3 metoder til at motivere dig selv til at motionere

10 juli, 2017
 

Til at starte med, så lad os redegøre for et par ting omkring motion. Du har al ret i verden til at have nogle ekstra kilo på kroppen, være svag og mangle energi. Du har retten til at samle fedt på din mave og dine hofter, have ondt hver gang du prøver at bevæge dig og blive forpustet efter to minutters hurtig gang.

Du har også retten til at lide af hjerte-lunge eller hjerte-kar sygdomme. Du har retten til at være ked af det, deprimeret, sur og stresset. Du har retten til at blive hjemme, se dig selv i spejlet og sige “jeg skal holde øje med, hvad jeg gør ved mig selv,” eller “det ville være godt at få motioneret lidt og føle mig lidt stærkere,” og alligevel ikke gøre noget for at forandre det.

Du har retten til at have ledproblemer, svage knogler, kronisk rygsmerte, stivhed, svaghed og slappe muskler. Indtil nu har du haft retten til at klage over at ville ændre alt dette, men ikke at vide hvordan. Men fra nu af, når du når til det næste kapitel, vil du miste retten til at nedgøre dig selv. Nedenstående vil du se, hvordan du kan motivere dig selv til at motionere, uden undskyldninger.

Find motivationen til at træne

For de fleste mennesker kommer motivationen til at motionere ikke naturligt. Mennesker er rolige. Hvad kan vi gøre ved det? Vi har det helt fint med at få en drink med vennerne eller sidde derhjemme, specielt hvis vejret er dårligt. Og det er også svært at komme væk fra forpligtelser fra arbejde eller familien.

 

Men at sige “jeg har ikke tid”, “jeg har ikke lyst til det,” eller “jeg har andet at lave” er ikke ordentlige undskyldninger, selvom det måske virker sådan. Hvis du ikke har tid lige nu til at passe på dit helbred, vil du senere skulle finde tid til at passe på dine sygdomme, smerter og sværheder, der kommer fra manglende motion og en stillesiddende livsstil.

Tænk ikke, bevæg dig blot

Det er tydeligt, at motion er nødvendigt. Det er også klart, at det er svært at komme ind i en træningsrutine. Ellers ville du ikke læse dette. Så hold op med at tænke over det. Kom ikke med undskyldninger. Find ikke grunde, retfærdiggør ikke din beslutning. Bare gør det.

Det er ligemeget, hvor træt du er, hvor koldt det er, eller hvor grim du er i trænings tøj. Det er ligemeget, at det ødelægger dit hår. Det er ligemeget, hvor tidligt eller sent det er. Det er ligemeget, at du er træt eller har ondt. Bare bevæg dig. Og gør det hver dag.

Planlæg det dagen før, så når tiden kommer, kan du tænke så lidt som muligt og bare følge din plan. Der er mange måder at motionere på: indenfor, udenfor eller endda på arbejdet. Du kan tage i fitnesscentret, få et online træningsprogram, se videoer på internettet eller følge en bog.

 

Ligemeget hvordan du gør det, skal du tage disse beslutninger nogle timer, før du skal gøre det, så dovenskab ikke overtager dine tanker. Lad ikke dig selv tro, at du er træt. Ellers vil du åbne muligheden for at udsætte det til i morgen.

Visualisér, hvordan du vil være i fremtiden, hvis du ikke motionerer

De fleste vil prøve at få dig til det modsatte og visualisere, hvordan du vil være efter et par måneder med træning for at få dig tættere på dit mål. Problemet er, at dette ikke er noget værd for de fleste mennesker, fordi de bliver selvtilfredse, og det er trættende at tænke på indsats og ofring.

Så prøv det på den anden måde. Tænk på dit nuværende niveau af fysisk aktivitet, og hvordan du vil være om 5 år, 10 år, 20 år. Tænk på dig selv, når du er 70 eller 80 år gammel (hvis du lever så længe).

“Dem, der tror, de ikke har tid til motion, vil før eller senere skulle finde tid til sygdom.”

-Edward Stanley-

Tænk kun på den næste session

En af nøglerne til at motivere dig selv til at motionere er at tage det dag for dag i stedet for at tænke på det lange løb. Så tænk kun på den næste session, men ikke på hvor hårdt det vil være at forlade huset eller rejse dig fra sofaen. Tænk på, hvordan du vil have det, når du er færdig.

 

Motion udløser mange hormoner, der får dig til at have det godt. De mest velkendte er endorfiner, der skaber en følelse af eufori, efter man har motioneret. Disse hormoner er også naturligt smertestillende, der reducerer smerte, angst og stress.

At motionere, specielt i frisk luft, udløser også serotonin. Det er et kemikalie, der påvirker humøret. Serotonin kan hjælpe med at berolige dig, specielt når du føler dig ængstelig eller deprimeret. Og det kan hjælpe dig med at falde i søvn. Det hjælper også med at kontrollere dit madindtag, specielt usund mad.

Endeligt, frigiver motion også dopamin, hormonet forbundet med afhængighed. Dopamin får os til at opleve velvære efter at have motioneret, hvilket skaber et link mellem fysisk aktivitet og glæde. Dette betyder, at når vi motionerer, skal vi ikke søge efter andre, mindre sunde kilder til glæde.