Sådan kan du være kaptajn i dit eget liv

04 april, 2019
Det at være kaptajn i dit eget liv handler om at kende dine følelser og din krop, så du kan forstå, hvad den fortæller os. Det er ikke let at få kontrol over det hele, for man kæmper mod stærke kræfter.

Når vi gerne vil referere til at være i kontrol over vores liv, kan vi komme til at bruge udtrykket med at “være kaptajn i dit eget liv.” At være kaptajn i dit eget liv betyder, at du ved, hvad der sker med dig, at vi har evnen til at stikke den rette kurs ud for os selv.

Ligesom skibe på vandet kan man godt ind imellem føle, der er oprørte vande og man kan føle behov for en lods til at styre skibet sikkert gennem et smalt farligt farvand. Sådanne kan vi også nogle gange have det med vores indre liv. Det forklarer, hvorfor det er godt at være kaptajn i dit eget liv.

Vi har brug for en, der kan læse vores indre søkort, der kan kigge på vores indre tilstand. Det er information, som hjælper kroppen med at være i balance (homeostase.) Kroppen, sindet og hjernen er alle forbundet med hinanden, som betyder, at vi ikke bare fungerer fysiologisk, men også hænger sammen ved hjælp af subjektive oplevelser som følelser.

En kvinder mærker efter inde i sig selv

Jo større kendskab til vores indre, jo mere kapacitet og potentiale har vi til at styre vores liv. Husk på dette, at hvis vi er bevidste om de forandringer, der sker internt og i vores omgivelser, så vil vi være i stand til at tilpasse os meget nemmere.

Effekterne ved at miste styringen

En vidunderlig bog kaldet The Body Keeps the Score (Kroppen holder styr på antallet af mål) skrevet af Bessel van der Kolk, slår fast, at mange veteraner fra krigen, mister styringen med livet. En masse af dem føler sig fastlåst til et miljø, hvor de lærte at begå sig ved hjælp af visse normer, som kun fungerer under en konflikt eller krig.

Ydermere føler mange sig af forskellige årsager usikre i sin egen krop. Et eksempel på dette er konstante minder om fortiden, som viser et indre ubehag.

Mennesker er vanedyr, og mange mennesker lærer at ignorere deres instinkter og er tavse om deres bevidsthed. Når det er sagt, er det vigtigt at huske, at hvis vi ignorerer det, som foregår inden i os, får os til at miste kontrollen.

Mange sundhedsproblemer som kronisk smerte, udmattethed, hovedpine og migræner er eksempler på indre skrig om hjælp. Alle disse ting kan være et resultat af at have ignoreret vores indre signaler.

Vi betaler en høj pris, hvis vi ikke er kaptajner i vores eget liv. Det får os til at ignorere og overhøre det, som virkelig kan skade os. Eller modsat det, som er gavnligt og sikkert for os.

Hvordan kan du være kaptajn i dit eget liv?

Den midterste frontallap er den, som styrer overvågningen af vores krops signaler. Vi er i øjeblikket klar over, at bevidst meditation og yoga kan hjælpe os med at komme i balance med os selv. Men det kan også hjælpe os med at blive mere bevidst om vores krops signaler. Det kan få os til at føle os stærkere og tage kontrollen over vores liv.

kvinde mediterer ved vand

Effekten af somatisk eller kropsligt arbejde kan frigøre energi, hvor det er bevist, er især folk med blokeringer, som krigsveteraner fanget i terror. At arbejde med at kunne få kontrol over kroppen ved fysisk træning kan hjælpe dig til bedre at fange de budskaber, som din krop sender til dig.

Som konklusion kan vi sige, at det at være kaptajn i dit eget liv handler om at kende dine følelser og din krop, så du kan forstå, hvad den fortæller os. Det er ikke let at få kontrol over det hele, for man kæmper mod stærke kræfter. Hele processen starter med at kende og acceptere sig selv, for at kunne lave sig sin plan for livet.

Nogle spørgsmål kan hjælpe os med at navigere med vores kapaciteter. Hvad forventer du af dit liv? Hvad er dine drømme og forhåbninger? Hvem eller hvad kan hjælpe dig med at komme i gang med de små forandringer i dit liv?