Følelsesmæssig skrøbelighed: Forstå og styrk dit ego

· april 23, 2019
Du kan altid tillade dig at være følsom, men tillad ikke dig selv at være skrøbelig. Gå ikke over grænsen, hvor du ender med at efterlade dig selv i stykker.

Følelsesmæssig skrøbelighed er meget forskellig fra følelsesmæssig følsomhed. Følsomhed er mere en kvalitet, du måtte have. Skrøbelighed er imidlertid mere mangel på ressourcer til styring af dine mest komplekse interne tilstande. Med andre ord betyder skrøbelighed at have mange problemer med at konfrontere selv de mest enkle daglige trængsler.

Vi har netop afklaret forskellen mellem disse to termer af en meget vigtig årsag. Der er mange mennesker, der forsøger at normalisere deres følelsesmæssige skrøbelighed.

De kommer med undskyldningen om, at det bare er den måde, de er på, at det er sådan, de lever deres liv. “Jeg er bare en følsom person, og jeg kan ikke ændre det” er, hvad de plejer at sige til deres forsvar.

Følelsesmæssig sårbarhed kan ofte føre til lammende tilstande, der er fulde af angst, stress og depression.

Det er også vigtigt at forstå, at hvis en adfærd eller holdning kun bringer dig lidelse, usikkerhed og nul kontrol over dig selv, så er der ikke plads til undskyldninger. Ikke når alt, du får ud af det, er ulykkelighed.

Dybest set har følsomme mennesker et bredere syn på livet. De kan meget bedre håndtere deres behov og verden omkring dem. Skrøbelige mennesker er derimod meget følelsesmæssigt begrænsede.

Ud over det, så har denne egenskab tendens til at være et tegn på et meget større underliggende problem. Vi taler om ting som depressive lidelser, angst, dårlig følelsesmæssig styring osv. Derfor ønsker vi at bruge lidt mere tid på at grave i dette emne.Krakeleret maske symboliserer følelsesmæssig skrøbelighed

Følelsesmæssig skrøbelighed: Årsager og egenskaber

American College Health Association offentliggjorde en interessant undersøgelse om følelsesmæssig skrøbelighed for nogle år siden. Her omtalte de en meget bekymrende statistik: De unge har i dag en meget større rate af depression, stress og følelsesmæssig afhængighed.

Værst af alt er, at antallet af forsøg på selvmord også er meget højere for denne aldersgruppe. Det, der gemmer sig bag denne statistik, er tydeligvis følelsesmæssig skrøbelighed. Der er en konkret mangel på ressourcer til at stå over for selv de mest almindelige problemer.

De fleste af disse psykologiske problemer har deres rødder i folks opvækst. Familier har i de sidste par årtier ikke været opmærksomme på, at vores samfund er begyndt at kræve flere og flere færdigheder. Det har fået forældre til at arbejde endnu mere for at få deres børn til at studere hårdt, selv i en meget ung alder.

De forsøger at give dem alle mulige ressourcer for at sikre, at de får succes. De tvinger dem til at udmærke sig og minder dem konstant om, hvor specielle de er og at de skal klare sig godt. Det er alt sammen forståeligt. Men de glemmer nogle få nøgledetaljer med denne tilgang.

En af de vigtigste er, at forældre beskytter deres børn mod fiasko. Derfor er så mange af dem ikke i stand til at håndtere frustration, uanset hvor lille den er. Det er også svært for disse børn at lære at tage deres egne beslutninger. De føler sig usikre og yderst akavede, når det drejer sig om at håndtere deres egne følelser.

Lidt efter lidt begynder de at indse, at de ikke er så “specielle” for alle andre. De indser, at de ikke har færdigheder, værktøjer eller strategier til at konfrontere selv de mest grundlæggende spørgsmål.

Nu skal vi se på de fælles karakteristika hos følelsesmæssigt skrøbelige mennesker.Kvinde sidder alene på eng

Hvordan ved jeg, om jeg er følelsesmæssig skrøbelig eller ej?

