Risici ved at nøjes med at være mindre end 100 procent lykkelig

Det er nemt og behageligt at tilpasse sig. Men i det lange løb kan det føre til utilfredshed og endda til helbredsproblemer. Vi fortæller dig, hvordan du kan arbejde hen imod ægte lykke.
Risici ved at nøjes med at være mindre end 100 procent lykkelig

Sidste ændring: 08 april, 2022

På et tidspunkt er du sikkert blevet spurgt, hvor glad du er på en skala fra et til ti. Som regel vil dit svar være meget omskifteligt og afhængigt af dit humør på det pågældende tidspunkt. I dag vil vi stille dig et andet spørgsmål. Hvis du forstod lykke som en procentdel, hvilken grad ville du så nøjes med? Vil du være 100 procent lykkelig?

Det er vigtigt at huske, at fuldstændig lykke ikke kommer af at opleve en perfekt virkelighed, aldrig at lide skuffelser eller tilbageslag eller at have nået alle dine mål. Hvis det var tilfældet, ville lykke simpelthen være en utopi. I virkeligheden betyder lykke, at man er villig til at investere sine ressourcer i planer, der begejstrer en.

Glad smiley er 100 procent lykkelig

Konformitetens komfort

Ved første øjekast kan man måske tro, at det at være 80 procent lykkelig er noget af en præstation, faktisk et sandt privilegium. Når alt kommer til alt, er samfundet i dag plaget af stress, depression, fysiske sygdomme, interpersonelle konflikter og jobproblemer.

Derfor bør det at nyde denne grad af tilfredsstillelse få dig til at føle dig både tilfreds og heldig. Der opstår imidlertid et problem, når komfort gør dig for konservativ.

Måske føler du dig ængstelig, men det begrænser dig ikke for meget, så du gør ikke noget. Måske er dit forhold ikke så tilfredsstillende, men i det mindste er du ikke alene, og din partner er ikke voldelig, så du nøjes med det. Eller dit job føles ret meningsløst og motiverer dig ikke, men du hader det heller ikke, så hvorfor lave ændringer?

Denne mentalitet er meget almindelig. Du bliver vant til at tilpasse dig, du forventer ikke mere af livet og tror måske endda, at du ikke kan forbedre din situation og blive 100 procent lykkelig. Ikke desto mindre er problemet, at denne 80 procents grad af lykke falder med tiden.

For det første kan din ubearbejdede angst føre til alvorlige lidelser og endda begynde at påvirke dig fysisk. For det andet vil dit forhold i stigende grad blive forværret, og den følelsesmæssige afstand mellem jer vil blive større for hver dag. Afslutningsvis vil det job, du har haft i årevis, til sidst optage al din energi og gøre din hverdag til en monoton og meningsløs rutine.

Pludselig går du fra at være 80 procent lykkelig til 60 procent lykkelig, så 40 procent, og sådan fortsætter det. Dette er resultatet af at tilpasse sig.

Vær taknemmelig for dråben, der fik glasset til at flyde over

Som menneske har du en tendens til at frygte store kriser, de øjeblikke med forandringer, hvor alt det etablerede kollapser. Tider, hvor du ikke har andet valg end at se virkeligheden i øjnene og træffe beslutninger.

F.eks. den dag, hvor du fik et panikanfald og følte, at du skulle dø, det øjeblik, hvor du besluttede, at jeres liv som par ikke længere var bæredygtigt, eller dengang du blev fyret, hvilket tvang dig til at genoverveje dine jobmuligheder.

Det er den slags øjeblikke, du ville betale for ikke at skulle gå igennem. Men de er faktisk kimen til den forandring, som du har brug for. Faktisk er dette for mange terapeuter det bedste tidspunkt at arbejde med deres klienter på, fordi det ikke længere er muligt at tilpasse sig, og det er deres eneste udvej at skabe forandring.

At være 80 procent lykkelig er en behagelig situation, der er god nok til, at du kan blive ved med at se den anden vej. Ikke desto mindre fortjener du sikkert at være 100 procent lykkelig? Interessant nok er det den store krise, den sidste dråbe, der giver dig modet til at arbejde for det.

Smilende kvinde er 100 procent lykkelig

Find lykken i selvrealisering og bliv 100 procent lykkelig

For at opnå fuldkommen lykke behøver du ikke, at alt går din vej. Faktisk er det ikke engang noget, du kan kontrollere. Ikke desto mindre har du brug for et formål. Det betyder, at du skal vide, hvad du vil, og at du skal afstemme dine handlinger efter disse mål.

Vil du gerne leve et roligere liv og mindske dine følelser af stress? Hvis ja, så lad være med at belaste dig selv med forpligtelser og forsøge at være perfekt. Lær at uddelegere. Ønsker du en livspartner, der supplerer dig? Lad være med at nøjes med middelmådige forhold, fordi du er bange for at være alene.

Kunne du tænke dig at vågne op hver dag med et formål? Træn dig selv i det, du brænder for. Vær ikke bange for at ændre kurs og tage et nyt skridt hver dag mod dine mål.

Vejen til selvrealisering kræver udholdenhed. Du skal erkende, hvordan du sætter grænser for dig selv, så du ikke giver efter for middelmådighed. Desuden skal du have tro og huske, at et bedre liv er muligt. På den anden side vil du sandsynligvis ikke se resultater så hurtigt, som du gerne vil.

Derfor vil der være tidspunkter, hvor du ville ønske, at du var 80 procent lykkelig igen. Ikke desto mindre er det vedvarenhed og tillid til dig selv, der vil få dig til at føle dig rolig, motiveret og tilfreds. Følelser, som du ikke oplevede før.

Det kan interessere dig ...
Danshari metoden: Ryd op i dit liv og bliv lykkeligere
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Danshari metoden: Ryd op i dit liv og bliv lykkeligere

Danshari metoden går ind for en minimalistisk livsstil, hvor du kan opnå lykke ved at eje mindre. Lær alt om denne metode her.



  • Prochaska, J. O., DiClemente, C., & Norcross, J. C. (1994). Cómo cambia la gente: Aplicaciones en los comportamientos adictivos. RET: revista de toxicomanías, (1), 3-14.
  • Valencia, S. M. (2020). Crisis familiares: una oportunidad para transitar de la catástrofe y el caos, al despliegue de capacidades para el cambio. Diversitas: Perspectivas en Psicología16(1), 169-180.

Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.