3 morgenvaner som kontrollerer din angst

juli 3, 2017

Det virker måske som om, at angst forvrænger os og forhindrer os i at skabe vores “ideelle liv”. Men denne lidelse kan hjælpe én med at forstå, hvem man er, og hvad man har brug for. At se angst som et opråb kan hjælpe os med at reflektere over de vaner, som indirekte eller direkte påvirker den.

Det er rigtigt nok, at angsten ofte ikke vokser sig større end den konstante, monotone tone, vi gemmer et sted i vores bevidsthed. Men ligegyldigt om vi ignorerer den, så eksisterer den. Og vi lægger kun i sandhed mærke til frihed, når vi ikke har den længere. 

De tidlige timer om morgenen er vores startpunkt. Det er de minutter, som skaber et momentum for resten af dagen. Hvis vi allerede er oprørte eller udfører vores opgaver i al hast, så vil det være enormt svært at mindske dette stressniveau gennem resten af dagen. At bryde et mønster er altid sværere end at skabe et fra bunden.

I dag vil vi dele tre morgenvaner med dig, som kan hjælpe med at starte dagen med et klart sind. Disse vaner forhindrer, at man løber hektisk rundt og kommer for sent afsted.

“På et tidspunkt følte jeg mig jagtet af angsten. Men jeg kom af med frygten ved at kigge på himlen. Jeg overvejede, hvornår månen ville stå op. Jeg prøvede at finde ud af, hvornår solen ville stå op.”

-Louise Bourgeois-

Drik noget varmt og brug noget tid på at reflektere

Vi taler her om at lave aktiviteter såvel som at have stillestunder. Disse stunder giver dig tid til at forbinde dig med dine tanker, dig selv og dit indre. Find tid til at “genoptage forbindelsen” med det, du ønsker i løbet af dagen. Så bliver det nemmere at opløse de spændinger, som kan opstå.

Drik noget varmt i disse “reflekteringsstunder” som te eller en urtedrik. Te kan hjælpe med at berolige sindet, før dagen begynder. Udover det vil man også kunne forbinde dette øjeblik med afslappethed og afspænding. Man kan bruge denne forbindelse, når man føler, at man bevæger sig mod en angsttilstand. 

Stræk kroppen, og afbalancér sindet

At strække kroppen, så snart man vågner, forbereder kroppen på de ting, der kommer. Derfor bliver man mere vant til at lytte efter, hvad den har brug for. Lyt til, hvordan du har det, og hvordan du kommer til at have det. Det er vigtigt, at man bekymrer sig om sin krop såvel som sit sind.

Til dette formål kan man udøve aktiviteter såsom yoga, tai-chi eller andre fysiske aktiviteter. Men altid i moderate mængder. Udover at man får strukket musklerne, så træner disse aktiviteter én både mentalt og fysisk. Man finder sin balance, og det vil føre til store forbedringer.

Dedikér tid til dine følelser, og de mål du har sat for dagen

Organiser dit sind, så snart du vågner. På denne måde forbereder vi os selv på de opgaver, vi har planlagt i løbet af dagen. Man kan bruge noget tid på at kigge på disse mål, man gerne vil opnå. Måske bare for at finde ud af, hvordan man gerne vil have det. Ved at gøre dette, sætter man hjulene igang for at bringe positive ændringer ind i sit liv. 

Man kan også lave en dagbog over sine følelser og skrive sine følelser ned fra dagens løb. På denne måde kan man forstå, hvordan ens følelser fungerer. Man kan implementere forskellige ting, som forhindrer én i at blive angst. Ligesom en indre blokering.

“Angst med frygt og frygt med angst frarøver mennesker deres mest essentielle kvaliteter. En af dem er reflektering. 

-Konrad Lorenz-