Når tvangstanker ødelægger dit liv

01 april, 2018

Tanker spiller en meget vigtig rolle i vores liv, fordi de hjælper os med at forstå, hvordan vi føler og handler. De hjælper os med at reflektere og give mening til vores daglige liv. Problemet kommer, når vi begynder at have tvangstanker, der ender med at styre vores liv. Ikke alle vores tanker er nyttige. Faktisk er der tidspunkter, hvor tanker kan blive giftige.

Der er visse tanker, der ikke hjælper; i stedet blokerer de os og får os til at føle os nervøse og overvældede. Tænk på en person, der undrer sig over, om han lukkede bildøren, og ikke kan stoppe med at tænke på det, på trods af at han har tjekket det med det samme. At lære at håndtere tvangstanker, kan være nøglen til at få din mentale sundhed tilbage.

Det er udmattende at tænke for meget

Normalt tænker vi på vores bekymringer ved at forsøge at finde løsninger på vores problemer. Sådan ser vi nye perspektiver, som hjælper os med at håndtere, hvad der sker. Men denne naturlige proces med intern refleksion sker ikke altid, som vi forventer. I stedet for at give os større klarhed, overskygger det vores dom og trækker os ind i en spiral af negative tanker.

Disse tanker bliver indtrængere i vores sind. Hvis vi ignorerer dem, kan de ende med at blive besættelser, der overtager vores liv. Dette behov for at tænke, om vores bekymringer kan ske i enhver situation. Det kan ske, når vi er på arbejde, ude på indkøb eller børster tænder. Uden selv at indse det, kan de besætte hele vores sind og også påvirke vores humør.

Hvad er tvangstanker?

Tvangstanker er gentagne, tilbagevendende og ufrivillige tanker, der som regel er centreret om bekymringer, frygt og angst. De forhindrer dig i at fokusere på nutiden. Angst og stress er hovedårsagerne til tvangstanker, som også kan påvirke din adfærd.

Forestil dig for eksempel en person, der ikke kan slippe af med deres besættelse over bakterier. De vil sandsynligvis gøre rent oftere og undgå visse steder, som de anser som beskidte. Disse typer af negative tanker kan også fremstå i form af mentale billeder, som gentages igen og igen, ukontrollabelt. En cyklus oprettes. Og det kan være svært at komme ud af den.

Det er, som om du var fanget i en orkan af tanker, der drejer med overvældende kraft. Din bekymring er så intens, at det kan være vanedannende: jo mere vi forsøger at holde op med at tænke, jo flere tvangstanker dukker op.

Er det normalt at have tvangstanker?

En intens angstlidelse eller en periode med langvarig stress kan føre til besættende tanker, som kan forstyrre vores dagligdag. Negative tanker, der producerer frygt og tvivl, er naturlige. Alle mennesker oplever det på bestemte tidspunkter i deres liv. Derefter kan de ende op med at blive tvangstanker, afhængigt af hvordan vi forholder os til disse tanker.

En tanke bliver patologisk, når vi begynder at tro på den og ikke stiller spørgsmålstegn ved den. Forestil dig for eksempel, at en mor tror, ​​at nogen vil kidnappe hendes barn. Hvis hun straks kaster tanken væk, er det en påtrængende tanke, men det er ikke en besættelse, fordi det ikke er vigtigt for hende. Selv om vi alle kan få disse typer tanker på et tidspunkt, er de mere almindelige hos personer med obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD).

Typer af tvangstanker

Folk, der lider af obsessiv-kompulsiv lidelse eller bare går gennem perioder med stor angst, kan opleve forskellige typer tvangstanker. Herunder vil vi se på eksempler på de mest almindelige tvangstanker.

  • Bekymringer om at få sygdomme, blive smittet, ikke at være ren nok.
  • Behovet for at have tingene organiseret på en bestemt måde, besættelse af symmetri eller orden.
  • Tanker relateret til frygt for at lade døren stå åben, komfuret tændt, folk forsøger at bryde ind i dit hus osv.
  • Bekymringer af seksuel art, der har at gøre med angreb, voldtægt osv.
  • Frygt og fornemmelser for at være i fare (eller en anden er i fare), relateret til at blive skadet eller skade andre.

