Hvad kan du gøre, når angsten lammer dig?

Under hvilke omstændigheder er det mest sandsynligt, at angst lammer dig? Hvad kan du gøre, når du befinder dig i en så sårbar situation? I denne artikel besvarer vi disse og andre spørgsmål.
Hvad kan du gøre, når angsten lammer dig?

Sidste ændring: 29 juni, 2022

Har du oplever, at angsten lammer dig? Det er meget sandsynligt, at du er blank før en eksamen, til en jobsamtale eller hvis du har været udsat for et røveri, når du tænker på, hvordan det kognitive system fungerer.

Angst er en naturlig og universel forsvarsmekanisme, der normalt gør det muligt for dig at reagere adaptivt, når du opfatter en trussel, der kompromitterer din integritet. Dens formål er at mobilisere din krop og holde den vågen for at kunne handle hensigtsmæssigt.

Aaron Beck, faderen til kognitiv psykologi, beskrev den som en frygtreaktion. Men hvad sker der, når angsten overskrider visse grænser?

I så fald kan den holde op med at opfylde sin adaptive funktion og få dysfunktionelle virkninger på din krop og dit sind. Faktisk kan du opleve, at angsten lammer dig fysisk, kognitivt og følelsesmæssigt, når du oplever den på et højt niveau.

Kvinde oplever, at angsten lammer

Påtrængende tanker kan give næring til angst.

Når angsten lammer dig

En mental blokering er et af de hyppigste symptomer på overdreven angst. Den kan vise sig i meget forskellige sammenhænge, f.eks. på arbejdet, på universitetet, blandt venner og endda på romantiske dates. Det er en frustrerende oplevelse, da du føler, at dit hoved er blevet helt tomt, og du er ude af stand til at tænke, tale eller fungere som sædvanligt.

Desuden dukker påtrængende tanker ofte op på disse tidspunkter og gør tingene endnu mere komplicerede. “Hvad sker der med mig?”, “Jeg har glemt alt, hvad jeg har læst, jeg er et stort rod”, “Jeg kan ikke koncentrere mig”. Disse følelser nærer og forstærker din angst og får dig til at føle, at du sidder fast i en blindgyde og er ude af stand til at finde løsninger på dit problem.

I disse tilfælde føler du dig ude af stand til at tænke klart, organisere dine tanker, drage konklusioner eller træffe beslutninger. Til gengæld kan en mental blokering ledsages af visse kropslige symptomer og fornemmelser, f.eks. følelsen af at være immobiliseret.

Som nævnt disponerer angst dig til at foretage hurtige handlinger for at forsøge at komme væk fra fare. Men når angsten lammer dig, sker der ting med dig, som f.eks. at du ikke kan tale i offentligheden, at du har svært ved at optage og huske nye oplysninger eller at du ikke kan løbe væk, hvis du bliver jagtet. Det er i den slags sammenhænge, at du desværre ikke kan finde løsninger.

Sådan håndterer du det, når angsten lammer dig

Det er ubehageligt at føle sig mentalt blokeret. Manglen på en følelse af kontrol kan nemlig være virkelig frustrerende. Desuden påvirker det normalt forskellige områder af dit liv negativt. Det drejer sig om alt fra dine studier og din faglige og arbejdsmæssige udvikling til tilknytning og affektive aspekter.

Hvis du ofte oplever blokeringer, forsøger din krop og dit sind at sende dig et budskab. Det er værd at lytte til det. De forsøger at fortælle dig, at du går for hurtigt frem og ikke gør det, du virkelig ønsker. Du har et intenst pres indeni dig selv, og det er på tide at begynde at handle og træffe beslutninger i overensstemmelse med det, du ønsker og har brug for.

For at afsløre, hvad du virkelig ønsker, kan det hjælpe at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvad gør jeg, som jeg ikke har lyst til at gøre? På hvilket tidspunkt holdt jeg op med at føle mig som den rigtige version af mig? Hvilke krav har jeg brug for at frigøre mig fra? Hvilke følelser tillader jeg ikke mig selv at udtrykke? Lever jeg, som jeg ønsker at leve? Hvilke aspekter af mit liv vil jeg gerne ændre?

Når du først har fundet ud af, hvad din angst vil fortælle dig, og foretaget de nødvendige ændringer, kan du slippe ud af den. Det er faktisk muligt at lære at håndtere din angst med dedikation, tålmodighed og professionel og specialiseret støtte.

Angst mand ved vindue

Angst fortæller os, at det er nødvendigt at stoppe op og reflektere over vores liv.

Specifik behandling

Acceptance andcommitment therapy anses for at være en af de bedste muligheder for at behandle denne type problem. Den hjælper dig med at identificere og overvinde mentale blokeringer ved at acceptere dine følelser uden at gøre modstand mod dem.

Den indebærer, at du får redskaber til at imødegå din angst og øge din følelse af velvære. Der er nogle retningslinjer, som kan hjælpe dig med disse problemer, mens du gennemfører en psykologisk behandling. For eksempel skal du forbinde dig med din vejrtrækning, udøve mindfulness, holde pauser, dyrke sport eller yoga, følge en sund kost og identificere dine tanker og følelser.

Det kan interessere dig ...
Følelsesmæssige udfordringer i hverdagen
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Følelsesmæssige udfordringer i hverdagen

Det er hårdt at gå igennem en uge fuld af følelsesmæssige rutsjebaneture og følelsesmæssige udfordringer i hverdagen. Du har sikkert prøvet det.



  • Diaz, M. S., & Diaz, N. S. (2020). Una perspectiva contextual: act para trastornos de Ansiedad. In XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
  • García, J.M. y Nogueras, V. (2013) Guía de autoayuda para la depresión y trastornos de ansiedad. Consejería de salud y bienestar social, Junta de Andalucía.
  • Luciano Soriano, M. C., & Gutiérrez Martínez, O. (2001). Ansiedad y terapia de aceptación y compromiso (ACT). Análisis y Modificación de Conducta.
  • Miguel-Tobal, J. J., & Cano-Vindel, A. (1989). Avances en la evaluación de la ansiedad y sus implicaciones en la elección del tratamiento. Terapia del Comportamento. Giornale Italiano di Scienza e Terapia del Comportamento.