6 madvarer til at forbedre børns koncentrationsevne

· oktober 11, 2018

For at din hjerne kan fungere så godt som muligt, er det nødvendigt at give den det næring, som den har brug for. Når det kommer til børns hjerner, er ordentlige madvarer endnu vigtigere. For dem, snakker vi ikke blot om hjernens funktion, men også dens udvikling. Lad os snakke om madvarer, der kan forbedre børns koncentrationsevne, med henblik på at hjælpe dem med at nå deres fulde potentiale.

Mangel på koncentration er resultatet af adskillige faktorer. En af disse faktorer er udmattelse. Når nogen er træt, så har de svært ved at fokusere eller forblive opmærksom (koncentration). Stress og mangel på energi er to elementer, der har stor indflydelse på en persons evne til at koncentrere sig. Der er madvarer, der hjælper med at balancere kemien i kroppen, og heraf skaber rum til, at sindet kan fokusere ordentligt. Her er nogle af dem.

Lad mad være din medicin og medicin din mad”. (Oversættelse)

-Hippokrates-

Madvarer, der kan forbedre børns koncentrationsevne

Bananer

Generelt er frugt højt anbefalet til børn og personer af enhver alder. Frugt har tendens til at være blødt, de er ikke forarbejdet, har et lavt indhold af kalorier og er fulde af fibre og vand. De kommer også i alverdens smagsvarianter. Dog er der en specifik frugt, som i sig selv er en fantastisk energikilde til hjernen, og det er bananen.

Bananer forsyner kroppen med store mængder kalium og mangan. Begge disse ting er nøglen til en god kost. Udover det, fandt en undersøgelse udført af Thomas Clarkson Community College ud af, at bananer er en god kilde til vitamin B6, hvilket stimulerer noradrenalin og serotonin. Disse to neurotransmittere er meget vigtige for koncentration.

Jordnøddesmør

Generelt er alle nødder gode for kroppen. Dog har man fundet ud af, at jordnødder, og især jordnøddesmør, er en værdifuld kilde til E-vitamin, som er en kraftfuld antioxidant. (Dog alt med måde, nødder er nemlig høje i kalorieindhold).

Antioxidanter beskytter neuroner og stimulerer dannelsen af forbindelser mellem dem. Desuden er fedt i jordnødder rigt på thiamin. Thiamin er et andet stof, som fremmer udviklingen og funktionen af det centrale nervesystem. Det gør det også lettere at koncentrere sig.

Yoghurt

Generelt elsker børn yoghurt. Dette er rigtig gode nyheder, da det er en af de bedste madvarer til at forbedre børns koncentrationsevne. Ifølge en undersølge udført af Cleveland Clinic, bidrager yoghurt også til barnets evne til at være opmærksom.

Dette er, fordi yoghurt indeholder en stor mængde af tyrosin. Det er en aminosyre, der hjælper med at stimulere produktionen af dopamin og noradrenalin. To vigtige neurotransmittere, når det kommer til opmærksomhed. Yoghurt bidrager også stort til at hjælpe med, at vores hukommelse fungerer ordentligt.

Barn der spiser yoghurt

Æg

Æg er anset som en ”superfood”, fordi de indeholder mange af de næringsstoffer, som vi har brug for i en god kost. En af æggets bedste egenskaber er, at de indeholder ni essentielle aminosyrer, der hjælper vores stofskifte med at fungere optimalt.

På samme tid er æg rige på to næringsstoffer, der er essentielle for vores hukommelse og koncentration: Lutein og cholin. Desuden er de en god kilde til protein og energi. Derfor er æg meget vigtige, når det kommer til vækst og udvikling i børn samt at forbedre børns koncentrationsevne.

Havre

Havre er en af de madvarer, der ikke burde mangle i nogens kost i enhver alder. Det hjælper ikke blot på, at vi føler os godt tilpas, men det er også en god energikilde. Det er rene fibre og har høje niveauer af kalium og zink.

Desuden indeholder det også en masse E-vitamin og adskillige B-vitaminer. Begge af disse kan forbedre børns koncentrationsevne. De er essentielle næringsstoffer for hjernen og nødvendige for kognitiv aktivitet.

Mor der mader sit barn

Chokolade

Næsten intet barn kan modstå chokolade. Dette er positivt, da chokolade ikke blot er lækkert, men også en god energikilde, som selvølgelig også stimulerer hjernefunktion.

Forskning udført af Ohio State University fastslog, at en enkel kop varm kakao om dagen, forbedrede blodcirkulation i hjernen. Heraf forbedrer det hukommelse og koncentration. Selvom mørk og bitter chokolade er bedst, skader et lille stykke lys chokolade i ny og næ ikke.

Alle disse madvarer er fantastiske for vores børn. Det bedste ved det hele er, at de alle sammen smager godt og de er alle sammen gode for vores børn. Tilføj dem til dit barns kost i dag!