Fem sundhedsvirkninger ved at sove for meget

· marts 11, 2019
De fleste mennesker tror, at det, at sove for lidt, er det eneste helbredsproblem relateret til søvn. Men det, at sove for meget, kan have lige så mange sundhedsvirkninger.

Balance er meget vigtigt for mennesker. En mangel på balance kan således føre til mange fysiske og mentale sundhedsproblemer. Det er derfor, at det, at sove for meget, kan have lige så mange negative sundhedsvirkninger som det, ikke at sove nok.

Vi har naturligvis brug for søvn for at genoplade vores kroppe. Men du bør ikke sove for meget. At få mindre end 7 timers søvn om natten er lige så dårlig som at få mere end 10. Susan Redline, læge ved Brigham og Women’s Hospital i Boston og professor ved Harvard University, har studeret søvn mere end næsten nogen andre i verden.

Redlines undersøgelser giver genklang af mange af de øvrige søvnstudier, der er udført. Alle synes at være enige om, at folk, der får mere end 10 timers søvn om dagen, har flere sundhedsmæssige problemer end folk, der får 7-8.

Sundhedsvirkningerne ved at sove for meget

Fra det øjeblik, vi er født, regulerer vores krop sig selv for at opnå en perfekt balance. Vi har brug for 20 timers søvn som nyfødte babyer. Det nummer falder, når vi bliver ældre, og som teenagere har vi brug for maksimalt 9 timers søvn. Som voksne er det bedst at få 6-8 timers søvn, og aldrig gå for langt over eller under disse grænser.

en sovende baby

Vores krop er klog og forsøger at sikre, at vi i det mindste får en vis mængde søvn, men det vil ikke have os til at overdrive det heller. Hvorfor? Fordi vores virkelige hvile kommer fra den dybe søvnfase, og vi kan normalt ikke bruge mere end 8 timer i denne fase.

Problemet med at sove mere end 9 timer om dagen er, at du kun opnår let søvn. Det er ikke konsekvent eller dybt. Med andre ord er det søvn af dårlig kvalitet.

Eksperter advarer mod at sove for meget, og du skal virkelig tage denne advarsel til dig. Det har mange negative helbredseffekter og kan true dit helbred.

Øget risiko for hjertesygdomme

En af de potentielle sundhedsvirkninger ved at sove for meget eller ikke nok er en øget risiko for hjertesygdomme. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er hjertesygdomme en af ​​de største dødsårsager verden over.

Men at sove for meget forårsager mere end bare at øge risikoen for hjertesygdomme. Det øger også din risiko for hjerteanfald, neurologiske lidelser og metaboliske problemer.

Ifølge statistikker har kvinder tendens til at sove mere end mænd, hvilket betyder, at de er mere tilbøjelige til at udvikle hjerteproblemer.

Metaboliske forandringer

Vi nævnte tidligere, at det, at få for meget søvn, kunne påvirke dit stofskifte. Dette skyldes, at når du sover mere, er din krop også meget mindre aktiv.

Ifølge internationale undersøgelser har folk, der sover for meget, en meget højere risiko for fedme. Manglende fysisk aktivitet er selvfølgelig en stor del af det.

Diabetes

Dette er på nogle måder en af ​​de værste sundhedseffekter ved at sove meget. Når du sover for meget, har blodsukkerniveauerne tendens til at stige. Når dette sker for ofte, kan det øge risikoen for at udvikle type 2 diabetes.

En mand med diabetes kontrollerer sit blodsukker

Mental træghed

Hvis du konsekvent sover for meget, bliver din hjerne hurtigere gammel. Din hjernes aktivitet sænkes og bliver hurtigere gammel, når du sover meget, fordi den ikke får nok dyb søvn. Hvis du vågner meget om natten, får du dårlig søvn, hvilket betyder, at din krop ikke genoplades korrekt.

For tidlig død

Endelig kan det, at sove for meget, føre til øget risiko for for tidlig død. At sove for meget gør dig mere tilbøjelig til at udvikle diabetes og hjertesygdomme, som begge er årsager til for tidlig død.

Som konklusion er det, at sove for meget, lige så dårligt som ikke at sove nok. Søvn er en biologisk cyklus, som du skal absolut respektere, og opnåelse af balance er af største vigtighed.

  • Cappuccio, F. P., D’Elia, L., Strazzullo, P., & Miller, M. A. (2010). Sleep duration and all-cause mortality: A systematic review and meta-analysis of prospective studies. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/33.5.585
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh sleep quality index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Nussbaumer-Ochsner, Y., & Bloch, K. E. (2013). Sleep. In High Altitude: Human Adaptation to Hypoxia. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8772-2_17