Hvad er kognitiv omstrukturering?

19 februar, 2020
Kognitiv omstrukturering er en teknik, der lærer folk at erstatte negative og skadelige tanker med andre tanker, der ikke er ligeså skadelige.
 

Hvad ville der ske, hvis din partner forlod dig? Du ville sandsynligvis have det forfærdelig. Ville det dog virkelig være så slemt? Hvor mange andre forfærdelige ting sker der i verden? Hvor mange af dem er værre end at slå op med sin partner eller at dumpe en prøve? Disse spørgsmål kommer fra kognitiv omstrukturering.

Kognitiv omstrukturering er en teknik, der fokuserer på vores tanker. Gennem det lærer folk at erstatte skadelige tanker med andre, der ikke er ligeså skadelige.

Således er kognitiv omstrukturering en af ​​de mest påvirkende kognitive adfærdsteknikker i en psykologs repertoire. Hvis vi ændrer visse tanker, ændrer vi følelserne, der er knyttet til dem, hvilket kan føre til velvære.

Pige med pile, der peger i forskellige retninger over sit hoved

En tanke er en hypotese

Kognitiv omstrukturering består i at få klienten til at identificere og stille spørgsmålstegn ved deres dårligt tilpassede tanker. Som et resultat erstatter de dem med mere passende tanker, og det får dem til at reducere eller eliminere den følelsesmæssige nød, som de førstnævnte forårsagede.

Ved kognitiv omstrukturering betragtes tanker som hypoteser. Terapeuten og klienten arbejder sammen om at indsamle data, der bestemmer, om disse hypoteser er korrekte eller nyttige.

 

I stedet for at fortælle klienten nogle gyldige alternative tanker, stiller terapeuten en række spørgsmål, så de kan designe adfærdseksperimenter, som klienten evaluerer og bruger til at afprøve deres negative tanker.

Til sidst kommer klienter til en konklusion om gyldigheden eller nytten af ​​nævnte tanker. Som du kan se, pålægger terapeuten ikke klienten noget. Klienten drager konklusioner fra eksperimenterne.

Teoretisk fundament for kognitiv omstrukturering

Kognitiv omstrukturering er baseret på følgende teoretiske antagelser:

  • Den måde, hvorpå mennesker kognitivt strukturerer deres oplevelser, har en grundlæggende indflydelse på, hvordan de føler og handler, samt på de fysiske reaktioner, de har. Med andre ord afhænger vores reaktion på en given begivenhed hovedsageligt af den måde, vi opfatter den på, værdsætter den og fortolker den.

Forestil dig, at du har en date med en person, du dårligt kender. Du har ventet på dem i en halv time og de er stadig ikke kommet. Hvis din fortolkning er, at de ikke er interesseret i dig, vil du føle dig trist og ikke kontakte dem nogensinde igen.

Hvis du imidlertid tror, ​​at grunden til, at de kommer for sent, er, at der er sket noget eller at de har misforstået tiden, vil din følelsesmæssige og adfærdsmæssige reaktion være meget anderledes. På den anden side påvirker kærlighed, adfærd og fysiske reaktioner hinanden og bidrager til at bevare tankeprocesserne.

  • Du kan identificere folks tanker gennem metoder såsom interviews, spørgeskemaer og selvregistreringer. Mange af disse tanker er bevidste, mens andre er førbevidste. Imidlertid har personen adgang til dem.
 
  • Det er muligt at ændre folks tanker. Faktisk bruges dette til at opnå terapeutiske ændringer.
Pige i terapi i processen med kognitiv omstrukturering

ABC-modellen for kognitiv omstrukturering

Kognitiv omstrukturering er baseret på en model, som mange forfattere (for eksempel Ellis, 1979) kalder ABC-modellen.

I denne model refererer bogstavet A til en aktiverende situation, begivenhed eller oplevelse. For eksempel at en person, vi elsker, slår op med os eller at dumpe en test.

Bogstavet B repræsenterer klientens passende eller upassende erkendelse (tanker) om situationen (A). Kognition henviser også til kognitive processer. Blandt dem finder vi opfattelse, opmærksomhed, hukommelse, ræsonnement og fortolkning.

En persons antagelser og overbevisning forårsager fejl i behandlingen af ​​oplysninger. Blandt disse fejl eller forudindtagethed finder vi overgeneralisering, filtrering, dikotom tænkning og katastrofetanker blandt andre.

Som det sidste henviser bogstavet C til de følelsesmæssige, adfærdsmæssige og fysiske konsekvenser af B (kognitioner). For eksempel at være bange og løbe væk, når en hund nærmer sig os.

Følelser, adfærd og fysiske reaktioner påvirker hinanden og hjælper med at bevare kognition. I ABC-modellen er kognitioner altid forud for følelser. Imidlertid kan følelser eksistere et par øjeblikke uden tidligere anerkendelser.

 

En grundlæggende kognitiv omstruktureringsantagelse er, at kognitioner spiller en vigtig rolle i at forklare menneskelig adfærd og følelsesmæssige forstyrrelser.

Som du kan se, er kognitiv omstrukturering i sig selv ikke ansvarlig for vores følelsesmæssige og adfærdsmæssige reaktioner. Derfor er vores forventninger og fortolkninger af disse begivenheder plus de overbevisninger, der er knyttet til dem, ansvarlige for, hvordan vi føler og handler.

  • Leahy, R. L., & Rego, S. A. (2012). Cognitive Restructuring. In Cognitive Behavior Therapy: Core Principles for Practice. https://doi.org/10.1002/9781118470886.ch6
  • Shikatani, B., Antony, M. M., Kuo, J. R., & Cassin, S. E. (2014). The impact of cognitive restructuring and mindfulness strategies on postevent processing and affect in social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.05.012
  • Johnco, C., Wuthrich, V. M., & Rapee, R. M. (2014). The influence of cognitive flexibility on treatment outcome and cognitive restructuring skill acquisition during cognitive behavioural treatment for anxiety and depression in older adults: Results of a pilot study. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.04.005
  • Marks, I., Lovell, K., Noshirvani, H., Livanou, M., & Thrasher, S. (1998). Treatment of posttraumatic stress disorder by exposure and/or cognitive restructuring: A Controlled Study. Archives of General Psychiatry. https://doi.org/10.1001/archpsyc.55.4.317