Frygten for at miste kontrollen

· juli 29, 2018

Når angsten tænker for dig, begynder alt at blive sløret. Det er nemt for frygten for at miste kontrollen, at tage fat på dig, fordi det er de vanskeligste følelser, der tager styringen, mens påtrængende tanker maler et truende scenarie foran dig, som du skal forsvare dig fra. I disse øjeblikke begynder du at frygte at skade nogen, så det er vigtigt at lære at håndtere dem.

Det vil ikke overraske nogen at høre, at dette er en af ​​de mest almindelige typer frygt, som folk oplever. For eksempel begynder folk der beskæftiger sig med konstant udmattelse på arbejdspladsen at frygte, at alle de tavse spændinger, de har opbygget på et hvilket som helst tidspunkt, vil ende med at eksplodere på den værste måde.

“Lad ikke dig selv handle i hast eller at miste kontrollen over dine følelser, i vigtige relationer.”

-Napoleon Hill-

Et andet eksempel er forældre, der har mange ansvarsområder på deres skuldre, hvilket kan føles som en ubehagelig knude af uendelige problemer og bekymringer. Det er situationer, hvor personen lever i frygt for at miste kontrollen til enhver tid og gøre eller sige noget dårligt til den person, de elsker mest.

Denne virkelighed er ikke fremmed for nogen. Men mens det er normalt for frygt at være til stede i et vist omfang i vores dagligdag, kan vi ikke give det al magten. Det ville være som at leve med et andet selv inde i dig, en Mr. Hyde, der bringer det værste ud i dig.

mand med maling på. Bange for at miste kontrollen

Når du giver din angst al kontrol

Robert har gennemgået mange op- og nedture, hvilket resulterer i en masse angst. Efter at have været arbejdsløs i næsten et år, føler han sig plaget på alle områder af sit liv. Hans forældre, bekymrede over hans situation, forsøger at opmuntre ham og bede ham om at spise hver dag. Men på det sidste måltid han delte med dem, blev Robert opmærksom på, at han begyndte at frygte, at han ville miste kontrollen til enhver tid.

Under middagen i sidste weekend lavede hans bror en lille kommentar om hans situation. Og dette tolkede han på den værst mulige måde. Han overreagerede følelsesmæssigt. Han var sur, hævede sin stemme og sagde mange ting, som han fortrød senere. Middagen sluttede med hans mor der græd og hans bror der slog hånden i bordet. Robert vidste, at han havde et problem, men han manglede ressourcerne til at klare det ordentligt.

Denne situation kan synes at være velkendt for dig. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt at begynde at forstå alle de måder, hvorpå angst kan ændre din adfærd, tanker og reaktioner på visse stimuli.

dreng med ryggen vendt til. Bange for at miste kontrollen

Angst dæmonen

Når folk bærer for mange bekymringer, frygt og usikkerhed med dem, gør hjernen en næsten spartansk tolkning – pas på, alt omkring dig er en trussel. Med denne konklusion bestemmer den, at den eneste vej ud er at forsvare dig selv over for alt og alle.

  • Din dom ophører med at være rationel, og du afstår fra kontrol til din mest instinktive, mindst reflekterende, mindst logiske autopilot.
  • Du føler en ubehagelig følelse af virkeligheden, som om alt der sker, ikke er rigtigt, og alt er uvant for dig. Dette kaldes depersonalisering.
  • Du falder i en tilstand af konstant overvagtsomhed, du er altid defensiv, overreagerende på trivielle ting, der danner besatte og negative tanker, foregriber ting, der ikke er sket endnu.

Hvordan man håndterer frygten for at miste kontrollen

Selvhjælpsbøger prædiker ofte ideen om, at “i enhver situation har alle mulighed for at vælge, hvordan man skal reagere; dit ansvar er at vælge den bedste vej.” Denne besked er ret inspirerende, men når du lider af angst, er det rigtig svært at se hvad den rigtige vej er.

Det ængstelige sind tænker ikke, det reagerer. Det angstfulde sind har ikke fuldstændig kontrol over sig selv og træffer derfor ikke altid de bedste beslutninger. Dette tvinger os til at forstå, at håndtering af disse situationer ikke er en nem opgave. Det er ikke nok at bare have gode hensigter, når der er en klump inde i dig, der holder dig fra at trække vejret og tænke klart.

Lad os nu tage et kig på nogle strategier, der er effektive til at mindske frygten for at miste kontrollen.

sommerfugl kan miste kontrol

Skridt til at forhindre angst i at tage kontrol

  • Prøv ikke at styre dig selv. Tænk på det i et øjeblik – du bruger det meste af din tid på at styre din frustration, skjule dine tanker, sluge dine følelser og forfalske dit humør. Du ender med at holde så meget tilbage, at du skal gøre noget katartisk og befriende. Du kan ligge alt, hvad du holder inde på bordet og sige, hvordan du føler højt, uden frygt.
  • Tal om din frygt og grunden til det. En måde at tage magten væk fra frygt, er at give det et navn og tale med det. “Jeg er bange for at miste min familie, fordi jeg er klar over, at jeg mister kontrollen over mine følelser, og jeg siger ting, som jeg fortryder senere.”
  • Styr dine tanker for at styre dine følelser. Dette er en forudsætning for kognitiv adfærdsterapi. Det er en af ​​de bedste behandlinger for mennesker, der er bange for at miste kontrollen over sig selv.

Det sidste trin kræver, at du frigør din krop, så du kan frigøre dit sind. Dette kan gøres på forskellige måder. Herunder Jacobsons progressive muskulære afslapning, mindfulness, yoga eller anden fysisk øvelse. Disse strategier vil hjælpe dig med at frigive den fysiske spænding i din krop. Det vil også give dit sind mulighed, for at tage en mere afslappet tilgang.

Det er muligt at tage kontrol over dig selv, du skal bare arbejde på det.