Sådan overvinder man nemt flyskræk

oktober 16, 2017

Svedige hænder… Overfladisk vejrtrækning… Klaprende tænder… Billeder af flyulykker strømmer gennem dit indre blik. Selvom du ønsker det, så kan du ikke planlægge en tur, der involverer flyvning, fordi det skaber panik. Du har flyskræk.

Du går glip af muligheden for at se smukke steder, besøge venner og familie, som bor langt væk. Du går endda glip af en drømmetur med din partner: at se de egyptiske pyramider, danse hula-dans på Hawaii eller se kænguruer i Australien.

Vidste du, at flyskræk faktisk er meget almindeligt? Det menes, at én ud af hver fjerde lider af det. Det er en fjerdedel af befolkningen. Og du er én af dem! Den største frygt er, at flyet styrter ned. Og så er der også det faktum, at folk er jordbundne væsener, og at vi har generelt mistro til alt, der handler om luften eller havet.

Det er ligegyldigt, hvor mange gange dine slægtninge fortæller dig, at du har mindre chance for at dø i et flystyrt end i et biluheld. Eller at moderne fly er den sikreste transportmetode i verden. Alle disse rationelle udsagn, som virker, som om de kommer fra en fobi-relateret selvhjælpsbog, betyder intet for dig.

Kvinde på gulv krammer sig selv

Ligesom al anden frygt så er flyskræk relateret til følelser, oplevelser fra fortiden eller endda at have set en film, hvor et fly styrtede ned. Det værste af det hele er, at dem omkring dig ikke er bange for at flyve, så de forstår dig ikke. De synes, du overdriver, eller at du ikke værdsætter muligheden for at tage til New York, Rio de Janiero eller Hong Kong. Blot på grund af et par timer i et fly.

Den eneste måde at overvinde flyskræk på er ved at flyve

Man kan gå til psykolog, tage et flymekanik-kursus for at forstå alle de lyde og bevægelser, flyvemaskiner laver. Ja, endda hoppe i en flysimulator, men ingen af disse teknikker vil fjerne din flyskræk. Det kan kun gøres på en måde… at flyve!

Det er forståeligt, at du panikker blot ved at tænke på det. Mens du læser denne artikel, ryster dine knæ sikkert. Du er sandsynligvis begyndt at svede, og dit hjerte banker sikkert hurtigere. Men i stedet for at lide hver gang, nogen fortæller dig, at de skal rejse om på den anden side af jorden, eller blive ved med at udsætte din drømmerejse til et eksotisk sted, så er det vigtigt, at du trækker vejret og begynder behandlingen. 

Mand i terapi for at overvinde flyskræk

Tag et kursus, der tilbydes af et luftvejsselskab. Mange af dem har programmer, der hjælper passagerer med flyskræk. Begynd med et personligt interview og så et teoretisk kursus med piloter og mekanikere, der kan besvare alle dine spørgsmål. Til slut kan du prøve en flysimulator med alle de mulige scenarier, som du kan opleve. F.eks. afgang, landing, turbulens, tekniske problemer osv.

Meditér eller øv dig i afslapning. Det vil hjælpe med at reducere stress og angst, der overvælder dig, når du tænker på at flyve. Øv disse teknikker i et par dage, før du planlægger turen. Øv dig, til det bliver automatisk.

Undgå at medicinere dig selv på nogen måde. Mange mennesker, som er bange for at flyve, vælger at tage medicin (primært angstdæmpende) eller drikke alkohol, før de skal afsted. Det førstnævnte fjerner ikke frygten, men gør blot, at man kommer mere roligt gennem situationen. Det sidstnævnte er ikke en god idé, da det kan skærpe følelserne og give dårlig mave, hovedpine osv. Og impulskontrollen bliver også nedsat.

Ting, man skal gøre på selve dagen

Du har fundet modet (eller det tror du) og endelig accepteret din mands eller kones bøn om at rejse til Machu Picchu eller ride på kameler i ørkenen. Tillykke! Mens du planlagde turen, pakkede din kuffert og fik en sød nabo til at vande dine planter, var der ikke plads til panik.

Dette forandrer sig hurtigt, når du ankommer til lufthavnen og tjekker ind. Så begynder alle de ubehagelige følelser at komme tilbage. Du er lige ved at løbe væk fra terminalen uden at overveje, at din partner kommer til at rejse alene. Slap af. Du kan overvinde din frygt. Hvordan? Med disse tips:

  • Undgå sædet ved vinduet. Ellers vil du blive meget nervøs, når flyet letter. Eller hvis du rejser om dagen og kun kan se skyer. Det er også bedst at vælge et sæde tæt ved vingerne, da det er der, der vil være mindst bevægelse.
  • Kig på personalet. De går sikkert og griner, er rolige og selvsikre. Dette viser dig, at der ikke er noget at være bange for. Jeg råder dig til at fortælle flypersonalet, at du er nervøs. Så vil de være mere opmærksomme på dig og hjælpe dig med at komme igennem de mest kritiske øjeblikke.
  • Træk vejret dybt. Luk øjnene, hvis det er nødvendigt. Husk, at turbulens bare er en ændring af luftmassers hastighed, og at det ikke påvirker flyets sikkerhed.
  • Hav en masse at tage dig til. Hvad med en bog af din yndlingsforfatter, et blad eller en underholdende film? Du kan også tænke på det, der venter dig, når du lander.
  • Hav en let påklædning. Du føler dig sikkert varm, svedig og generet af alting. Du har brug for at føle dig mindst muligt fanget, så din påklædning bør være så behagelig som mulig.
Passagerer slapper af på et fly, fordi de ikke har flyskræk

Du kan også forsøge at komme ud at flyve sammen med nogen, som allerede har prøvet at flyve. På den måde kan deres ro smitte af på dig, og du kan holde deres hånd, når du bliver bange.