Følelsesmæssige udfordringer i hverdagen

· februar 3, 2019
Situationerne er vigtige, men det er vores håndtering af dem også. Derfor, jo bedre forberedte vi er på at gribe en følelsesmæssigt udfordrende uge an, jo bedre kommer vi ud på den anden side.

At overvinde følelsesmæssige udfordringer i hverdagen er nok noget, du har stået overfor flere gange. Det er hårdt at gå igennem en uge fuld af følelsesmæssige rutsjebaneture, der gør dig nervøs og holder dig vågen om natten. Om det så er på grund af arbejde, vigtige personlige beslutninger, sygdom i familien, uforudsete udgifter osv…

Grunden kan variere, men de følelser, vi får af det, er næsten altid de samme: Smerter og ubehag. Hvordan kan vi klare vores følelsesmæssige udfordringer godt og succesfuldt? Vi giver dig nogle råd til at hjælpe med at håndtere de situationer, der stresser dig.

Følelsesmæssige udfordringer – hvordan klarer vi dem?

Hvis du ved, hvordan du normalt reagerer på visse situationer, er du heldig; på den måde kan du vælge, om du kan lide den reaktion, eller om du vil ændre den. Hvis ikke du ved det eller ikke kan forudse, hvordan din reaktion vil være i en bestemt situation, skal du begynde at være opmærksom og lede efter spor i din hukommelse.

Frustreret mand står overfor følelsesmæssige udfordringer

Hvad gjorde du eksempelvis, da din chef råbte ad dig? Fortsatte du med dit arbejde, eller råbte du tilbage? Fik du afløb for dine følelser hos dine kolleger? Svaret kan give dig en idé om, hvordan du vil reagere i en bestemt situation med følelsesmæssige udfordringer.

Et andet eksempel er, hvis dit barn dumper to fag. Vil du give dem stuearrest med det samme? Vil du sende dem til specialundervisning? Ville du råbe ad dem? Din attitude til deres manglende ansvarstagen kan også give dig en idé om, hvordan du ville reagere i en lignenede situation. Det hele handler om selvindsigt og observation af egen adfærd.

Tæl til ti og tag en dyb indånding

Det kan virke åbenlyst, men vi gør det ikke så ofte, som vi burde. Du behøver ikke tælle højt og trække vejret voldsomt dybt: Det er vigtigt at huske, at alle håndterer deres følelsesmæssige udfordringer på forskellige måder. Det kan måske endda være bedre for dig bare at kigge ud af vinduet et par sekunder!

Det vigtigste er, at du kontrollerer din nervøsitet. Angsten følger en normal distribution, hvilket betyder, at den når et loft, der varer ret kort tid. Hvis du formår at overkomme din angst og ikke påtager dig en negativ attitude, vil smerten langsomt forsvinde.

Grin og hav det sjovt

En joke, et standup-show, en sjov situation – led efter noget, der lindrer dit indre ubehag, og som kan distrahere dig et øjeblik. Positivitet er ikke forbudt under emotionelt udfordrende perioder – tværtimod! Sæt pris på noget sjov, kærlighed og taknemmelighed. De er fantastiske måder at lade kroppen op med positiv energi på.

Se også: Grin hver dag: det er sundt for dig

Pas din kalender

En kalender med faste rutiner kan være ret hjælpsom. Hvis du eksempelvis ved, at fredag bliver stressende, er det bedst, hvis du holder dig til dine rutiner så meget som muligt, så du ikke bliver overvældet af de mange valg, du skal træffe.

Kvinde med hænderne over hoved er klar til at imødekomme en ny dag

Gode mad- og søvnvaner

Chokolade, is og flere timer på sofaen er måske normalt i film, men det er ikke en god attitude, når du har følelsesmæssige udfordringer at tænke på. Alt, du spiser, påvirker din krop, og et sukkerchok hjælper dig ikke.

Modsat, får du det måske rigtig godt til at starte med (tryptofanen i chokolade får os til at udskille serotonin), men det er en kortvarig effekt. Du ender sandsynligvis med at få det dårligere, fordi dit humør ikke ændrer sig; det var kun forklædt et øjeblik.

Få så meget søvn, som du kan, og få alle de næringsstoffer, din krop har brug for, specielt vitaminer og mineraler. Du skal ikke fylde din krop med tomme kalorier.

Se også 8 gode råd til en sund og lækker morgenmad

Evaluer situationens sværhedsgrad

Vi opfatter situationer forskelligt. Vores barn bliver måske nervøs ved familiesammenkomster, fordi de ikke er så sociale, men du elsker dem alligevel. Disse forskelle er vitale og bør huskes.

En forståelse for din almindelige reaktion hænger sammen med en evaluering af situationens sværhedsgrad. Lammer denne situation dig? Gør den dig sur eller utilpas?

Det er godt at vurdere, hvor vigtig hver episode er, og hvordan den påvirker dig i dagligdagen. Hvis den forhindrer dig i at fortsætte din hverdag, er det måske tid til mere emotionel kontrol.

Situationerne er vigtige, men det er vores håndtering af dem også. Derfor, jo bedre forberedte vi er på at gribe en følelsesmæssigt udfordrende uge an, jo bedre kommer vi ud på den anden side.

Nichols, C. D. (2014). Serotonin. In Encyclopedia of the Neurological Sciences. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-385157-4.00048-8