Sådan beroliger du et rastløst sind

04 november, 2017

Vi lever livet med en vanvittig hastighed. Der er mange krav, der konkurrerer om vores opmærksomhed, og listen ser ud til at blive længere hver dag. Vi kan ikke benægte, at stress og angst ofte udgør en del af vores eksistens. Vi kan ikke gå tilbage i tiden, men vi kan finde en måde at finde ro på og berolige et rastløst sind.

Buddhister siger, at sindet kan sammenlignes med en abe. Ligesom en abe hopper fra gren til gren, altid i en urolig tilstand, springer sindet uophørligt fra en tanke til en anden, som efterlader os irriteret og forvirret. Men hvorfor har vi sådan et rasløst sind? Hvordan kan vi berolige det og finde ro i sindet?

“Stilhed er en kilde til stor styrke.”
Lao Tzu

Hoved i akvarium med guldfisk symboliserer et rastløst sind

Historien om elefanten og fluen

En discipel og hans herre gik gennem skoven. Disciplen følte sig forstyrret af det faktum, at hans sind var i en konstant urolig tilstand.

Disciplen spurgte sin herre: “Hvorfor har de fleste mennesker et rastløst sind, og kun få af dem har et roligt sind? Hvad kan man gøre for at berolige sindet? “

Mesteren kiggede på disciplen, smilede og sagde: “Jeg vil fortælle dig en historie.”

En elefant stod ved et træ og spiste sine blade. En lille flue kom og fløj op til ham og lavede en ubehagelig summende lyd nær hans øre. Elefanten flappede med sine ører for at skræmme den væk, men kort efter kom fluen tilbage, og elefanten flappede igen med sine ører. De gjorde det igen og igen mange gange.

Efter mange mislykkede forsøg på at skræmme fluen væk, vendte elefanten sig mod den og spurgte: “Hvorfor er du så rastløs og så støjende? Hvorfor kan du ikke blive på same sted et øjeblik? “

Fluen svarede: “Jeg er tiltrukket af det, jeg ser, hører eller lugter. Mine fem sanser skriger på mig over alt, og jeg kan ikke gøre for det. Hvad er din hemmelighed, elefant? Hvordan kan du være så rolig og stille? “

Elefanten holdt op med at spise og sagde: “Mine fem sanser styrer ikke min opmærksomhed. Jeg har kontrol over min opmærksomhed, og jeg kan rette den mod det, jeg ønsker. Dette hjælper mig med at fordybe mig i det, jeg gør, og derfor at bevare mit sind rolig og fokuseret. Nu hvor jeg spiser, er jeg helt fordybet i at spise. På denne måde kan jeg nyde min mad og bedre tygge den. Jeg styrer min opmærksomhed og ikke omvendt, og det hjælper mig med at være rolig.”

At slippe af med det uvæsentlige

For at bevare et roligt sind må vi ikke blive distraherede. At slippe af med det uvæsentlige er nøglen til at fokusere på det, der virkelig betyder noget. Ved at være opmærksom på nutiden kan vi finde fred og ro.

Men hvordan kan vi slippe af med det uvæsentlige? Hvad er vigtigt, og hvad er ikke? Hvordan kan vi høre svaret i os selv blandt så meget støj? I virkeligheden er det første skridt ret nemt: vi skal bare stoppe og forblive tavse. I denne mangel på handling begynder vi at finde svar.

“Lad os være stille, for at vi kan høre Guds hvisken.”
Ralph Waldo Emerson

Meditation til at berolige et rastløst sind

Meditation er et glimrende værktøj til at berolige et rastløst sind. Meditation reducerer sindets uophørlige trængsel og travlhed. Faktisk er koncentrering om vejrtrækning meget nemmere, end det ser ud til, og det giver os mulighed for at få en mere dybdegående bevidsthed om ro.

Kvinde dyrker yoga på mark for at berolige rastløst sind

Med praksis og vedholdenhed er det muligt at udvikle evnen til at finde ro gennem meditation, uanset hvad der sker omkring os. At lære at meditere giver dig mulighed for at berolige dit sind på arbejdet, i offentlig transport, i en stressende situation, uanset hvor du er, selv i midten af kaotiske omgivelser.

“Det er et simpelt spørgsmål om at sidde stille og observere de tanker, der går gennem hovedet. Bare at observere, ikke forstyrre, ikke dømme, for det øjeblik, du dømmer, har du givet op overfor ren observation. I det øjeblik, du siger, “det er godt, eller det er dårligt,” har du mistet tankegangen. “
-Osho-

At dyrke taknemmelighed

Trængsel, travlhed og støj i dit daglige liv kan skyldes en underliggende følelse af utilfredshed. En måde at begynde at forbedre din følelse af glæde og tilfredshed på er ved at anerkende og fejre alle de vidunderlige ting, du allerede har. At være taknemmelig for det, du har, kan virkelig hjælpe dig med at se tingene på en anden måde.

Du skal blot skrive de ting ned, du er taknemmelig for lige nu, ti eller mere, hurtigt. Tænk ikke for meget, simpelthen så hurtigt som muligt. Alt er passende, fra de mest overfladiske eller subtile ting til de mest dybtgående eller vitale ting. Når du er færdig, læs så din liste med ting, du er taknemmelig for, højt. Alt dette vil se meget mere vidunderligt ud, og det vil fylde dig med glæde for at finde indre fred.