Følelsesmæssig sult: angstens yndlingsforklædning

19 april, 2018

Vi ved alle, hvordan sult føles. Når man har en tom mave, og man har behov for at putte noget i munden, så er man sulten. Selvfølgelig ved du, hvordan du identificerer situationer, hvor du virkelig er sulten efter ikke at have spist et stykke tid. Men ved du, hvordan man skelner dem fra følelsesmæssig sult?

Eksperter anbefaler ikke, at man sulter sig selv. De anbefaler heller ikke, at der går mere end fire timer mellem måltider, selvom det bare er en snack. Men vi spiser ikke altid, fordi vi faktisk er sultne. Nogle gange spiser vi for at dulme vores følelser. Stress, tristhed, angst… Vi forsøger at skjule dem under usund mad, som bare gør det værre i det lange løb.

Ønsker du at stoppe den onde cirkel med at spise for at få det bedre og så derefter føle skyld, fordi du spiser? Jeg opfordrer dig til at lære forskellen mellem følelsesmæssig sult og sult på grund af manglende energi i kroppen. Tag tyren ved hornene, og lær at identificere tegnene på følelsesmæssig sult. Derefter kan du tage ansvaret for dit liv og dine spisevaner.

Lad os lære nogle af kendetegnene på følelsesmæssig sult at kende.

1. Trangen til junkfood som tegn på følelsesmæssig sult

Følelsesmæssig sult vil aldrig bede dig om at spise en tallerken grøntsager eller en salat. Normalt beder den dig om at spise kalorieholdige, næringsfattige fødevarer. Man får vildt meget lyst til slik eller til fødevarer med mættet fedt. Med andre ord, junkfood.

Burger kan være resultat af følelsesmæssig sult

2. Man er umættelig

Når man bemærker, at man er sulten, ved man normalt, hvor meget mad man skal spise. Med følelsesmæssig sult kan man dog komme til at spise, indtil man er overmæt. Følelsesmæssig sult hæmmer følelsen af mæthed. Som følge heraf føler vi os ikke mætte, indtil vi allerede er langt forbi det punkt.

3. Man forsøger at udfylde et tomrum

Dette tomrum er ikke helt i maven. Det reagerer på en slags følelsesmæssig ubalance. I stedet for at finde ud af, hvad problemet er, bliver det begravet under al den mad, vi spiser i et forsøg på at få det bedre. Aflastningen er midlertidig og vil vare så længe, som det tager at fordøje fødevaren. Men det varer ikke ved. Når det er overstået, vil vi nok føle os værre tilpas, end vi var før.

4. Man tvinges til at spise alene

Folk overspiser næsten aldrig med andre omkring dem. Det er en slags ritual, som man gør alene. Ofte forårsager ensomhed overspisning. Man kan dog også gøre det ved begivenheder som bryllupper eller fødselsdage for at skjule ens følelser.

5. Skyldfølelse

Vi ved godt, at vi ikke har brug for den pose kartoffelchips. De vil få vores kolesterol til at stige, de er fulde af mættet fedt og på toppen af ​​det hele er vi slet ikke engang sultne. Vi ved alt dette, men vi kan ikke bekæmpe trangen. Når vi spiser denne type mad, føler vi os skyldige. Vi føler behovet for at straffe os selv for at miste kontrollen.

6. Det er impulsivt

Når vi spiser for at tilfredsstille vores følelsesmæssige sult, gør vi det uden at tænke alt for meget over det. Det er impulsivt. Vi løber ned i butikken og køber alt, der ser godt ud.

7. Vi bruger det for at undgå ansvar

Du er nødt til at arbejde, du lovede at gå i fitness eller at studere… Men du har ikke lyst til det, og du ender med at blive hjemme. Dybt nede ved du, at du ikke har gjort det, du sagde, du ville. Angsten venter ikke længe, før den kommer og banker på din dør og holder dig med selskab. Og så går du i køleskabet. Du leder efter den ting, du længes efter og som beroliger dig.

