Hjernebølger: Delta, Theta, Alpha og Gamma

april 28, 2018

Der er 5 slags hjernebølger, og de fungerer næsten som musikalske noder. Nogle er lave frekvenser, andre er høje frekvenser. Sammen har de magt til at skabe harmoni. Dine tanker, følelser og fornemmelser i perfekt balance, centreret og åben for alt omkring dig.

Har du nogensinde hørt nogen sige noget som, “Jeg vil træne mine Alpha hjernebølger for at være mere afslappet og få mere indre fred”? Faktisk har folk endda talt om bio-feedback-maskiner, der kan stimulere bestemte hjernebølger til at få os ind i bestemte tilstande af bevidsthed. Tja, vi skal træde forsigtigt her…

“Øjet begriber… Hjernen giver tingene form”

Paul Cézanne

Når det kommer til vores hjernebølger, er nøglen til autentisk sundhed og lykke at give hver enkelt af dem mulighed for at arbejde på deres måde, ved deres hyppighed og på deres optimale niveauer. Vi skal også huske, at de ikke er statiske. De ændres, når vi bliver ældre. Så det er ikke meningen, at vi skal blive besat af at forbedre vores Beta-bølger for bedre fokus eller vores Gamma-bølger for at komme ind i en åndelig tilstand.

Sandheden er, at ingen type hjernebølger er bedre eller mere “speciel” end en anden. De er alle vigtige, fordi de er hele resultatet af den elektriske aktivitet af vores neuroner og mentale tilstande.

De forskellige slags hjernebølger

Vi ved alle, at hjernen er et elektrokemisk organ. Faktisk forklarer neurologer, at hvis alle vores nerveceller skulle aktiveres på samme tid, ville der være nok energi til at tænde en lyspære. Det er temmelig fantastisk!

Denne elektriske aktivitet er det, der er ansvarlig for de forskellige slags hjernebølger. Det er en kompleks, fascinerende, perfekt proces, hvor hver aktivitet, mental tilstand og tanke er i stand til at udstråle en slags hjernebølge.

I løbet af dagen holder vores hjerne alle fem slags hjernebølger aktive. Afhængigt af hvad vi gør på det tidspunkt, vil nogle hjernebølger være mere aktive i bestemte områder af hjernen, mens andre vil være mindre aktive på andre områder, men ingen af ​​dem vil blive “slukket” i sig selv.

For eksempel kan dine Alpha bølger være intenst aktive i din frontallap på et tidspunkt, hvilket vil få dig til at føle dig lidt bekymret. Imidlertid vil de samme alpha bølger i det okkipitale område betyde en ideel tilstand af afslapning. Disse nuancer er gode at huske på. Lad os nu tage et kig på de forskellige slags hjernebølger og hvad de gør.

Neuroner er del af hjernebølger

1. Deltabølger (1 til 3 Hz)

Deltabølger har den største bølgeamplitude og er relateret til dyb men drømmeløs søvn. Interessant nok er de meget almindelige hos babyer og små børn. Jo ældre vi bliver, jo færre af disse hjernebølger producerer vi. Vores søvn og evne til at slappe af bliver gradvist værre gennem årene.

Generelt er Delta hjernebølger relateret til ubevidste kropslige aktiviteter, som regulerer din puls og fordøjelse.

  • Hvad sker der, hvis Delta hjernebølger forekommer i meget høje toppe i et elektroencefalogram (EEG)? Det kan være en indikation af en hjerneskade, indlæringsvanskeligheder eller endog alvorlig ADHD.
  • Hvad sker der, hvis de optræder i dyp i et EEG? Det kunne tyde på dårlig søvn.
  • Et sundt niveau af deltabølger er godt for dit immunsystem, søvn og læring.

2. Theta bølger (3,5 til 8 Hz)

Denne anden slags hjernebølger går fra 3,5 til 8 Hz og er for det meste relateret til fantasi, refleksion og søvn. Sjovt faktum: Theta bølger er mere aktive, når vi oplever meget dybe følelser.

For eksempel, når vi lige har afsluttet en indsats eller en opgave, der krævede meget energi, når vi slapper af og lader vores fantasi “flyve”, tager Theta-bølgerne kontrol i vores hjerne.

  • En høj top af Theta-bølgerne kan være relateret til en depressiv lidelse eller manglende opmærksomhed.
  • Lave toppe svarer til angst, stress og lav følelsesmæssig selvbevidsthed.
  • Et sundt niveau af Deltabølger er godt for kreativitet, følelsesmæssig forbindelse og intuition.
Hoved viser hjernebølger

3. Alpha bølger (8 til 13 Hz)

Alfa bølger opstår i de mellem, tusmørke tider, hvor vi er rolige, men ikke sover. Det er, når vi er afslappede og klar til meditation. Når vi sidder på sofaen og ser tv, eller ligger i sengen og slapper af, men inden vi falder i søvn.

  • Et højt niveau af Alpha-bølger vil holde os ude af fokus og kan endda få os til at føle, at vi ikke har energi.
  • Et lavt niveau af Alpha-bølger svarer til angst, stress og søvnløshed.

4. Beta bølger (12 til 33 Hz)

Vi er nu gået fra lave/moderate hjernebølger til et højere niveau. Vi er nu i det højere spektrum af frekvenser, der kommer fra intens neuronaktivitet. De er meget interessante såvel som komplekse. De har at gøre med tidspunkter, hvor vi giver vores fulde opmærksomhed, er meget på vagt og på udkig efter stimuli.

Aktiviteter som kørsel, eksamen og præsentation er gode eksempler. Overaktivering af vores neuroner kan dog føre til skadelig angst og stress.

  • Et lavt niveau af Beta-bølger ville derimod føre til en alt for afslappet, rolig, endog depressiv tilstand…
  • Et ideelt niveau hjælper os med at være meget mere åbne og fokuserede. Det er her, vi er bedst til at løse problemer.

5. Gamma bølger (25 til 100 Hz)

Når man hører ordet “gamma”, kan man umiddelbart komme til at tænke på de berømte gamma stråler, med deres lange bølgelængde og høje elektromagnetisk stråling. Men gamma bølger og gammastråler har kun én ting til fælles: deres meget høje frekvens.

Hoved i univers illustrerer hjernebølger

Neuroforskere begynder nu at lære flere fakta om gamma bølger, men indtil for kort tid siden, var meget lidt kendt om dem. Plus, det er meget svært at fange dem i et EEG. De stammer fra thalamus og bevæger sig fra den bagerste del af hjernen til fronten, med utrolig hastighed.

  • Gamma bølger er forbundet med et højt niveau kognitive behandlingsopgaver.
  • De er relateret til vores læringsstil, vores evne til at indhente ny information og vores sanser og opfattelser.
  • For eksempel har personer med psykiske problemer eller indlæringsvanskeligheder en tendens til at have mindre end halvdelen af ​​den sædvanlige Gamma-bølgeaktivitet.
  • Høje toppe af Gamma-bølger ses under tilstande af lykke.
  • REM søvnfasen har også en tendens til at være karakteriseret ved høje aktivitetsniveauer i dette frekvensområde.

Afslutningsvis kan læring om de forskellige slags hjernebølger hjælpe os med at forstå, at vores mentale processer, følelser, aktiviteter og adfærd genererer “energi” i vores hjerne. Nøglen er derfor at være opmærksom på det, lære at slappe af, være mere modtagelige og intuitive og arbejde på følelsesmæssig styring, så vores angst virker til vores fordel i stedet for mod os.