Mental jujitsu kan bekæmpe dine negative tanker

19 december, 2019
Kan strategier fra kampsport hjælpe dig mod de negative tanker?
 

I dagens artikel vil vi fortælle dig om, hvordan mental jujitsu kan bekæmpe dine negative tanker. Læs med her!

Jujitsu, også kendt som en gammel kampsport fra Østen, kan også bruges til at forsvare dine tanker og dig selv mod den negative indre dialog og angribende tanker, der kan ødelægge dit selvværd og velvære.

Mental jujitsu er en øvelse i refleksion, hvor du kan opdage negative og nytteløse tanker. Det er en enkel strategi, som vi alle bør bruge af en indlysende grund: De fleste af os er besværet af den udmattende indre dialog, som så godt kan lide at tale os ret imod. Disse mentale kampe kan reduceres, hvis du beslutter dig for at bruge denne interessante resurse.

Mark Twain sagde med sin egen unikke humoristiske sans, at hans sind måtte være noget af et vidunder, på grund af alle de hårdt udkæmpede kampe, han havde med det for at forhindre det i at være hans fjende.

I den overgroede indre have er der en overflod af fraser som “jeg kan ikke,” “jeg er nødt til,” og “hvad vil de andre tænke om mig, hvis jeg gør eller siger dette?” Det er ikke let at skrue ned for dem eller rive dem ud af dit personlige terræn som ukrudt.

Årsagen til dette er ret enkelt: De har været i dig i mange år. Dine negative indre dialoger er som en ubehagelig rejsekammerat, som du har givet for meget plads til. Men det er muligt at udfri dig selv fra dette. Disse enkle teknikker vil hjælpe dig med at udføre denne vigtige opgave.

“Det kan godt være, du er fattig, dine sko er gået i stykker, men dit sind er et palads.”

-Frank McCourt-

 
kvinde med en skov i sine tanker

Tre strategier indenfor mental jujitsu til at deaktivere den negative indre dialog

Jujitsu er en japansk kampsport, der anvender en lang række af strategier til angreb og forsvar. Det ultimative mål er, at man slet ikke behøver nogle våben overhovedet. Japanske krigere brugte disse teknikker til at kæmpe med de svært bevæbnede samuraier.

Man siger også, at det skulle være en af de mest effektive metoder til selvforsvar. Målet er at sikre sig, at modstanderen overgiver sig, men uden at man behøver at anvende unødvendig eller ekstrem vold. Af den grund er jujitsu også kendt som kunsten af blidhed eller fleksibilitet.

Denne måde at agere på er virkelig nyttig, når vi skal tage os af vores negative indre dialog. Her er, hvad mental jujitsu består af:

1. Mere fred i sindet, mindre selv-boykot

Hvis vi hengiver os selv til regelmæssigt at udføre en praksis med meditation eller jujitsu, så er der et resultat, vi kan være helt sikre på: De negative følelser vil blive reducerede, og vi vil selv føle os roligere og mere fokuserede.

Et af formålene med mental jujitsu er at opnå en indre balance. Denne balance vil have det formål at nedsætte dine “aggressive” negative tanker, inklusiv selv-boykot, selvkritik eller den typiske “jeg kan ikke” eller “det er ikke noget for mig.”

 

Der er en interessant ting, som du skal tage med i dine overvejelser. Dr. Jason Moser forklarede i en undersøgelse, som han udførte for University of Michigan, at når det drejer sig om at styre og deaktivere den indre negative dialog, skal du gøre brug af tredje person.

I dit trættende mentale univers er det almindeligt altid at tale til sig selv med første person (jeg). Men hvis du begynder at gøre brug af tredje person (han, hun, den, det), så er der pludselig en anden stemme, som begynder at komme frem med autoritet. Denne stemme kan virkelig forandre ting og gøre et indtryk på vores liv.

Nogle fraser, der kan være nyttige, er: “Berolig dig selv og fokuser”. “Stil ikke spørgsmål eller kritiser dig selv”. “Giv det, du laver, mere værdi”.

