Hvad er stadierne af smerte efter et forholds brud?

· juli 13, 2018

Hvornår skal jeg være okay? Hvordan kan jeg gå fra sorg til at rase så hurtigt? Dette er de spørgsmål, folk spørger, når de går gennem stadierne af smerte efter et forholds brud. Et forholds brud og den smerte det medfører, er nogle af de mest almindelige årsager til, at voksne søger psykologisk hjælp.
Efter et forholds brud går folk gennem forskellige stadier og forskellige smerte oplevelser. I denne artikel forklarer vi, hvad stadierne af smerte efter et brud er, og hvordan de er.

Trin 1: chok stadiet af et forholds brud

Dette er begyndelsen af ​​smerten. I dette stadium kan personen stadig ikke tro på det. Det er svært for dem at være bevidste om bruddet og se, hvad deres nye situation er. Emotionelt, under chokstadiet, er der manglende reaktion. Den person optræder som om intet skete, lever som sædvanligt.

Nægtelsesfasen er meget mere mærkbar hos folk, der er blevet “efterladt.” Det er mindre synligt i de mennesker, der “har forladt.” Hvad der sker er, at den, der har besluttet at bryde tingene op, allerede har gennemgået benægtelse og chokstadiet. Så den, der tager skridtet til at bryde tingene op, har allerede arbejdet gennem den nye situation og er ikke i fornægtelse.

Når de har åbnet deres øjne til bruddet og kan visualisere, hvad der kommer efter, så kommer den næste fase: at nægte tabet.

“Nægtelsesfasen er mere synlig hos folk, der er blevet “efterladt. “Det er mindre synligt i de mennesker, der” har forladt.”

Et forholds brud er nogle af de mest almindelige årsager til, at voksne søger psykologisk hjælp.

Trin 2: Nægte tabet

Inden for stadierne af smerte efter et brud finder vi benægtelse. Med denne er personen opmærksom på, hvad de har tabt, men de ønsker ikke at acceptere det. De nægter at acceptere, at forholdet er forbi, og i stedet fantasere om at være i det igen. Et typisk eksempel på dette stadium, er et opretholde tanken om, at bruddet kunne have været en fejl eller en for hurtig beslutning.

En tankegang i benægtelsesfasen fokuserer på at finde måder at løse problemerne på og samle forholdet op igen. Denne fase har en adaptiv funktion. Det giver dig tid til at “fordøje” tabet, og hjælper dig med at fortsætte med arbejde og forpligtelser. Lidt efter lidt bliver du opmærksom på de ændringer, der allerede er sket, og vil ske.

Trin 3: Dyb tristhed

I løbet af dette stadium, begynder de at acceptere og opleve, hvad bruddet betyder for dem. Personen begynder at være opmærksom på, hvordan deres liv er ændret og vil fortsætte med at ændre sig. Og det er det, der skaber så dyb sorg. Det kommer ledsaget af en negativ måde at se verden, fremtiden og sig selv på.

Hvad der er typisk for denne fase, er en psykologisk funktion i overensstemmelse med Becks kognitive triade. Så det er her, den dybe sorg og symptomer på depression kommer fra. Tristhed er en nødvendig følelse for at du virkelig accepterer tabet. Og det vil hjælpe dig med at forbinde med hvad der skete og begynde at overvinde smerten lidt efter lidt.

Stadierne af smerte efter et forholds brud

Trin 4: Skyld

Af stadierne af smerte efter et forholds brud er skylden et af de mest typiske. Det vil sige, skylden kommer ikke så mærkbart op, når det med andre smerter. Men efter smerten ved et forholds brud, er dette et af de mest berygtede og komplicerede stadier vi står overfor.

Skyld gør dig besat af, hvad du kunne have gjort eller sagt, der ville have reddet forholdet. Nagende og obsessive tanker om, hvad der forårsagede bruddet, kan psykologisk udvise personen og skabe alvorlig angst.

At tage 100% af skylden for et brud er kontraproduktivt. Og frem for alt er det meget uretfærdigt. Par er et hold bestående af to personer, og ansvaret for et brud deles altid. Prøv at sprede den skyld, du føler. Se det som et fælles ansvar og styr dig mod fremtiden.

Trin 5: Vrede

Når du holder op med at føle, at det var din skyld og kan dele skylden for alt, der skete, begynder du at føle dig sur. Vrede stadiet er det mest “gavnlige” eller “positive”. Det skyldes, at når nogen eller noget gør os vred, undgår vi det og forsøger at få det ud af vores liv. Og alt dette efter et brud… det er perfekt!

Hvorfor er vrede den bedste ting, der kan ske for dig, når du er i smerte efter et brud? Fordi vrede, godt rettet, er en meget intens kraft. For det første holder den dig langt væk fra den person, du har tabt, og det er grundlæggende for at få det bedre.

At være i kontakt med en ex, i stadierne af smerte, får folk til at sidde fast i skam eller sorg. Det vil gøre det svært for dem at bevæge sig fremad.

I fremtiden kan du være i stand til at være venner, men ikke når du stadig er i smerte. Så vrede hjælper en person med at holde sig langt væk fra de mennesker, der gør dem ondt. Brug din vrede til at forbedre din personlige tilstand, tænke mere på dig og tage vare på dig selv. Men vær forsigtig! Du må ikke sidde fast i dette stadie. Hvis du gør det, vil samme raseri, der beskyttede dig, vende sig mod dig.

Stadierne af smerte efter et forholds brud

Trin 6: Accept

Hvis du har oplevet og på passende vis brugt vrede, kan du gå videre til acceptfasen. Følelserne i dette stadium er ikke helt positive eller glædelige. De er følelser, der hjælper dig med at se, hvad der skete som en del af historien om dit liv. Det kommer med alle sine op og nedture.

“Skyld gør dig besat af, hvad du kunne have gjort eller sagt, der ville have reddet forholdet.”

Mennesker i acceptfasen begynder at acceptere, hvad der skete. De begynder at tænke på sig selv og fokusere deres sind på fremtiden, ikke på fortiden eller tabet. Accept er den endelige vej til at få det bedre efter et forholds brud. Det hjælper os med at tænke på at skabe en fremtid af og for os selv.

Endelig er det vigtigt at huske, at stadierne af smerte efter et forholds brud, ikke er lineære eller korrelative. Dette er noget vi bemærker især i begyndelsen af ​​smerten. Det vil sige, jo nyere tabet er, jo mere foranderlige er stadierne af smerte. Du kan gå fra stadie 1 til 3 og derefter fra 2 til 4.

Så længe du arbejder gennem tabet og lever gennem smerten, kan du se, hvordan du tager færre trin bagud og flere trin fremad. Du føler dig ikke så usikker længere, og du begynder at se fremtiden med nye øjne.