Emotionel selvpleje under corona-karantænen

20 maj, 2020
Under den nuværende krise er det vigtigere end nogensinde før at pleje sine følelser. Det er tid til at gøre følelserne til ens bedste ven, så man kan have en roligere rejse gennem denne vanskelige situation.

I denne artikel ser vi nærmere på emotionel selvpleje under corona-karantænen. Vi forsøger alle sammen at gøre vores bedste, når det gælder om at komme igennem den nuværende situation.

Vi har ikke alle sammen de samme omstændigheder, de samme midler eller et godt støttenetværk. Derfor er det vigtigt, at vi lærer, hvordan vi udvikler visse psykologiske færdigheder, så vi bedre kan håndtere denne uvished.

I løbet af de sidste mange uger har vi set mange velmenende beskeder, som har mindet os om, at det er tid til, at vi står sammen og tænker over det fælles mål. Men fra et psykologisk synspunkt ved vi, at dette er en vanskelig situation for en stor del af befolkningen.

Når vi sidder derhjemme det meste af dagen, kan vi opleve ensomhed, angst, smerte, familieproblemer og frygt.

Sommetider er det ikke nok at opretholde rutiner, motionere eller ringe til familie og venner. Der er stadig noget, der mangler. Dette kan efterlade os i en ubehagelig følelsesmæssig tilstand. Der er øjeblikke, hvor vi måske føler os mentalt stærke, men så skyller frustrationen ind over os. Alt dette er helt normalt.

Det vigtige er, at vi undgår at sidde permanent fast i negativiteten. Disse emotionelle realiteter skal være som passerende skyer: Det skal være følelser, vi observerer, accepterer og giver slip på. Dette vil hjælpe os med at se ting omkring os med et klarsyn samt en indre ro.

Nedenfor deler vi en række strategier, som kan forbedre vores emotionelle selvpleje under corona-karantænen. 

Kvinde kigger ud af vinduet

Gode råd til emotionel selvpleje under corona-karantænen

Daniel Goleman påpegede i sin nu berømte bog, Emotional Intelligence, at folk sommetider bliver forvirret, når man taler om behovet for at kontrollere sine følelser. Følelser er en del af livet og denne “kontrol” vil derfor aldrig være i stand til at blokere for dem eller benægte dem i dagligdagen.

Vi kan dog reducere de forstyrrende effekter, som visse følelser har, samtidig med at vi forstår deres budskab og deres formål i vores liv. Hvis vi for eksempel føler os frustreret og endda vrede, fordi vi er nødt til at blive hjemme, er der ingen grund til at benægte eller forsøge at glemme denne indre tilstand.

Det, vi skal gøre, er at forsøge at lede følelserne i den rette retning. Vi skal lede efter en aktivitet, der vil give os mulighed for at “frigøre” den følelse. Nøglen til emotionel selvpleje under corona-karantænen kræver en konstant dedikation til os selv.

Her er nogle vigtige råd, vi bør benytte os af i dagligdagen.

Hold øje med humøret i løbet af dagen

Uvisheden påvirker rigtig mange af os i denne tid. Og når denne følelse af uvished begynder at fylde os, begynder vi at stille os selv mange spørgsmål. Hvor lang tid vil dette vare ved? Hvad nu, hvis vi selv bliver smittet? Hvad skal man gøre, hvis en i familien bliver smittet? Hvad skal der ske i de næste par dage?

Denne vedvarende tvivl øger det følelsesmæssig ubehag, uden at vi næsten er klar over det. Vi ender med at være ekstra vagtsomme og alt begynder at blive mere vanskeligt.

Således er det yderst vigtigt, at vi i løbet af dagen analyserer vores humør og de følelser, der kontrollerer os. Vi er nødt til at identificere dem. Når vi gør dette, vil vi være bedre i stand til at træffe beslutninger.

Vi skal acceptere vores følelser

En af de vigtigste nøgler til emotionel selvpleje under corona-karantænen er accept. Hvad vil det sige? Det betyder i bund og grund, at vi skal acceptere alle vores tanker og følelser. Det er normalt at være bekymret og opleve ubehag.

Vi har alle vores egen måde at håndtere tingene på. Sommetider kan vi blive overrasket over den positivitet, som andre besidder, samt hvor afslappede og glade de virker under denne pandemi.

Det er dog ganske normalt, at vi alle prøver at komme igennem situationer på den bedste måde, vi kan. Sommetider er humor ikke andet end en god forsvarsmekanisme. Vi skal derfor acceptere andres reaktioner – det gælder også, når de er anderledes end vores egne. Vi skal samtidig acceptere vores egne følelser.

Når vi har holdt øje med vores følelser og identificeret dem, skal vi give os selv, hvad vi har brug for. Angsten skal holdes nede. Vi skal fokusere på nuet. Det vil være en god idé at tale med en, vi elsker, eller udføre en aktivitet, som hjælper med at berolige os.

Tips til emotionel selvpleje under corona-karantænen illustreres af mand, der lytter til musik

Vi skal bruge vores følelser til vores egen fordel

Tro det eller ej, men vi spiller alle en rolle i den nuværende krise. Vi er alle sammen hovedpersoner i denne nødsituation. Og vi skal alle sammen udvise ansvar. Derfor er en af de vigtige nøgler til emotionel selvpleje under corona-karantænen at være tydelig omkring, hvem vi gerne vil være.

Vi kan vælge at være en af dem, som bliver drevet af irrationelle tanker og panik. Vi kan være en af dem, der foretager impulskøb, og som holdes fanget af følelser såsom vrede og raseri, hvilket gør det svært for andre omkring os. Men dette er ikke den rette måde at leve på.

Vi kan i stedet vælge at være en enestående person. Vi kan handle med sindsro og selvsikkerhed, så vi bedre kan komme igennem dagene. Vi kan meditere og rationalisere vores tanker. Vi skal identificere dét, der stresser os, samt situationen, der øger vores bekymringer. Fokuser på nuet og undgå at stille for mange spørgsmålstegn ved fremtiden.

Emotionel selvpleje under corona-karantænen: Vi skal fokusere på dét, vi kan kontrollere

Der er ingen tvivl om, at COVID-19 er en ukendt fjende. Det skaber angst, når vi står over for noget nyt, og det kan nemt skabe en større fornemmelse af uvished. Derfor er det vigtigt, at vi fokuserer på det, som vi faktisk er i stand til at ændre.

En positiv øvelse til dette vil være at bruge papir og en blyant til at tegne to kolonner. I den ene kolonne skal vi skrive de ting ned, som vi er i stand til at kontrollere ved situationen. Det kan eksempelvis være værnemidler mod virussen, at vi kan tage os af vores familie samt vores fysiske og psykiske helbred.

I den anden kolonne skal vi skrive alt det ned, som vi ikke er i stand til at kontrollere. Det kan for eksempel være krisens længde. Efter øvelsen skal vi reflektere og indse, at på trods af alt er vi faktisk i stand til at kontrollere nogle meget vigtige ting. Det er ting, som kan berolige os, så vi kan komme igennem situationen på positiv vis.

Vi skal stoppe med at lade vores følelser tage kontrol over situationen. Vi skal tage kontrollen tilbage og så vil vi være i stand til at se forskellen!