Når du har spist noget, der er dårligt for dig, indser du, at du har fået det værre. Nu føler du dig skyldig i to ting – i ikke at have opfyldt dine forpligtelser, i at have givet efter for din trang. Desuden indser du, at mens du spiste, så følte du dig ikke bekymret. Så du går tilbage til køleskabet efter mere… Og du gentager processen, indtil du er meget, meget mæt.

Ideer til at tilfredsstille din følelsesmæssige sult uden at plyndre køleskabet

Alle disse træk er forbundet med følelsesmæssig sult. Du skal bare kigge efter dem i dine egne vaner for at kunne identificere problemet. Så er det tid til at bekæmpe problemet. Her er nogle ideer, der kan hjælpe dig.

1. Prøv at spise noget sundt

Hvis du ønsker at spise noget, men tror, at det er på grund af følelsesmæssig sult, så test det med noget sundt. Hvis du ikke er fysisk sulten, vil du heller ikke spise, ellers vil du blive mæt virkelig hurtigt. Din krop vil fortælle dig, at det ikke er det, du har brug for. Så ved du med sikkerhed, at den sultne følelse ikke er virkelig.

Salat kan bekæmpe følelsesmæssig sult

2. Tænk på, hvad der kan forårsage problemet

Når du ved, at du oplever trang til at spise og ikke rigtig sult, skal du tænke på, hvad der kan være roden til problemet. Er du ængstelig efter arbejde? Er der problemer på hjemmefronten? Har du løbet rundt hele dagen uden pauser?

3. Motion

Motion hjælper på to måder. For det første er det en måde til at frigive negative følelser på. Motion producerer endorfiner, der forbedrer dit humør. Endorfiner hjælper også med at bekæmpe angst. Efter træningen har din krop brug for energi og vil være begejstret for at få noget sundt mad.

4. Lav en madplan

Dette vil hjælpe dig med at undgå impulsiv spisning. Hvis du holder øje med hvornår og hvordan, du spiser, får du en bedre følelse af, hvornår du faktisk har brug for ny energi. Dette vil gøre det sværere for din krop at narre dig. Udover dette, har du allerede valgt, hvad du skal spise, og så det er mere sandsynligt, at det er baseret på en intelligent beslutning.

5. Giv efter for trangen en gang imellem

Selvom følelsesmæssig sult normalt reagerer på junkfood, så er det godt at give efter for trangen engang imellem. Bare sørg for, at det ikke bliver en vane.

6. Spis sammen med andre mennesker

Når man spiser sammen med andre mennesker, spiser man langsommere. Man vil sandsynligvis heller ikke fokusere så meget på ens problemer. En anden fordel er, at man deler nydelsen mellem det selskab, man er i, og den mad, man spiser. Således vil det ikke være nødvendigt at blive ved med at spise for at få det bedre.

Familie spiser sammen for at undgå følelsesmæssig sult

7. Brug ikke mad som en belønning

Nogle gange, når vi har haft en dårlig dag, forsøger vi at få det bedre ved at spise junkfood. Vi siger til os selv “Jeg fortjener dette.” Hvis man bliver vant til at håndtere dårlige dag med junkfood, vil man ikke være i stand til at fokusere på at udvikle sundere madvaner.

8. Få hjælp til det underliggende følelsesmæssige problem

Om det så er en ven, et familiemedlem, en partner eller en professionel, så skal du finde nogen, der kan hjælpe dig. Dine forsøg på at skjule problemet og håndtere det selv har ikke fungeret.

9. Tænk dig om, før du køber junkfood

Hvorfor køber jeg dette? Har jeg virkelig brug for det?

10. Lav en indkøbsliste over, hvad du rent faktisk har brug for

Og køb ikke mere, end hvad der står på papiret. Vi skriver normalt ikke junkfood på listen. Det har en tendens til at være resultatet af en impulsiv handling.

Den bedste teknik er at være opmærksom på kroppens sande behov og vide, om de stammer fra ens fysiske eller følelsesmæssige krop. Det er vigtigt at håndtere vanskelige følelsesmæssige situationer proaktivt. Du er nødt til at finde ud af årsagen bag og derefter bestemme, hvordan du skal håndtere det. I stedet for at sluge dine følelser skal du arbejde på at have et fysisk og mentalt sundt liv.