Meditationsteknikker til begyndere

november 18, 2019
I denne artikel vil vi dele nogle teknikker til de personer, som netop har besluttet sig for at begynde at meditere. Meditation har en positiv effekt på dit humør og fysiske helbred. Hvad venter du på?

Meditation er blevet temmelig populært. I takt med at personer lærer om fordelene ved daglig meditation, bliver de mere interesserede i at inkorporere meditation i deres daglige liv. I dag vil vi dele nogle meditationsteknikker til begyndere, som vil hjælpe dig med at få startet på din meditationsrejse.

Der er et utal af fordele ved at dyrke meditation dagligt. Det kan hjælpe dig med at mindske og håndtere stress korrekt, forbedre din koncentration og øge selvbevidsthed, blandt andet.

Mange personer bruger meditation som en måde at udvikle sunde vaner på, såsom at have et positivt syn på livet eller selvdisciplin. Det kan også hjælpe med at fremme sunde søvnrytmer og øge smertetolerance.

Som du kan se, har det fantastiske fordele for dit mentale og fysiske helbred at udføre meditation hver dag. Der er dog så meget information derude om meditation, at det kan være svært at vide, hvor man skal begynde.

Vi ønsker at dele disse meditationsteknikker til begyndere for at gøre det mere tilgængeligt og for at motivere dig til at inkorporere dem i din daglige rutine.

Grundlagene for meditation

Alle meditationsteknikker søger at berolige sindet på en sådan måde, at daglige begivenheder ophører med at være fokus for din koncentration.

De fokuserer også på det nuværende øjeblik. Under meditation bør man opleve øjeblikket uden at blive tilknyttet. Man giver slip på hvert øjeblik, så man er fri til at opleve det næste. Idéen er at stoppe med at dvæle ved fortiden eller fremtiden.

Alle meditationsteknikker, hvad end de er til begyndere eller øvede, øger aktiviteten i de områder af hjernen, der er forbundet med positive tanker og følelser. Studier viser også, at det kan have langvarige positive effekter på hjernen at udøve meditation regelmæssigt.

Kvinde mediterer og anvender meditationsteknikker til begyndere

Meditationsteknikker til begyndere

Generelt er meditationsteknikker opdelt i to primære kategorier: Dem, der er baseret på koncentration, og dem, der ikke er. Koncentrationsbaserede teknikker handler om at fokusere på et fast punkt udenfor sig selv.

Den anden kategori fokuserer på ting såsom vejrtrækning eller kroppens indre tilstand for at hjælpe med at meditere. På trods af disse forskelligheder overlapper nogle teknikker hinanden.

Lad os se på nogle af de mest grundlæggende valgmuligheder til udøvelse af daglig meditation.

Grundlæggende meditationsteknikker til begyndere

Nøglen til at give slip på dine tanker er at tænke på dig selv som en simpel tilskuer til tingene, som popper op i dit hoved. Du observerer dem, når de kommer, og giver slip på dem. Forestil dig, at dine tanker er ligesom skyer, der bevæger sig over himlen. Se dem blot og involver ikke dig selv i dem på nogen måde.

Begynd med at sidde i en behagelig stilling. Prøv at gøre dine tanker stille, uden at fremtvinge det. Prøv ikke at lade dine tanker tage overhånd. Når du begynder, vil du indse, at det ikke er nemt. Hvis du bliver ved med at øve dig, vil du dog blive forbløffet over, hvor hurtigt du vil kunne se forskellen.

Fokuserede meditationsteknikker til begyndere

Begyndere bør starte med deres vejrtrækning. For mange personer er dette meget nemmere end at koncentrere sig om ingenting, selvom idéen er den samme. Pointen er at forblive tilstede i øjeblikket og undgå at blive fanget af sine tanker.

Når du prøver at fokusere på sin vejrtrækning, vil du måske finde det nyttigt også at fokusere på noget eksternt. At se på et stearinlys eller en statue kan hjælpe dig med at holde din opmærksomhed på det gældende øjeblik. Noget, som fanger din hørelse kan også være nyttigt, såsom at lytte til bølger eller tikken fra et metronom.

Teknikker til mindfulness

Disse teknikker er meget effektive, selvom de ikke altid er nemme at mestre. Mindfulness er en måde at blive i det gældende øjeblik på og modstå fristelsen med at tænke på fortiden eller fremtiden. Mindfulness er meget nemmere at forklare end at udføre det i praksis.

En måde at udføre mindfulness på er at fokusere på dine følelser og den del af din krop, hvor du føler dem. Pointen er ikke at prøve at finde ud af, hvorfor du har det på en bestemt måde. Oplev i stedet følelserne som sensationer i din krop, som om dine følelser var dråber af vand, der regner på din krop fra brusehovedet.

Aktivitetsbaserede teknikker

Nogle eksempler på aktivitetsbaserede teknikker er aktiviteter såsom at male, ordne haven, dyrke yoga eller en hver anden aktivitet, som kræver koncentration.

Dette er en form for mindfulness, som består af at bruge aktiviteter til at fremme koncentrationen. Denne type meditation er forbundet med flow teori eller af “være i zonen”. Denne form for handling er fremragende til at berolige sindet.

Pensel med maling på kanvas

Spirituel meditation

Meditation kan også være en spirituel handling, selv hvis det ikke er forbundet med en specifik religion. Mange personer bruger meditation som en måde at få adgang til deres indre visdom på.

Når du er i stand til at gøre dine tanker rolige, bliver de mere klare og nemmere at fortolke. Det er på det tidspunkt, du kan stille dig selv de virkelig vigtige spørgsmål og få mere berigende svar.

  • Goyal M, Singh S, Sibinga EMS, et al. Meditation Programs for Psychological Stress and Well-Being [Internet]. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2014 Jan. (Comparative Effectiveness Reviews, No. 124.) Introduction. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK180092/
  • Sharma H. (2015). Meditation: Process and effects. Ayu, 36(3), 233–237. doi:10.4103/0974-8520.182756
  • Sun, Key (2011) A Simple Meditation Technique. For mental tranquility and clarity. Psychology Today
  • Scott, Elisabeth (2018) 5 Meditation Techniques to Get You Started. Benefits extend beyond a calmer state of mind. Verywell Mind.