5 simple og inspirerende trin, der vil ændre dit liv

14 marts, 2018

At ændre dit liv er ikke en nem beslutning eller noget, man skal gøre uplanlagt. Det meste af tiden, når vi taler om vigtige ændringer, taler vi om nødvendige handlinger, overbevisninger og frem for alt mod.

Nogle gange har vi intet andet valg end at gøre det – skifte vores ham, trække vores rødder op og lede efter nye horisonter. Vi skal genstarte os selv og finde balancen mellem behov og resultater, mellem ønsker og adfærd. Som vi vil se i denne artikel, er alt dette vigtigt, når du træffer den modige beslutning om at ændre dit liv.

Winston Churchill sagde engang meget indsigtsfuldt, at forbedring er forandring, og at være “perfekt” er at have modet til at ændre dit liv ofte.

Vi kunne tilføje en anden lige vigtig tanke til den idé: Ændringer er positive, så længe vi ikke mister vores egne værdier. Derfor skal enhver ændring, du foretager i løbet af dit liv, være med formålet om at komme tættere på den person, du virkelig ønsker at være.

“Der er intet som at vende tilbage til et sted, der forbliver uændret, for at lære, hvordan man selv har ændret sig.”
Nelson Mandela

Det er normalt ikke en hurtig eller nem proces at foretage disse ændringer. Det er bestemt ikke behageligt, i det mindste ikke i første omgang. Noget interessant, der sker, er, at de fleste af os antager, at vi bør foretage en forandring, når der sker noget stort i vores liv.

At miste et job, afslutte et forhold eller opleve svigt eller skuffelse er en næsten direkte invitation til “forandre sig eller dø“.

Ikke desto mindre, og det er vigtigt at gøre dette klart, så er det ikke en dårlig idé at udvikle strategier i forbindelse med personlig forandring. På den måde vil vi være parate til at gå dem imøde. Vi bliver ikke uvidende fanget, når vi når kanten af ​​klippen.

Hvis “forandring” betyder fremskridt og forbedring, så lad os føre det ud i praksis hver dag. Lad os løbende lave holistiske og intelligente ændringer i vores liv.

På den måde vil vi reagere meget bedre på alt det, som livet kaster efter os. Vi vil føle os mere i stand til at bevæge os fremad. Lad os se nogle af de strategier, vi kan bruge til at nå dette mål.

Hvis du tør ændre dit liv, kan du komme til at flyve

Du kan ændre dit liv med 5 trin

Du har sikkert følt et behov for at ændre dit liv på et tidspunkt. Måske fik det dig til at læse en selvhjælpsbog for at se, hvilke slags råd den gav. Du har måske opdaget, at de fleste af disse bøger giver generelle ideer, der alle er meget ens. De har en tendens til at være meget optimistiske og med gode hensigter.

Men virkeligheden er lidt anderledes. Vores hjerne er modstandsdygtig overfor forandringer. Den kan ikke lide forandring og opfatter det som noget negativt. For hjernen betyder forandring ubalance, hvilket er en direkte trussel mod vores overlevelse. Dette forstærker tanken om, at al forandring er traumatisk, og vi skal forsøge at afbøde virkningerne.

Men noget, vi kan gøre, er at anvende fem regler i vores daglige liv. Det findes fem måder, hvorpå vi kan fokusere vores tanker på at hjælpe vores personlige vækst.

1. Klarhed kommer fra enkelthed

Mark er begyndt at undervise i karate. Han siger hele tiden til sine 8 til 12-årige elever, “ingen smerte, ingen gevinst“. Han siger det samtidig med, at han giver dem udmattende, komplekse instruktioner og opfordrer dem til at arbejde hårdt. En uge senere, ud af sine 20 oprindelige studerende, har han kun 3 tilbage.

Hvad gør Mark galt? Det var en fejltagelse at tro, at han kunne skabe hurtige forandringer og engagement hos sine elever. Ægte forandring og store præstationer kommer ved, at man arbejder på at opnå klare, enkle og motiverende mål hver dag.

Hvis du ønsker at ændre dit liv, er det bedste, du kan gøre, at forenkle processen. Sæt et mål, der er let at opnå, men som udgør en del af et større og vanskeligere mål. Når man opnår det, skal man sætte sig et nyt, lidt sværere mål, der hjælper én lidt nærmere mod hovedmålet. Hvis du gør dette, vil du være halvvejs op ad bjerget, før du ved af det.

