Dyssomnier: Primære søvnforstyrrelser

Dyssomnier kan eksistere sammen med andre kropslige problemer. Af denne grund er en psykolog måske ikke den vigtigste fagperson, der er involveret i en eventuel behandling.
Dyssomnier: Primære søvnforstyrrelser

Sidste ændring: 28 januar, 2022

Vi klassificerer dyssomnier som søvnforstyrrelser, der ikke kan tilskrives nogen underliggende medicinsk tilstand. Du har utvivlsomt oplevet søvnløshed på et tidspunkt. Derfor ved du, hvor vigtigt det er at få en god nattesøvn.

Søvn er en grundlæggende biologisk proces. Mange af dine mest komplekse kognitive funktioner afhænger af den.

Faktisk er søvn så grundlæggende en nødvendighed, at eksperter forbinder mangel på søvn med nedsat kognitiv præstation. Desuden har det vist sig, at den nuværende livsstil i høj grad øger forekomsten af søvnforstyrrelser. Derfor har lægerne oplevet en stigning i antallet af konsultationer for disse sygdomme.

En kvinde sover udenfor

Mere end bare en dårlig nattesøvn

Læger definerer de vigtigste søvnforstyrrelser som dem, der ikke er forbundet med nogen særlig medicinsk tilstand. Disse lidelser er kendetegnet ved problemer med:

  • At falde i søvn. Forstyrrelser som f.eks. søvnløshed. Det betyder, at du ikke kan falde i søvn.
  • Søvnvedligeholdelse. Forstyrrelser, der betyder, at du ikke kan holde dig sovende, og at du vågner med mellemrum.
  • Overskydende søvn. Forstyrrelser som hypersomni. Det betyder, at du sover overdrevet meget.

Ved siden af dyssomnier er der parasomnier. Disse er forstyrrede søvntilstande, hvor der er en forværring af både kvaliteten og kvantiteten af hvile. Læger inkluderer også disse psykologisk forårsagede søvnforstyrrelser i kategorien dyssomnier.

Typer af dyssomnier

Dyssomnier udgør en omfattende kategori, der omfatter mange forskellige tilstande.

Der er nogle psykologiske, miljømæssige og organiske faktorer, der potentielt er skadelige for hvile. Når sådanne faktorer forekommer, kan du opleve problemer med hensyn til søvnens varighed og kvalitet på en række forskellige måder. Disse kan være:

  • Forstyrrelser forbundet med at falde i søvn og forblive sovende.
  • Forstyrrelser af søvnmængde og -kvalitet.

Forstyrrelser forbundet med at falde i søvn og forblive sovende

Søvnløshed er den mest almindelige af disse lidelser. Insomni betyder grundlæggende, at du har svært ved at falde i søvn eller forblive sovende. Faktisk er du måske ikke i stand til at gøre nogen af delene.

Disse lidelser bliver særligt alvorlige, hvis du ikke behandler dem. Desuden har de en negativ indvirkning på dit daglige liv.

Nogle af de mest almindelige symptomer er:

  • Søvnløshed. En tilstand af psykologisk og fysiologisk aktivering forhindrer søvn. Du ønsker at sove, men du er ikke i stand til det. Det skyldes, at din krop ikke kan slappe tilstrækkeligt af til at falde i søvn.
  • Intermitterende opvågnen eller overfladisk søvn. En manglende evne til at opnå dyb søvn (NREM). Dette er den slags søvn, der genopretter dig. Derfor føler du dig søvnig om dagen, hvis du ikke opnår den.

Dyssomnier af søvnkvalitet og -mængde

Forstyrrelser i søvnkvalitet og -mængde opstår, når du enten sover mindre end normalt eller overdrevet meget. Derudover oplever du normalt en dårlig søvnkvalitet. Hertil hører også parasomnier som søvngængeri eller søvnlammelse.

Et andet eksempel er hypersomni. Ved denne tilstand sover du overdrevet meget. Desuden sover du på en usynkroniseret måde, hvilket også kan være skadeligt for dit helbred.

Forstyrrelser i døgnrytmen

Disse dyssomnier opstår, når der er en ubalance i din døgnrytme. Dette er din grundlæggende biologiske cyklus. Den fortæller dig, hvornår og hvordan du skal sove. Den er baseret på biologiske markører som lys/mørke og temperatur.

Jetlag er et eksempel på en forstyrrelse af døgnrytmen. Når du lider af dette, oplever du en generel ubalance i de fleste af dine funktioner.

Hvordan opdages dyssomnier?

Symptomerne har en tendens til at snige sig ind på dig. Selvfølgelig har alle en dårlig nat i ny og næ. Dyssomnier opstår imidlertid, når du konstant er ude af stand til at sove. Desuden medfører de invaliderende virkninger.

Dit nervesystem vil forsøge at tilpasse sig situationen. Når det så vænner sig til funktionsforstyrrelsen, befinder du dig i en ond cirkel, som kan være rigtig svær at bryde.

Gør noget

Som regel er det de nærmeste, der bemærker disse problemer. For når du ikke er ordentligt udhvilet, kan du ikke fungere ordentligt.

  • Handl hurtigt. Så snart du lider af en forringelse af din søvn, skal du kontakte en læge.
  • Få en henvisning til en specialist. Kontakt først din praktiserende læge. Han/hun kan henvise dig til bl.a. en psykolog, neurolog eller lungelæge. Dette vil afhænge af årsagen til forstyrrelsen.
  • Opsporingsværktøjer. De vigtigste screeningstests er kliniske interviews og standardiserede psykometriske tests. Det kan være søvnighedstest om dagen og polysomnografiske undersøgelser.
Kvinde i seng lider af dyssomnier

Behandling af dyssomnier

Behandlingen varierer. Den afhænger af forstyrrelsens ætiologi. Specialister anbefaler ofte en adfærdsmæssig respons på stimulusmodifikationsbehandlinger.

Psykoedukation er ekstremt vigtig. Du skal lære de grundlæggende principper for god søvnhygiejne. For eksempel at undgå stimulanser eller stressende situationer før sengetid.

Dyssomnier kan eksistere sammen med andre kropslige problemer. Af denne grund er en psykolog måske ikke den vigtigste fagperson, der er involveret i en eventuel behandling. Faktisk kan et helt hold af medicinske specialister være involveret.

Når din krop først har vænnet sig til at fungere på denne måde, kan du have svært ved at vende tilbage til det normale. Derfor skal du tage fat på problemet så tidligt som muligt, for at en eventuel behandling kan blive en succes.

Det kan interessere dig ...
Sløjf disse fire vaner, som påvirker søvnen
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Sløjf disse fire vaner, som påvirker søvnen

Hvis du gerne vil have en bedre søvn, så læs med og prøv at se nærmere på disse fire vaner, som påvirker søvnen negativt.