At vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse

07 februar, 2021
Glem det gamle ordsprog "tiden heler alle sår". Som regel gør det dem blot større og sværere at håndtere. Hvad skal du så gøre efter en smertefuld oplvelse?

Er det muligt at vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse? Svaret er nej, hvor alarmende det end lyder. Først og fremmest fordi dit traume vil være med dig for altid, hvis du ikke har mestringsmekanismerne til at håndtere det. Ikke blot traumet i sig selv, men den medfølgende stress, angst og depression.

På den anden side vil du aldrig blive den samme, som du var før, selvom du overvinder de negative effekter af en traumatisk begivenhed. Du er en anden person, og det er den nye normal. Det betyder ikke, at at tingene er værre end før, eller at din livskvalitet på nogen måde er mindre.

Oplevelsen skaber en ny version af dig selv med nye ressourcer til at håndtere din lidelse. Du vil have større tiltro til dig selv og være bedre til at skabe din egen glæde og håb. Desuden er det en god idé ikke at glemme den klassiske idé, at det gør dig “stærkere” at opleve modgang.

Det handler ikke om styrke, når man skal hele og komme sig over en kompleks og potentielt dramatisk begivenhed. Det handler om evner, ressourcer og strategier og om at være fleksibel, have resiliens og være i stand til at acceptere og leve med smerten.

Det er ikke let. Hvis du kommer igennem det, vil du dog nå en ny normal. Post-traume-fasen i dit liv er lige så værdifuld og utrolig som hvad end, der var tilfældet før.

Bekymret ung kvinde

Afgørende elementer til at vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse

De fleste folk har stadig ikke en god forståelse for posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Mange antager for eksempel, at det kun påvirker soldater, dem, der har oplevet en bevæbnet konflikt, eller ofre for et terrorangreb. Virkeligheden er trist nok, at det er en almindelig tilstand, som mange millioner af folk over hele verden er nødt til at leve med.

Måske har nogen tæt på dig kæmpet med PTSD i stilhed. Misbrug i barndommen, vold i hjemmet, mobning i skolen eller på arbejde, at overleve en bilulykke eller endda en alvorlig sygdom kan efterlade mærker i hjernen. Disse mærker kan vare for evigt.

Hvorfor er det så svært at komme sig over et traume?

Alle oplever situationer forskelligt. For eksempel kan en person lide et traume på grund af et kæledyrs død. På den anden side vil en anden person måske ikke være så ked af det, og han eller hun vil anskaffe sig et nyt kæledyr et par dage senere.

Desuden er der nogle folk, der håndterer eftereffekterne af et røveri eller overfald ret godt. Andre kan dog udvikle en paralyserende frygt efter at være blevet overfaldet.

Med andre ord kan de fleste folk vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse. Der er dog nogle folk, der gør det tidligere, fordi deres emotionelle og psykologiske oplevelse ikke var så intens.

Når det er sagt, er traumet nogle gang særlig alvorligt (børnemisbrug for eksempel). I sådanne tilfælde vil påvirkningen altid være alvorlig. Peter Levine, en forsker hos Rotman Research Institute og psykologiprofessor på University of Toronto, har studeret disse sager.

I sin bog, Trauma and Memory, forklarer han, at disse oplevelser skaber øjebliksbilleder af traumet. Med andre ord er det billeder og oplevelse sensationer, der præger den emotionelle hukommelse på en meget intens måde.

Det er lige meget, hvor mange dage, uger, måneder eller år der går. Disse minder infiltrerer alt og rydder dit potentiale, din glæde og din evne til at tage beslutninger og opbygge sunde tilknytninger.

Mand, der ikke kan sove

Hvordan man kan vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse

Som vi har nævnt ovenstående, er du en anden person, lige meget hvor hårdt du prøver at vende tilbage til normalen efter en traumatisk oplevelse. Du kan dog hele. Nogle skalaer kan måle effekterne af et traume, ligesom den, der er udviklet af Tedeschi og Calhoun i 1996.

Dette redskab har hjulpet psykologer med at opdage, at kvinder gennemsnitligt er bedre til at overkomme traumer. De gør det ved at udvikle en ny værdsættelse af livet og et nyt, positivt livssyn. Ikke desto mindre skal man gå gennem disse stadier for at nå til dette punkt.

Stadier efter et traume

  • Du har brug for tid efter den traumatiske oplevelse. Det er umuligt at vende øjeblikkeligt tilbage til den måde, tingene var på.
  • Du er nødt til at konfrontere virkeligheden. Du skal fortælle dig selv i detaljer, hvad der er sket. Du skal vide, hvad du tænker og føler om oplevelsen. Du skal skabe kontakt med smerten.
  • Du kan ikke komme dig over dit traume på egen hånd. Du har brug for hjælp og støtte.
  • Gå i terapi. Adskillige tilgange og strategier er fremragende til at behandle traumer.
  • Når du forsøger at vende tilbage til “normalen” efter en traumatisk begivenhed, skal du ikke forsøge at skabe nye rutiner. Din hjerne har brug for vaner for at føle sig sikker.
  • Prøv nye projekter. Følelsen af at lægge tingene bag dig og påtage dig nye udfordringer giver dig en følelse af kontrol. Det fodrer også din optimisme og giver dig en ny opfattelse af livet.

Afslutningsvis er det ikke nemt for nogen at komme sig over en traumatisk oplevelse. Derfor er der mange folk, der lider af PTSD. Det er vigtigt at behandle smerterne, så du kan komme videre med dit liv. Du er nødt til at bryde de kæder, der holder dig som gidsel, for at blive glad.

  • Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (1996). The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress9(3), 455–471. https://doi.org/10.1002/jts.2490090305
  • Yehuda, R. (2002, January 10). Post-traumatic stress disorder. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMra0129
  • Levine, P (2015) Trauma And Memory. North Atlantic Books