Otte råd til at styre vrede

08 juni, 2020
Håndtering af vrede er en nødvendighed for mange.

Det kan være ganske skadeligt for dit mentale helbred, hvis du holder fast i din vrede. Find ud af, hvordan du effektivt og praktisk kan sige farvel til vrede og komme videre. Læs om vores otte råd til at styre vrede.

Merriam-Webster ordbogen definerer vrede som “en ubehagelig følelse eller mishag mod noget, som du finder forkert, uberettiget eller skadende”. Det er en negativ følelse, der opstår, når nogen sårer dig med vilje eller også ikke forsøgte at undgå det.

Vrede er også det, som driver folk til hævn. Den vigtigste grund til at styre ens vrede handler ikke kun om at undgå at såre andre mennesker, men det handler også om at beskytte dit mentale helbred.

Selvom det til tider kan være fristende, så er det dårligt for dit velvære at holde fast i smertefulde oplevelser. Når dagen er gået, vil du kun sidde tilbage med en bitter smag i munden. Det er meget let at retfærdiggøre det ved at sige, at du bare skal have luft, og at du kommer ud med dine følelser for at få det bedre med dig selv.

Otte råd til at styre vrede

Det er meget nyttigt at have nogle redskaber til at styre vrede. Her har vi samlet nogle råd til dig om, hvordan du kan komme ud af disse situationer på en bedre måde.

Hvis du følger disse råd, vil du blive i stand til at identificere årsagen til problemet og analysere det på en måde, som ikke gør det værre. Du kan således undgå at blive ført med af dine følelser, der truer med at kontrollere din adfærd.

mand prøver at koncentrere sig

Tag fat om nældens rod

Hvis du gerne vil kunne styre vrede, er det bedst at analysere den dybere årsag til, at det sker. Forsøg at finde en velbegrundet forklaring på dine negative følelser. Du skal for eksempel acceptere, at en personlig eller arbejdsmæssig situation ikke altid er nødt til at tilpasse dine behov eller ønsker.

Giv ikke dine negative tanker mere benzin

Det er ikke så godt, hvis du bliver ved med at lade et problem fylde dine tanker hele tiden. Du vil bare ende med at blive gal på dig selv, hvilket gør det svært at styre vreden. Prøv i stedet for at glemme problemet. Accepter, at du ikke kan lave om på det, som er sket, og begynd at søge efter løsninger.

Værdsæt tilgivelse for at styre vrede

Dette kan være noget af det sværeste af alle vores råd. Det er det, fordi tilgivelse af en anden person ikke er så let at udføre. Det er således en god idé at huske de ting eller omstændigheder, der motiverer dig til at ville tilgive. At tænke på disse ting kræver en indsats fra din side, fordi du sikkert et sted gerne vil blokere for denne tilgivelse.

Der en en simpel aktivitet, der kan hjælpe dig på vej. Lav to søjler på et stykke papir, og skriv de positive og negative aspekter ved denne person i hver sin søjle. Du kan også give hver værdi et tal.

På den måde kan du styre vrede på en mere objektiv måde. Det vil hjælpe dig med at sætte det i perspektiv og få dig til at evaluere det gode sammen med det dårlige.

Lav konklusioner

Dette råd er en opfølgning på den ovenfor. Når du først har analyseret de positive og negative aspekter i dit forhold til den person, der sårer dig, kan du lave konklusioner om værdien af det forhold. På den måde kan du finde ud af, om du vil gå videre ad tilgivelsens vej, eller om du ikke ønsker at redde det forhold.

Giv luft til dine følelser

Hvis du vil kunne styre dine følelser, er det vigtigt, at du ikke holder problemet indeni dig selv. Tal om det med en, som kan hjælpe dig med at se tingene fra en anden side. De kan give dig idéer eller indsigt, som du ikke kunne før.

Handl ikke uden at tænke dig om

Du har sikkert let ved at lade dig rive med af dine følelser. Selvom det kan virke meget svært, er det bedst at tage et skridt baglæns og forsøge at undgå et skænderi, mens du er ophidset. Vent, til du er faldet ned igen, hvor du kan se tingene rationelt.

kvinde sidder med en pude

Selektiv hukommelse

Din hjerne har en mekanisme til at overleve, der hjælper dig med at glemme ting, der kan påføre dig smerter. Det er ikke en idiotsikker løsning, men det kan hjælpe med at styre vrede på en bedre måde.

Hvis en person sårer dig på en eller anden måde, skal du ikke sidde med hænderne i skødet og vente på, at det sker igen. Prøv i stedet at tænke på det som et isoleret tilfælde.

Når det er sagt, så er det vigtigt, at du kan aflæse folks personlighed. Du kan prøve at være bevidst om, at denne person måske ønsker at såre dig igen. Men lad være med at lade det fylde for meget.

Kom lidt på afstand for at kunne styre vrede

Som det sidste kan det nogle gange være den bedste løsning at komme lidt på afstand, hvis du står i en situation, der konstant giver stress. Det kan være et godt råd til at holde en pause også, så du kan undgå situationer, der kan rippe op i dine gamle sår. Til sidst vil tid og plads hjælpe dig med at se tingene mere klart, så du kan komme ud af din vrede.

Menahem, S., & Love, M. (2013). Forgiveness in psychotherapy: The key to healing. Journal of Clinical Psychology. https://doi.org/10.1002/jclp.22018