2. Beskyt din nye adfærd

Alle forandringer, store eller små, kræver, at man indfører ny adfærd. Ikke desto mindre findes der et almindeligt problem, som vi ofte ikke taler om. Hvordan reagerer vores omgivelser på disse ændringer? Hvordan reagerer dem omkring os på vores behov for forandring?

  • Tit får vi kritik fra vores omgivelser. Og rent faktisk kan negativ kritik skubbe os baglæns.
  • For at undgå at gøre dette, skal man huske på, at ny adfærd skal være “beskyttet”. Hvis man for eksempel vælger at stoppe med at se visse venner, bruge mere tid alene eller øve sig mere på hobbyer, så lad ikke det, som andre måske siger, påvirke denne beslutning.
Hvis du vil ændre dit liv, skal du turde rejse, som denne kvinde

3. At være er lettere end at blive

Når man ønsker at skabe forandringer i sit liv, kan man måske begå fejlen om at ønske at blive til en anden person. Måske visualiserer man sig som en anden person. Vi ser os selv lave spændende ting og møde nye og interessante mennesker.

Vi skal holde vores fødder på jorden og forstå to centrale punkter.

  • Det er lettere at være end at blive. Det vil sige, at det at lave ændringer i vores liv ikke betyder, at vi skal blive til noget, vi ikke er. Dette er ikke en logisk eller sund idé.
  • Ideel forandring gør os til den bedste version af os selv. Det giver os mulighed for at finde balance og udfordrer også vores frygt og begrænsninger. Det skubber os mod at tage et skridt videre og justere vores ambitioner til vores resultater, vores drømme til vores triumfer og vores velbefindende til vores tilfredshed.

“Forsøg ikke at ændre på verden. Prøv at sørge for, at verden ikke ændrer dig. “
Carlos Ruiz Zafon

4. Det er okay at frygte det ukendte

Mange selvhjælpsbøger siger: “Vær ikke bange, du kan gøre det, stol på dig selv.” Dette banale, overbrugte udtryk omhandler nogle ting, vi bør overveje.

  • Det er normalt at være bange. Lad være med at benægte eller skjule det, men prøv at forstå det.
  • Frygten for forandring er frygten for usikkerhed. Det er frygt for, hvad der vil ske, om vi vil kunne klare det, hvis alt går galt. Vi skal forstå, at disse typer tanker reagerer på vores hjernes overlevelsesinstinkt, som beordrer os til at forblive passive og ikke løbe risici.

Disse sætninger nedenfor hjælpe dig i din hverdag:

  • Jeg er bange, og min frygt er berettiget. Dette er en normal proces. Jeg skal bare klare det og forstå det. Målet er, at frygten skal udfordre mig i stedet for at lamme mig. Den skal skubbe mig for at se, hvor langt jeg kan gå.
  • For at reducere min frygt skal jeg sætte realistiske, enkle og progressive mål. Jeg vil bevæge mig lidt efter lidt uden at stoppe.
  • Hvis der er én ting, jeg ved, er det, at al forandring vil tage mig til et bedre sted. Alle ændringer skal være positive. Jeg skal fokusere mit sind på de gode ting, der kommer fra denne proces, for at opnå mit mål.
Nu er det bedste tidspunkt til at ændre dit liv

5. Husk at fejre alle præstationer

Hvis du ønsker at ændre dit liv, så husk, at det ikke er godt at forhaste dig. At gå langsomt frem giver os muligheden for at få et bedre perspektiv. Hvis vi tager os tid, vil vi være mere opmærksomme på hvert trin, vi tager, de fejl, vi laver og de rettelser, vi skal gøre fremadrettet.

At foretage ændringer er ikke let eller enkelt. Faktisk er den korteste afstand mellem to punkter nogle gange ikke en lige linje. Det er en “zig-zaggende” rejse, hvor vi skal falde og rejse os op igen og igen… Langs vejen vil vi miste os selv og finde os selv igen, et skridt fremad og to tilbage.

Og der er en ting, vi aldrig må glemme: at være taknemmelig for enhver præstation. Vores succes tilhører os og ingen andre. Den eneste person, vi skal stille tilfreds i denne proces, er os selv.

Lyt til dette råd, hvis du vil ændre dit liv. Det vil være det hele værd.