Sådan får du dine børn tilbage til en rutine efter ferien

For børn er det en udfordring at vende tilbage til deres rutine. I denne artikel nævner vi nogle strategier, der kan gøre processen lettere.
Sådan får du dine børn tilbage til en rutine efter ferien

Sidste ændring: 11 januar, 2022

Ferie er en periode, som vi alle nyder. I vores travleste perioder drømmer vi om at rejse, have fritid med familien eller bare hvile os. Børn oplever den samme spænding. Men når ferien er forbi, kan det være en stor udfordring at få børnene tilbage til en rutine.

Dette er ikke en overdrivelse. Når alt kommer til alt, er en voksens ferie normalt kun en uge, mens børn kan have op til et par måneder fri fra skole.

Derfor kan det være en stor udfordring at få børnene tilbage til en rutine efter så lang tid uden nogen egentlig planlægning. For de vil naturligvis langt hellere blive i deres ferierutine med uendelig tid til sjov og leg.

Idéer til at få børnene tilbage til en rutine

Efter ferien, hvor fritid og sjov helt har overtaget barnets sind, kommer tilbagevenden til skolen og en ordentlig tidsplan. Hvordan kan man opnå dette på en naturlig og ikke-traumatisk måde? Faktisk er det måske ikke så svært, som man tror.

“I dag var en god dag. Bare rutine.”

Mario Benedetti

Skab perioder med tilpasning

Det er ganske enkelt. Du skal dog huske, at de fleste børn ikke accepterer pludselige forandringer godt og lever mere roligt inden for en rutine med grænser. Derfor er det ideelle i de sidste dage af ferien at begynde at foretage små ændringer i familiens skemaer, rutiner og daglige vaner.

Med en tilpasningsperiode, hvor de skal genoptage en rutine, øger du muligheden for, at de kan vænne sig til ændringerne. Det vil f.eks. være lettere at vende tilbage til skolen, hvis de har spist morgenmad, frokost og aftensmad og er gået i seng på samme tid i et stykke tid, før skolen begynder igen.

En lille pige spiser selv

Gradvise ændringer for at komme tilbage til en rutine

Når du ændrer et skema, bør du ikke indføre for mange ændringer på én gang. Faktisk er det bedst at tage et skridt ad gangen, højst to. Når dine børn har internaliseret ændringen, kan du gå videre til det næste trin.

Hvis du gennemfører denne proces gradvist, vil dit barn i løbet af få dage være fuldt tilpasset. Hvis de tidligere vågnede kl. 10, kan du derfor nu indføre ændringen og få dem til at stå op kl. 9. Når de har vænnet sig til det, kan du indføre den næste ændring.

Prioriteter

Det er vigtigt at prioritere og bruge dette hierarki til at træffe beslutninger om rutineændringer. Generelt bør du starte med de tidsmæssige justeringer, som normalt er de vanskeligste. Justér først spise- og søvnrutinerne og derefter resten.

I den forstand skal du arbejde med, hvornår de går i seng, hvornår de står op, hvornår de spiser, og hvornår de sover lur. Det er vigtigt, at de mestrer disse ændringer, før du indfører flere.

Forventning

Det er vigtigt, at de forventer ændringen. Som voksen ved du jo, hvornår ferien er forbi, og skoleåret nærmer sig. Derfor bør dine børn også være informeret, hvis de skal genoptage deres rutiner uden problemer, og du bør tale med dem om, hvad der kommer til at ske. På den måde mindsker du noget af deres usikkerhed.

Derudover kan du tilføje de vaner, som vi nævnte tidligere, og gradvist implementere dem, indtil det er tid til at starte den rigtige rutine. På det tidspunkt vil de være fuldt tilpasset, og eventuelle ændringer vil være minimale.

Positiv holdning

Det er helt sikkert vigtigt at forblive positiv. Som voksen ved du nemlig godt, at det nogle gange kan være svært at tilpasse sig ændringer i dine vaner og rutiner.

Sørg derfor for, at dine børn ikke hænger fast i nogen form for pessimisme fra dig i forbindelse med deres tilbagevenden til skolen. Faktisk vil de højst sandsynligt begynde at føle det samme, hvis de hører dig være negativ.

Konstant støtte og aktiv lytning

Dette er en af de sværeste ting at gøre, men også den mest værdifulde. Det handler om at holde kommunikationskanalerne åbne. Med andre ord skal du være opmærksom på dine børn, når de føler sig nervøse eller bange, opmuntre dem og udnytte de øjeblikke, hvor de er villige til at tale med dig.

På denne måde kan du tale med dem, lytte til dem og formidle, at uanset hvad der sker, kan de regne med dig, og at I sammen kan overvinde alle de vanskeligheder, der måtte komme på jeres vej.

Mor og søn er i gang med madlavning

Inddrag dem i processen om at komme tilbage til en rutine

Hvis de er involveret i forandringerne, vil det ikke være så svært for dine børn at komme tilbage til en rutine. Faktisk bør de være en del af hele processen. De kan f.eks. tage med dig for at købe deres skoleartikler eller nyt skoletøj.

På denne måde får du desuden mulighed for at forstå, hvordan de har det, og hvad de frygter, hvilket giver dig værdifulde ledetråde til, hvordan du kan hjælpe dem senere. Spørg dem, om de glæder sig til at se deres skolekammerater.

Find ud af, hvilke fag de glæder sig til, og hvilke fag de ikke glæder sig til. Find ud af, hvordan de vil reagere på visse situationer, de kan komme til at møde.

Det er alle spørgsmål, som er vigtige for at hjælpe dem. Deres svar vil give dig specifikke oplysninger, som vil hjælpe dig til at hjælpe dem. Selv om der er nogle generelle retningslinjer, er hvert enkelt barn jo forskelligt.

Det kan interessere dig ...
Seks alternativer til sommerplaner med børn
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Seks alternativer til sommerplaner med børn

Mangler du idéer til sommerplaner med børn? Bare rolig, de kan stadig handle om sol og afslapning. Få inspiration her i artiklen!



  • Gallego Ortega, J. L., Fernández Haro, E. (2003). Enciclopedia de Educación Infantil. Archidona (Málaga): Editorial Aljibe.