Sovevaner: Lær at sove godt

september 25, 2019
Hvis du tilegner dig gode sovevaner ved at inddrage disse forslag, vil du kunne sove bedre om natten og føle dig mere frisk om dagen, når du er vågen. Hvad venter du på? Se at komme i gang!

Vil du gerne kunne falde i søvn hurtigere? Vil du gerne lære, hvordan man kan komme til at sove godt? At få nok søvn kan synes naturligt et eller andet sted, men det kan være ekstremt svært. I denne artikel vil vi fortælle om nogle strategier til, hvordan du kan lære at sove godt.

Søvn er en grundlæggende del af vores fysiske og mentale sundhed. Selvom det kan virke som om, at en god nats søvn skulle komme af sig selv, så er det ikke tilfældet for rigtig mange mennesker.

Hvis du har en masse spændinger og stress i din hverdag, og din hjerne suser derudaf, når du lægger dig ned for at sove, kommer du ud af din sovevane og kan ikke omstille den. Så er det på tide at ændre sine sovevaner og lære at sove godt.

Sovevaner er det sæt af vaner, der hjælper dig med at falde i søvn og gør det muligt for dig at hvile og koble af i krop og sjæl. Det får dig til at genvinde din styrke og have en aktiv og opmærksom hjerne om dagen.

en kvinde sover i sin seng

Hvad er fordelene ved at sove godt?

  • Forbedrer dine kognitive funktioner. Når hjernen hviler, bearbejder hukommelsen det, som du har lært i løbet af dagen. Det hjælper dig også til at blive mere kreativ og til at holde fokus, når du er vågen.
  • Vægttab. Hvis du ikke får nok søvn, bliver der frigivet mindre leptin, som er det hormon, der er ansvarlig for at holde igen med appetitten. Ved at sove mere kan du øge dit BMI med 0,2 points, men ved mangel på søvn kan det stige så højt som til 1,4 points. Der er således en højere risiko for at blive overvægtig, hvis du ikke sover godt.
  • Det fysiske helbred. Hvis du sover godt, får dit immunsystem en chance for at regenerere og være klar til at bekæmpe infektioner og sygdomme. Hjerteproblemer er noget, man ser meget mindre hos folk med gode sovevaner.
  • Følelsesmæssig og mental sundhed. Søvn er relateret til serotonin og dopamin, som frigives. Disse to hormoner forhindrer frigivelse af kortisol, som dæmper symptomer på stress, og det gør også symptomerne ved depression og angst mindre.

Nu vil vi vise dig nogle måder, hvorpå du kan lære at få en god nats søvn hver nat.

Lav dig en rutine

Forbered din krop og hjerne på, at det er ved at være tid til at hvile. Forsøg ikke at udøve nogen fysisk træning, lige før du går i seng. Træning aktiverer din krop, og det bliver sværere for dig at falde i søvn. Du skal også undgå at drikke alkohol og kaffe.

Din rutine kan være noget meget enkelt, så længe det involverer en rolig aktivitet. Læsning før sengetid er en god vane, og det at lytte til afslappende musik er også godt.

Det ideelle er at sove seks til otte timer. Ifølge en undersøgelse fra magasinet Sleep anslår forskerne, at hvis man reducerer sin nattesøvn, kan man øge risikoen for at dø for tidligt med hele 12%.

Vælg en fast sengetid

Prøv, om du kan gå i seng og stå op samme tid hver dag. Undgå at tage en lur kort før sengetid. En lur på 15 – 30 minutter efter middagstid er nok til, at du føler dig frisk og klar til at klare resten af dagen. Det er svært at etablere disse vaner, men det er afgørende, at du føler dig træt, når du skal i seng.

Brug kun din seng til at sove i

Forsøg ikke at bruge din seng til andre aktiviteter (undtagen sex selvfølgelig.) Dette hjælper din krop og hjerne med at forbinde din seng med det at sove.

Hvis du lægger dig på sengen i nogle minutter og ikke kan falde i søvn, skal du forlade soveværelset og lave en eller anden stille aktivitet som at læse eller bare sidde i stilhed. Når du så føler dig søvnig igen, kan du gå ind på soveværelset igen.

Hvis du også har en tendens til at bruge din seng til at studere, se TV eller spise i, vil du ikke udelukkende forbinde den med det at sove. Det vil gøre det meget sværere at falde i søvn, når det er tid til det.

en mand sover i sin seng

Spis sund mad for at sove godt

At spise en masse lige før sengetid eller drikke en masse kaffe kan også gøre det sværere at falde i søvn. At have en sund sovevane indebærer også, at man spiser sundt, for det hjælper med til at danne vaner for din krop.

En anden anbefaling går ud på, at man spiser senest to timer, før man skal i seng, så ingen af dine organer skal arbejde for hårdt, når du omsider lægger dig til at sove.

De omgivelser, du skal sove i, spiller også en stor rolle. Der må ikke være en masse lys og temperaturen skal være behagelig. Din seng skal være komfortabel og farverne og stemningen i dit soveværelse skal invitere til fred og hvile.

Hvis du tilegner dig gode sovevaner ved at inddrage disse forslag, vil du kunne sove bedre om natten. Du vil føle dig mere frisk om dagen, når du er vågen. Hvad venter du på? Se at komme i gang!