Akvafobi: Frygten for vand

05 november, 2020

Vand er en absolut nødvendig del af livet for de fleste levende væsener. Det er vanskeligt ikke at være i hyppig kontakt med det på en eller anden måde, og det et stort problem for alle med akvafobi eller frygt for vand.

Akvafobi er i det væsentlige et handicap, som et menneske kan udvikle, når de kommer i kontakt med vand for første gang. Dette er under udforsknings-, opdagelses- og tilpasningstrinnene, og du er tilbageholdende omkring vand (Saquicela og Jacinto, 2010).

Akvafobi eller frygt for vand er en psykologisk tilstand, der involverer overdreven, irrationel og uberettiget frygt for vand.

”Intet i livet skal frygtes, det skal kun forstås. Nu er det tid til at forstå mere, så vi kan frygte mindre.”

-Marie Curie-

Symptomer på akvafobi

Fysiske symptomer

Her er nogle af de fysiske symptomer, som en person med denne frygt kan opleve:

  • En stigning i hjerterytmen.
  • Hurtig vejrtrækning.
  • Hyperventilation eller en følelse af drukning eller kvælning.
  • Muskelspænding i hele kroppen.
  • Overdreven sved overalt på kroppen og/eller koldsved.
  • Smerter i maven og/eller hovedet.
  • Frigørelse fra virkeligheden eller depersonalisering.
  • Udvidede pupiller.
  • Kvalme, svimmelhed og opkast.
Nogle mennesker får angst, bare de er i nærheden af vand

Psykiske symptomer

De fysiske symptomer styrker de kognitive. De forårsager en række negative tanker, når en person med denne frygt er tæt på vandet. Disse negative tanker skaber og føder tvivl om deres evne til at være i nærheden af ​​vandet.

Adfærdssymptomer

Undgåelse: Dette er en person, der undgår kontakt med vand for enhver pris. Alt, som dette gør, er at øge deres frygt og forhindre dem i at overvinde den.

Flugt: Når de ikke kan undgå kontakt, prøver de at komme ud af situationen så hurtigt som muligt.

”Jo mindre frygt der er, jo mindre fare er der.”

-Livy-

Årsagerne til akvafobi

Ifølge Calamnia (1993) er der to grundlæggende årsager til akvafobi:

  • At blive lært at frygte vand eller mængder af vand. De voksne omkring dig overfører deres frygt, som får dig til at gøre denne frygt til din egen, selvom du ikke selv har oplevet den. Dette er den mest almindelige årsag.
  • Dårlige erfaringer eller stressede situationer med vand såsom at blive skubbet i.

Ifølge Zubiaur og Gutiérrez (2003) er der flere faktorer, der skal overvejes, når det kommer til akvafobi og motorisk adfærd:

  • Frygt for kognitive eller psykologiske trusler:
    • Svigt – Dette er en af ​​de mest almindelige årsager hos børn og bliver værre, når de bliver ældre. Dette kan skyldes, at de ikke har tillid til sig selv eller ikke bekymre sig om, hvad der vil ske, hvis det går galt.
    • At blive dårligt bedømt.
    • At blive socialt latterliggjort – Dette spiller en stor rolle i ungdommen og kan ofte vare ind i voksenalderen.
    • Konkurrence.
  • Frygt på grund af fysisk usikkerhed:
    • Dine første oplevelser med vand involverer at prøve at lære ukendte bevægelser i en ukendt ramme. Disse ukendte bevægelser kan få dig til at miste din rumlige orientering eller balance og gøre dig bange.
    • Hvis du tilføjer det faktum, at det er en ny situation, at du muligvis er usikker og stresset over at gøre det godt, og at frygt kan være der både under og efter, kan den blive meget intens.

”Du er født med kun to slags frygt: Frygt for at fejle og frygt for høj lyd. Alt det andet tillæres. Og det er et stort arbejde!”

-Richard Bandler-

Hvordan behandler du akvafobi eller frygt for vand?

Som med næsten enhver fobi er eksponeringsterapi den mest almindelige behandling af akvafobi. Denne eksponering kan ske på to måder: Direkte eller virtuel (den sidste sker via moderne teknologi).

I begge tilfælde sætter du dig selv i den situation, du er bange for, og lærer gradvist at “aflære din frygt” for vand ved at gå fra situationer, der forårsager mest frygt, til situationer, der forårsager mindst.

Læger kombinerer ofte eksponeringsterapi med medicin, der kan hjælpe mennesker med en fobi til at reagere bedre på deres frygt. SSRI (selektive serotonin genoptagelseshæmmere) kan reducere folks angstanfald og panik.

Bare husk, at disse medikamenter er en bandage, ikke en kur, og har abstinenssymptomer. Vær forsigtig med at bruge dem på lang sigt.

Læger og terapeuter bruger også teknikker til reduktion af stress såsom afslapning, yoga, meditation osv. Der er også flere og flere mennesker, der går ind for mindfulness og fokuserer på teknikker til at overvinde denne slags frygt.