C-vitamin hjælper med at reducere stress

juli 27, 2019
C-vitamin hjælper med at reducere stress ved at kontrollere blodkortisolniveauerne. Desuden øges produktionen af ​​serotonin og gamma-aminosmørsyre (GABA).

Ifølge undersøgelser hjælper C-vitamin, også kendt som ascorbinsyre, med at reducere stress og forbedre de kognitive processer. Desuden reduceres blodkortisolniveauerne.

På samme måde påvirker det også nervesystemet, fordi det hjælper kroppen med myelinproduktionen i neuronerne. Derfor forbedrer det også celle-signalering og optimerer hukommelsen.

Ordsprog som “et æble om dagen holder doktoren væk”, er et eksempel på, at frugt er anerkendt som noget sundt i vores kultur. For eksempel, for at imødegå hårde skibssejladser og forhindre skørbug, tog sømænd citrusfrugter med på deres rejser.

Vi tænker næsten altid på C-vitamin som et centralt element for at forhindre forkølelse og influenza. Det skal dog bemærkes, at det ikke helbreder sygdommen alene. Hovedsageligt hjælper dette vitamin med at reducere risikoen for sygdomme, samt at booste vores immunsystem og de grundlæggende processer, der fremmer vores velbefindende.

kvinde med stress

Hvordan hjælper C-vitamin med at reducere stress?

En undersøgelse foretaget ved Oregon Health & Science University var starten på en interessant opdagelse. Undersøgelsen viste, at når en person mangler C-vitamin, holder deres GABA-receptorer op med at fungere ordentligt. Det vil sige, at gamma-aminosmørsyre har en vigtig funktion inden for centralnervesystemet.

  • Et lavt niveau af denne neurotransmitter er forbundet med angstlidelser, søvnløshed og depression.
  • Desuden afhjælper det, at have høje GABA-niveauer, mentale processer såsom afslapning, koncentration, hukommelse, mindre frygt osv.

Dr. Henrique von Gersdorff, medforfatter af undersøgelsen påpegede, at C-vitamin kan være meget vigtigere for vores hjerne, end vi først forestillede os.

Faktisk ved vi også nu, at dette vitamin fremmer syntesen af ​​flere neurotransmittere, og at det er afgørende for omdannelsen af ​​dopamin til serotonin. Derudover modulerer det frigivelsen af ​​neurotransmittere.

hjerne som stjerner

Hjernen har brug for C-vitamin

Ascorbinsyre hjælper med at reducere stress, fordi det i virkeligheden fungerer som en neuromodulator. Selv om vi ofte får fortalt, at vi skal øge vores forbrug af frisk frugt og grøntsager for at få nok af dette vitamin, hører vi sjældent om dets egenskaber for hjernen.

Den del af vores krop, der har mest brug for C-vitamin, er hjernen. Faktisk blev det konstateret, at når menneskekroppen ikke får nok C-vitamin, forbliver det i hjernen i meget længere tid end det gør i andre områder af vores krop.

Videnskaben har endnu ikke svaret på, hvor mange processer og mekanismer dette vitamin kan påvirke. Vi ved dog, at C-vitamin reducerer blodkortisolniveauerne.

  • Undersøgelser som den, der blev udført af lægerne Oliveira IJ, de Souza VV, Motta V og Da Silva SL i 2015, viser, at C-vitamin reducerer stress og angst ved at regulere produktionen af ​​kortisol.
  • Desuden viste denne undersøgelse, at en gruppe gymnasieelever scorede bedre i hukommelse og koncentrationsopgaver efter at have øget deres indtag af C-vitamin.
  • C-vitamin er også vigtigt for kollagen-syntese. Dette element beskytter ikke kun tænder og knogler, men forbedrer også blodkarrenes integritet og modstand.

Sådan opretholder du det korrekte C-vitaminniveau

Ironisk nok er det ifølge specialister meget almindeligt at have for lave C-vitaminniveauer i kroppen. Men vi tror, ​​at hvis vi ikke har nok af det, vil vi være mere tilbøjelige til at blive forkølede, og vores krop vil have sværere ved at helbrede sår.

For at være mere præcise, er det organ, der virker til at have mest brug for C-vitamin, er hjernen. Uden dette vitamin vil vi føle os overvældet, have koncentrationsproblemer og højere stressniveauer. Vi skal også bemærke, at vi har brug for dette vitamin for at forbedre vores optagelse af jern.

frugter der former et C

Sådan forbedrer du dine C-vitaminniveauer for at reducere stress

Det anbefalede daglige indtag af C-vitamin er mellem 75 og 90 milligram. I stedet for at ty til vitamintilskud for at forbedre dine C-vitamin-niveauer, er det meget bedre at medtage følgende frugter i din kost:

  • Appelsiner og citroner
  • Mango
  • Granatæbler
  • Solbær
  • Guava
  • Broccoli
  • Rød peber
  • Jordbær

Afslutningsvis er det godt at vide, at C-vitamin hjælper med at reducere stress. Vi bør dog ikke glemme at forbedre vores daglige vaner: Undgå at ryge, motionere og integrere passende afslapningsteknikker i din rutine. At lære at håndtere din angst og stress vil også hjælpe meget.

  • Oregon Health & Science University. (2011, July 16). Scientists discover new role for vitamin C in the eye and the brain. ScienceDaily. Obtenido de www.sciencedaily.com/releases/2011/07/110715135353.htm