Hvordan er folks selvopfattelse under en depression

25 december, 2019
Dit aktuelle og ideelle selv relaterer til hinanden, baseret på den historie, du fortæller om dig selv, og hvordan andre ser dig.

Mange veje kan føre til en depression. I dag vil vi studere en af de mest unikke af slagsen. Det handler om selvopfattelse under en depression.

Vi kæmper alle vores egne kampe. Arbejde, familie, forhold… Hver dag er en ny udfordring på så mange forskellige måder. Den kamp, der ofte fører til en paralyserende depression, er dog den kamp, du kæmper med dig selv.

Eksperter påstår, at folk med depression tenderer til at forstærke effekten af deres symptomer. En rapport, udgivet af Dr. Kopala-Sibley, formoder, at hvis du er deprimeret, er det bedre, at du fokuserer mindre på dine symptomer og mere på, hvordan du har det med dig selv.

Det sidstnævnte kan være hovedårsagen til din depression. Eksperter påstår, at det er bedre at behandle hovedårsagen til denne tilstand fremfor blot symptomerne.

Konklusionen fra dette studie understøtter Huggins’ teori om selvdiskrepans. Ifølge denne teori, har selvet tre domæner: Det aktuelle, det ideelle og det “burde”. Kopala-Sibleys research indikerer, at når der er en diskrepans mellem det aktuelle selv og det ideelle selv, manifesterer en depression sig.

kvinde med armene over sine knæ oplever negativ selvopfattelse under en depression

Hvad forårsager selv-diskrepans?

Du bygger dit selvkoncept baseret på mange variabler. Selvom folk har det med at tro, at “selvet” er en enkelt enhed, er det ikke sandt. Der er et selv, der definerer dig, den person, du faktisk er: Det aktuelle selv.

Der er dog også parallelle selv, såsom det selv, du gerne vil være, eller det ideelle selv. Der er også det ansvarlige selv, eller som Higgins beskrev det, “burdet”. Det er, hvem du føler, du bør være, baseret på normalen og de sociale roller, du tager i brug.

For eksempel, er du måske en kompetent, intelligent og hårdtarbejdende person. Hvis dit arbejde ikke lader dig udtrykke disse træk, vil en konflikt dog opstå. I dette tilfælde, bidrager modsætningsforholdet mellem det aktuelle selv og det ideelle selv med en frugtbar grund for at udvikle en depression.

En anden ting, der afhænger af den opfattede distance mellem det aktuelle og ideelle selv, er selvværdet. Det er tæt relateret til dit psykiske velvære. Hvis du har et lavt selvværd, er du mere sårbar over for at udvikle en depression.

Undersøgelser viser, at folk med lavt selvværd har et lavere niveau af grå substans i områder i hjernen, der hjælper dig med at opfatte intuitivt, hvad andre folk tænker om dig.

Selvopfattelse under en depression og den indre dialog

Dit aktuelle og ideelle selv relaterer til hinanden, baseret på den historie, du fortæller om dig selv, og hvordan andre ser dig. Selvværdet er højere, når der ikke er en stor forskel mellem de to. Hvis du oplever symptomer på depression, står du formentlig med en betydelig diskrepans mellem dit aktuelle og dit ideelle selv.

Den indre dialog, som folk med depression ofte har, får dem til at tro, at deres aktuelle selv er for langt væk fra deres ideelle selv. Hvis du ønsker at eliminere denne distance, kan du forsøge at ændre din indre dialog. Det er en god start at fokusere på, hvad du kan ændre på, for at komme tættere på dit ideelle selv.

Mindfulness til at bekæmpe en depression

Hvis det ikke hjælper at ændre den måde, du fortæller din egen historie på, så er praktisering af mindfulness en anden god strategi. Mindfulness kan hjælpe med at lukke afstanden mellem det aktuelle og det ideelle selv.

Den øjeblikkelige fordel ved denne form for meditation er, at du lærer at observere dine egne tanker uden at dømme dem. Det kan hjælpe betydeligt med at forbedre dine symptomer på depression, hvis du slipper dine bedømmelser. Gradvis selvaccept er en anden måde, hvorpå du kan bringe det aktuelle selv og det ideelle selv tættere sammen.

kvinde, der får frisk luft

Tilpas den, du virkelig er, med dine idealer for at opnå positiv selvopfattelse under en depression

Målet her er ikke perfektion. I stedet, bør du anerkende, at du har plads til at forbedre dig. At være mild og god ved dig selv skaber et miljø, der er meget mere befordrende til at sætte mål og slippe af med dem, du ikke har brug for.

Negative emotionelle tilstande forværrer ofte distancen mellem dit aktuelle og ideelle selv, hvilket kan føre dig endnu dybere ned i en depression. Det kan hjælpe dig med at håndtere dine egne forventninger, og derved den frustration, de kan forårsage, ved at praktisere disse strategier.

Depression, i denne forbindelse, er et opvågningskald til at give opmærksomhed til din indre diskrepans. Det er et tegn, du er nødt til at identificere og arbejde med. Din mentale sundhed og dit velvære vil takke dig.

Bak W. (2014). Self-Standards and Self-Discrepancies. A Structural Model of Self-Knowledge. Current psychology (New Brunswick, N.J.), 33(2), 155–173. doi:10.1007/s12144-013-9203-4

Kopala‐Sibley, Daniel; Zuroff, David C. (2019) The self and depression: Four psychological theories and their potential neural correlates. US National Library of Medicine National Institutes of Health. doi: 10.1111/jopy.12456.

Pillay, Srini (2019) How Does Your “Sense of Self” Relate to Depression? New research explains why self congruence matters. Psychology Today