Konsekvenserne af at blive fanget i tvangstanker

Disse slags tanker nærer på hinanden og gør negative ting i folks liv. Forestil dig, at der er en mand, der er besat af at gennemgå sit arbejde flere gange. Han er måske aldrig helt tilfreds, og derfor kommer han meget sent hjem hver dag, på grund af hans besættelse.

Nogle mulige løsninger eller konsekvenser ved at få fat i tvangstanker er:

  • Undgå at gøre tingene ud af frygt: Når en situation forårsager frygt, kan vi undgå at forlade huset, køre, røre ved genstande, som vi anser for beskidte osv. Dette begrænser vores daglige liv og forhindrer os i at leve normalt.
  • Kontrollere igen og igen bare for at være sikker: Dette er en type tvang, der er meget typisk i obsessiv-kompulsiv lidelse. Når vi låser hus eller bildøren og tjekker 10 gange for at se, om den er låst, er det en tvangsadfærd. Det beroliger os midlertidigt, men i virkeligheden nærer det kun vores angst og besættelse.
  • Udskyde aktiviteter til en anden gang: Tanken om, at jeg vil gøre det senere, kan ende med at få mig til ikke at gøre det overhovedet. Forestil dig for eksempel, at du vil have en have, men du har en irrationel frygt for, at du finder edderkopper. Du er så besat af tanken om, at du til sidst ikke ender med at gøre en aktivitet, som du måske var lidenskabelig for før.
  • Behovet for at være perfekt: perfektion er farligt. Det kan få dig til at miste din vej og forsøge at opnå det umulige. For eksempel vil en person, der er besat af arbejde, helt sikkert gå glip af vigtige øjeblikke i deres familieliv, fordi de er så fokuserede på deres forpligtelser på arbejdspladsen.

5 trin til at befri dig fra dine tvangstanker

Accepter tanken i stedet for at forsøge at undertrykke den

Hver gang du forsøger at få tvangstanker til at gå væk, giver du dem mere styrke. De vil fortsætte med at gentage sig uophørligt. Foregiv at observere dem fra en afstand, som om de var biler, der kører ned ad en vej. På denne måde forbliver du ikke vedhæftet til dem. I stedet kan du give slip på dem gennem accept.

Udskyd tanken til senere

Ved at udskyde tanken til senere bedrager du din hjerne. Senere bliver tanken svagere og kan gå væk. Prøv at sige: “Jeg tænker på det senere, jeg tænker på det en anden gang”.

Sæt grænser for dine tvangstanker

Lad ikke dine besættelser kontrollere dig. I stedet tager du kontrol over dem. For at gøre dette, kan du, hver gang en besættelse kommer til dig, sige ordet “Nok!” Højt. Du stopper tanken, der generer dig.

Planlæg dine besættelser

Sæt en tidsplan for dine tvangstanker. For eksempel vil jeg tænke på min frygt for at blive snavset fra fire til fem om eftermiddagen. På den måde har du ansvaret for situationen, i stedet for at lade dig blive overvældet af dine negative tanker.

Kvinde plaget af tvangstankerser ud af vinduet

Udøv afslapningsteknikker

Øvelse af en slags afslapningsteknik, som dyb vejrtrækning eller Jacobsons Progressive Muskel Afslapningsteknik, når angst kommer, vil være meget nyttige for at neutralisere besættelser.

Som konklusion kan tvangstanker blande sig i vores liv og virkelig overtage os. Hvis vi begynder at acceptere dem og stille spørgsmålstegn ved dem, bliver det lettere for os at styre dem. Husk, vi er meget mere end vores tanker. Hvis vi lærer at løsne os fra dem, vil vi slippe af med unødige problemer og bekymringer, der kun gør vores liv bittert.