De mest almindelige følelser under corona-krisen

Plej dig selv, pas på dig selv, men glem ikke at være opmærksom på dine følelser under corona-krisen. Disse følelser kan især være frygt, tristhed og frustration. Vær opmærksom på dine tanker, og prøv at forhindre dem i at få din angst til at stige. 
 

Frygt, tristhed og frustration – dette er nogle af de mest almindelige følelser under corona-krisen, som mange af os oplever. Disse følelser kan være ubudne gæster i stille øjeblikke, når vi kigger ud af vinduet. De kan ramme os, når vi forsøger at gøre alt, vi kan, for at undgå dem.

Frygt, tristhed og frustration er helt normale sindstilstande, der bringer os alle tættere sammen i disse vanskelige tider.

Eksperter har ofte sagt, at de tusindvis af bøger og artikler om selvhjælp og glæde har forvandlet os til mennesker, der er intolerante over for negative følelser. Vi har lært, hvordan vi skal være glade og lykkelige, så i processen har nogle af os glemt, at angst og frygt også kan banke på vores dør.

Der er dog mange af os, som altid har været bekendte med disse mere ugunstige følelsesmæssige tilstande. Mange af os har prøvet at håndtere dem på vores egen måde på både godt og ondt. 

At lide er ikke noget nyt fænomen, men i dette tilfælde kommer det i en anderledes form, og det er kommet bag på os. Vi oplever derfor alle sammen denne lidelse på hver vores måde.

 

Nogle er heldige at have deres familie tæt på og ved godt helbred, mens de stadig har et arbejde. Andre gennemlever dog et mareridt med tab og uvished.

Uanset, hvor vi er fra, og hvad vores situation er, så vil de fleste af os opleve frygt, rastløshed og tristhed i en større eller mindre grad.

Coronavirussen efterlader huller med stor smerte, og det er umuligt at være uvidende om realiteterne.

Kat i vindue ved siden af solsikker

De mest almindelige følelser under corona-krisen

Livet har nået et punkt, hvor det fortæller en historie med surrealistiske og skræmmende overtoner. Det ser lige nu ud til, at livet bliver skrevet af en meget ubehagelig forfatter, og når vi tænker over det, indser vi, at vi ikke har kontrol over noget af det, der sker lige nu.  

Der er dog noget, vi er nødt til at forstå: Vi kan ikke kontrollere omstændighederne omkring os, men vi kan kontrollere vores reaktioner og vores adfærd.

Måden, vi gør det på, vil afgøre en mere passende tilgang til de kommende dage. De nøgleord, vi skal huske på, er accept, transformation og udholdenhed. 

Som Abraham Maslow, den berømte humanistiske psykolog, har sagt, er, at livet er en kontinuerlig vækstproces, og denne opgave er ofte smertefuld. Der er dog tidspunkter, hvor den lidelse er mere intens, og hvor den kræver mere af os. Vi skal derfor være forberedt.

 

Det første skridt bør være at forstå vores indre, emotionelle verden. Husk på, at din hjerne hverken taler dansk, engelsk, spansk eller kinesisk. Den taler følelsernes sprog, og du er nødt til at forstå dem.

De tre mest almindelige følelser under corona-krisen, som vil være vores ledsagere i denne tid, er i større eller mindre grad frygt, tristhed og frustration.

Hold øje med frygten

Hold øje med døren til dit hjerte, da frygten vil forsøge at bryde ind. Acceptér, at det er normalt at have det, som du har det, og at det er tilladt at være bange for alt det, der sker rundt omkring dig.

Sørg for, at du holder døren til frygten så tætlukket som muligt. Det er normalt at føle frygt, men irrationel frygt kan snige sig ind og nære panikfølelsen. Giv ikke efter for frygten for de ting, der endnu ikke er sket.

Fokusér, vær rationel og tal med en, du stoler på, når du mærker din frygt, og den tager pusten fra dig.

Inden for psykologien er der en mekanisme, der hedder disposition-bias, som vi skal tage højde for. Når vi gennemlever situationer fulde af uvished og frygt, forstærker det de falske nyheder, vi læser, de negative beskeder, vi modtager og de ubegrundede tanker, vi oplever.

 

Vi skal huske på, at vores hjerne stopper med at ræsonnere på en logisk og afbalanceret måde, når den oplever frygt. Den er fyldt med denne farlige følelse, og vi er nødt til at tage kontrol.

Trist kvinde kigger ud af vinduet og oplever de mest almindelige følelser under corona-krisen

Tristhed – en af de almindelige følelser under corona-krisen

Frygt, tristhed og frustration – dette er som sagt nogle af de almindelige følelser under corona-krisen, som mange af os oplever. Men de har en mening og et formål. Den bedste strategi er at acceptere dem, uden at vi giver dem for meget magt til at kontrollere os. 

Tristheden fungerer som et mentalt loft, som vi skal kravle op til fra tid til anden. Den følelse er fuld af mening. Den er som en kiste, vi er nødt til at åbne op for at finde ud af, hvad den prøver at fortælle os. Det, vi gennemlever, er normalt, og det er okay at tilbringe tid med vores tristhed. 

Vi mærker smerte over dem, vi har mistet. Vi lider for andre. Det fylder os med sorg, når vi tænker over, hvad der skal ske i morgen. Vi bekymrer os om vores egen familie, om vores forældre, og vi er triste over at se vores børn gennemleve dette. Men det er yderst nødvendigt, at vi accepterer alle disse indvendige realiteter.

 

Vi skal undgå at blive besatte af at have det helt fantastisk hele tiden, da det er helt umuligt. Vi skal give os selv mulighed for at opleve og mærke disse følelser.

Frustration

Den sidste følelse blandt de mest almindelige følelser under corona-krisen er den mest dynamiske. For at forstå den bedre skal vi forstå vigtigheden af den.

Det er helt normalt at føle sig frustreret i en tid som denne. Vores livsstil har ændret sig, og vores personlige, arbejdsmæssige og økonomiske uvished tærer på os.

Der er mange ting, som bekymrer os, mens andre ting gør os vrede. Vi skal dog være opmærksomme på, at frustration også er en vredeudløser. Frustration vil gøre os i dårligt humør, og det vil fylde os med utilfredshed og nervøsitet.

Der er én ting, vi er nødt til at forstå, for at gøre brug af disse følelser på positiv vis: Både vrede og frustration er følelser, der inviterer til handling – det modsatte af tristhed, som er meget mere indadvendt.

Frustration beder os om at foretage ændringer; det er en følelse, der kræver opfindsomhed og kreativitet for at kunne reagere på det, der går os på.

 

Vi skal bruge vores fantasi. Hvis du er bange for at miste dit job, skal du finde på en plan og tænke på andre muligheder, hvis det værste skulle ske. Omdan dit sind til en flod af idéer, hvor åbne, fleksible og positive tanker kan flyde. På denne måde kan vi bedre håndtere vores frygt, tristhed og frustration.

Vi skal lære, hvordan vi håndterer vores følelser, og vi må ikke glemme at passe på os selv i processen. Dette er det perfekte tidspunkt til at analysere vores mentale sundhed.