2. Mental jujitsu: Kunsten at fjerne alt det, som ikke er nyttigt

Kampsport handler ikke om at skade andre eller slå dem ud. Det, du prøver på, er simpelthen at fjerne dem og forhindre dem i at handle aggressivt mod dig. På samme måde vil du i dine daglige mentale jujitsu øvelser finde en strategi, der er meget brugbar. Et andet udtryk for det er psykologisk kata.

Det, som du allerførst skal gøre, er at finde ud af, hvilke tanker det er, som ikke hjælper dig i en given situation.

Nogle gange kan du for eksempel gøre for meget ud af din selvkritik. Du er nødt til at være kritisk overfor dig selv ind imellem, så du for eksempel bliver mere bevidst om ting, som du har gjort forkert, så du kan gøre dem bedre fremover. Men der er tidspunkter, hvor den kritiske stemme kan høres konstant og bliver for dominerende.

 

I disse tilfælde skal du sørge for at benytte dig af mental jujitsu, hvor du tager dig af det og får stoppet den konstante negative aktivitet. Du kan prøve at sige sådan noget som dette:

“Jeg siger til dig nu, at dette ikke er det rette tidspunkt. Du er gået over stregen med alle dine spørgsmål og måden, du bagatelliserer mig på. Hold op med at kritisere mig; gør det kun, hvis det virkelig er nødvendigt og nyttigt. Den eneste kritik, jeg vil lytte til, er den, som vil hjælpe med med at lære og komme videre.”

mand med blå cirkel i panden

3. Riv de tanker ud, som vil skade dig

Den tredje mentale jujitsu strategi kræver, at du anvender lidt mere styrke. Målet er ret klart: Du skal rive de tanker ud, som ikke er nyttige for dig.

At fjerne de tanker, som gør dig handlingslammet, er også nødvendigt, ligesom det er nødvendigt at komme af med alt, der skader os og hæmmer os i at kunne føle os glade, frie og modne indvendigt. Så hvordan kan man rive de tanker ud? Her er nogle råd til det:

  • Find frem til de skadelige tanker, som vil påvirke dit velvære.
 
  • Konfronter dem og skift vendinger som “du skal ikke gå til den jobsamtale, for de vil alligevel ikke have dig, det er ikke det værd” om til:
    • Er der en virkelig grund til, at de ikke vil have mig?
    • Hvad er problemet med, at jeg bare prøver?
    • Hvad er værst?: At have gjort en indsats eller blive hjemme fanget i min frygt og usikkerhed?
  • Afvis, nedbryd og erstat: Tanken at det ikke er værd at gå til den jobsamtale er slet ikke nyttig for mig. Af den grund vil jeg stoppe med at lade den styre mine tanker. I stedet for vil jeg erstatte det med noget andet: “Jeg vil gå til den jobsamtale, jeg vil gøre mit bedste, jeg vil have det godt og jeg vil stole på mig selv. På den måde vil jeg være i stand til at føle stolthed over, hvad jeg har gjort.”

Anvend mental jujitsu hver dag

Som du kan se, så kan vi konkludere, at mental jujitsu kan være virkelig brugbart, hvis du arbejder med disse strategier i det daglige. Brug noget tid og energi på at kultivere en mere sund, naturlig og rationel måde at tænke på, for så vil vi alle blive gladere og sundere i vores liv.

 
  • Tod, D., Hardy, J., & Oliver, E. (2016). Effects of Self-Talk: A Systematic Review. Journal of Sport and Exercise Psychology33(5), 666–687. https://doi.org/10.1123/jsep.33.5.666
  • Hughes, J. S., Gourley, M. K., Madson, L., & Blanc, K. le. (2011). Stress and Coping Activity:Reframing Negative Thoughts. Teaching of Psychology38(1), 36–39. https://doi.org/10.1177/0098628310390852
  • Moser, JS, Dougherty, A., Mattson, WI, Katz, B., Moran, TP, Guevarra, D.,… Kross, E. (2017). El diálogo interno en tercera persona facilita la regulación de las emociones sin comprometer el control cognitivo: evidencia convergente de ERP y fMRI. Informes científicos , 7 (1). https://doi.org/10.1038/s41598-017-04047-3