Sådan håndterer du effektivt dine følelser

23 juli, 2017

Følelser er interaktionen mellem tanker og fysiske sensationer. Følelser kan skabe frygt i mange mennesker, fordi de ikke ved, hvordan de skal håndtere dem. Derfor ender de med at anvende alternative strategier istedet, såsom at distrahere dem selv med andre aktiviteter, istedet for at håndtere problemet.

Følelser er værdifulde og tilbyder altid noget til gengæld, men kun hvis vi håndterer dem effektivt. Via dem kan vi lære en masse om os selv og vores behov. De hjælper os med at skabe forbindelser til andre og opnå større mål, såsom at lære at håndtere stress. Til gengæld vil vi altid have sunde immunforsvar. Vi vil ikke blive syge så ofte, og vi vil vedligeholde sundere forhold.

Sådan identificerer du dine følelser

For at kunne identificere dine følelser er det første, du skal gøre, at få forståelse for det, du føler. Du skal vælge mellem de fire basale følelser: vrede, sorg, glæde og angst.

Hvis du har tanker omkring fremtiden og om alt andet, der kunne gå galt, samt fysiske sensationer såsom øget hjerterytme, anspændte muskler og tænderne bidt hårdt sammen, kan du måske spørge dig selv om, hvad du er bange for. Det er en følelse direkte relateret til angst.

Når du har negative følelser omkring fortiden, og du har en generel følelse af træthed og udmattelse, med gråd og mangel på koncentration, kan du spørge dig selv om, hvad du har mistet. Dette er en følelse relateret til sorg.

Når det kommer til tanker om dig selv, eller når dine værdier bliver angrebet, sammen med fysiske sensationer, der minder om angst, såsom øget hjerterytme og stramhed i kroppen, så spørg dig selv, hvordan du og dine værdier er blevet angrebet. Dette er en følelse direkte relateret til vrede.

Når dine tanker er fokuseret på, hvor langt du er nået, og du har en følelse af rolighed, måske endda glæde og latterså spørg dig selv, hvad du har opnået. Det er en følelse direkte relateret til glæde.

Sådan håndterer du dine følelser

Når du har genkendt og forstået dine egne og andres følelser, skal du begynde at tage de følgende aspekter i betragtning. Så kan du lære, hvordan du håndtere det, du føler:

  • Forsøg specifikt at forstå, hvordan følelserne er opstået, uanset om det er hos dig selv eller en anden person.
  • Tal om dine følelser og den anden person; forsøg ikke at reprimandere dem. Vær direkte omkring det, du føler i øjeblikket.
  • Udtryk dine følelser uden at være konfronterende. Anvend en effektiv form for kommunikation ved at sige ting som ”Jeg er vred, fordi…” istedet for at sige ”Du gjorde mig vred, fordi…” Udtryk dine følelser uden at bebrejde nogen. For hvis du vælger den sidstnævnte sætning, lægger du skylden over på en anden person. Du får dit svar til at lyde defensivt og fjendtligt.
  • Genkend den anden persons følelser som værende legitime. For de er ligeså ægte og gyldige som dine egne. Derudover er det en god måde at frigøre dig selv fra de følelser på. Så kan du derefter fokusere på at komme problemet til bunds.
  • Reagér ikke på følelsesmæssige udbrud. Forsøg at kontrollere dine egne føleler; du skal lytte og forstå den anden persons følelsers styrke, men reagér ikke følelsesmæssigt på dine egne. For det er meget sandsynligt, at følelserne vil eskalere. Derved kan der opstå endnu et problem.
  • Forsøg at forholde dig i ro. Hvis det er nødvendigt, så forlad rummet midlertidigt, så du kan tænke, falde ned, og planlægge et effektivt svar. Det er bedre end at reagere automatisk, hvilket kan forværre problemet.
  • Anvend symbolske gestusser, såsom undskyldninger og endda håndtryk, eftersom de kan være hjælpsomme til at udtrykke respekt og fjerne eventuelle negative følelser.
  • Under meget følelsesmæssige konflikter, vælg da en mekanisme til at løse konfliktersom håndterer følelser direkte, såsom dialog processer.

Rettighed til billede af danielito311