Forebyg overvægt i barndommen for at sikre sunde børn

Forebyg overvægt i barndommen for at sikre sunde børn

Sidste ændring: 25 april, 2018

For ikke så længe siden blev det socialt betragtet som et symbol på sundhed at have et buttet barn. Så meget endda, at mødre til tynde børn blev kritiseret som dårlige forældre. Men med udviklingen af videnskabelig viden, har dette perspektiv ændret sig. Nu er vi mere opmærksom på, at overvægt i barndommen ikke er et tegn på nutidig eller fremtidig sundhed. Og det er heller ikke et tegn på, om en familie har flere ressourcer til at give deres børn føde, eller at børnene modtager mere opmærksomhed og pleje.

Men det kan være svært at få dit barn til at vedholde en normal vægt. Hvilke forholdsregler bør tages for at sikre, at de bliver sunde?


“Hvis vi kunne give hver person den rigtig mængde næring og motion, ikke for lidt og ikke for meget, vil vi have fundet den sikreste vej mod sundhed.”

Hippokrates


De psykologiske følger af overvægt i barndommen

Vi ved alle, at overvægt er associeret med mange andre helbredsproblemer. Børn er ikke fritaget fra farerne, som kan komme fra at have et for højt BMI. De kan udvikle sygdomme som type 2 diabetes og højt kolesterol.


“Den mad, du spiser, kan enten være den sikreste og stærkeste form for medicin eller en langsomt virkende form for gift.”

-Anne Wigmore-


Men når folk snakker om de negative følger af overvægt, tænker de sjældent over de medfølgende følelsesmæssige og psykologiske problemer. Børn, som er overvægtige, kan udvikle et lavt selvværd og en dårlig kropsbevidsthed.

Det er også vigtig at pointere, at samfundet generelt set ser folk, der er overvægtige, som uværdige til at opleve succes og popularitet, selv hos børn. Dette kan føre til angstlidelser, depressive lidelser og mange andre lidelser. Det kan også udvikle sig til en spiseforstyrrelse senere i livet.

Hvad kan du gøre for at hjælpe dit overvægtige barn?

Som vi alle ved, er dårlig ernæring den primære grund til overvægt i barndommen. Men der er andre psykologiske og livsstilsrelaterede faktorer, som også er vigtige at overveje, når du prøver på at holde dit barn på en sund vægt.

I dette henseende så husk på, at mange mennesker bruger mad som en måde at mindske følelsesmæssige lidelser på. De spiser ikke kun mere, når de er kede af det, men de spiser også usunde fødevarer. Hvis dette bliver en vane, kan det blive en ond cirkel.

Barn med rød kop i hænderne

Når børn spiser, fordi de er kede af det, så forsvinder den negative følelse for et øjeblik, men hvis det gøres hele tiden, vil det føre til vægtøgning, hvilket vil være årsag til endnu mere lidelse. Og hvordan vil barnet prøve at håndtere denne situation? Ved at spise mere. Kan I se, hvor det her fører hen?

Udover at bruge mad, som en måde at regulere følelser på, er der andre daglige vaner, som påvirker vægtøgningen. At spise alene, spise alt for meget slik, springe morgenmaden over, sove alt for lidt, bruge alt for meget tid foran fjernsynet og ikke få nok motion, er bare få eksempler på sådanne skadelige vaner. 

Hvordan bekæmper man overvægt i barndommen?

Hvad kan vi gøre for at forebygge overvægt i barndommen? Det først skridt er at etablere regler i hjemmet, som fremmer sunde vaner. For eksempel kan de spise fem måltider om dagen, og starte hver dag med mælkeprodukter, fuldkorn og frugt.


“Spis morgenmad som en konge, frokost som en prins og aftensmad som en bonde.”

-Adelle Davis-


I det mindste bør måltiderne spises sammen med hele familien. Det er meget vigtig for forældre og børn at spise fra hver enkelt fødevaregruppe. Forældre skal være rollemodeller for deres børn.

Prøv at lade være med at bruge mad til at løfte barnet ud af kedsomhed og sorg, hvis du vil undgå den onde cirkel, vi snakkede om tidligere. Indtagelse af slik bør begrænses. Og børn bør have et fast tidspunkt, hvor de går i seng, så de kan få mindst 10 timers søvn.

Pige leger på cykel for at undgå overvægt i barndommen

Så lad os snakke om teknologi nu. Hvis man skal forebygge, at barnet får en inaktiv livsstil, så skal deres skærmtid begrænses. For at forblive sund, både fysisk og mentalt, er det vigtig for børnene at undgå elektroniske enheder, og i stedet for foretage sig noget fysisk aktivt i form af at gå en tur, tage på legepladsen eller dyrke en sport. Lad os fremme en sund vægt og en sund livsstil sammen med vores børn!

Billederne er venligst stillet til rådighed af Kelly Sikkema, Annie Spratt and Caroline Hernandez.

Det kan interessere dig ...
7 psykologiske teknikker til vægttab
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
7 psykologiske teknikker til vægttab

Glem alt om mirakel-kure, da de sjældent virker. I stedet vil vi give dig nogle psykologiske teknikker til at opnå vægttab på en sund måde.