Udover dem, vi allerede har nævnt, er her nogle af karaktertrækkene for følelsesmæssigt skrøbelige mennesker:

  • Manglende evne til at behandle og forstå følelser som sorg, vrede, skuffelse osv… De overreagerer ofte på denne slags følelser.
  • En konstant følelse af tomhed.
  • Føle sig overvældet af simple problemer, uenigheder eller enhver situation, der ikke går, som de havde håbet på.
  • Manglende evne til at håndtere frustration.
  • Vanskeligheder med at tage kontrol over deres eget liv. Følelse af, at alt er for meget for dem.
  • Konstante problemer i deres sociale liv. Tænker, at alle omkring dem er en skuffelse eller vender ryggen til dem.
  • Lavt energiniveau, apati, konstant melankoli.
  • De synes usikre på at udføre næsten enhver opgave. De føler sig ineffektive og har lavt selvværd.
  • Når tingene ikke går som de havde håbet, reagerer de undertiden vredt eller voldsomt.

Dit følelsesmæssige helbred afhænger ofte af, hvordan du blev opdraget og kvaliteten af dine tidligste interaktioner med andre mennesker. Men en mangelfuld opdragelse eller en ineffektiv uddannelse er ikke enden på alt. Der er altid tid til at overvinde følelsesmæssig skrøbelighed.

Strategier til at styrke dit ego og blive følelsesmæssig stærk

Hvis du vil forstå processen med at blive følelsesmæssig stærk, så forestil dig en porcelænsskål. Du ved, at den er skrøbelig. Du kan endda se revnerne fra hvor den tidligere har været skadet. Men den porcelænsskål er alt andet end skrøbelig. Den er fantastisk på grund af dens form, dens materiale og alle dens små defekter.Dreng ligger blandt visne blade

Du kan altid tillade dig at være følsom, men tillad ikke dig selv at være skrøbelig. Gå ikke over grænsen, hvor du ender med at efterlade dig selv i stykker. Lad ikke din identitet, værdier og indre skønhed undslippe dig. Men hvordan gør du det? Hvordan slippe du af med den skrøbelighed, der forhindrer dig i at være glad?

En strategi kan være dette:

  • Det første skridt er at blive opmærksom på dine følelsesmæssige svagheder. Vi taler om alle de tomme rum, der begrænser dig og forårsager ubehag. Det kan lyde som en mærkelig metode, men der er studier, der viser, at kunstterapi kan være yderst effektiv til dette. Det er en fantastisk måde at udforske dine tanker, følelser og interne problemer gennem farver, lærreder og tegninger.
  • Det andet skridt er at tage ansvar for dig selv. Skrøbelige mennesker føler, at de er ofre for deres omgivelser, eller samfundet, eller folk omkring dem. Alt, de nogensinde gør, er at reagere, som en bold, der hopper frem og tilbage mellem hårde vægge. I stedet for bare at reagere skal du tage kontrol og skabe en ægte og modig ansvarsfølelse.
  • Dette ansvar betyder også at efterlade dine tidligere erfaringer og foretage ændringer i nutiden. Alle forandringer kommer med en frygt, men hvis du kan skubbe disse sten af vejen for dit daglige liv, vil du se, hvor meget mere sikker du er blevet. Du er endelig i kontrol over dig selv.

Endelig vil vi gerne påpege, at dette naturligvis ikke er en nem proces. Ofte kræver det en god psykologs hjælp til at klare det hele vejen. Hvor svært det end er, husk, at du altid har tid til at blive følelsesmæssigt stærk. Så omform din porcelænsskål og gør den til et unikt, stærkt og smukt kunstværk.

  • Thomas, S. G. (2003). Handbook of Art Therapy. Psychiatric Services. https://doi.org/10.1176/appi.ps.54.9.1294-a

  • Gendron, B., Kouremenou, E.-S., & Rusu, C. (2016). Emotional Capital Development, Positive Psychology and Mindful Teaching: Which Links? CRES Special Issue. https://doi.org/10.1080/09595239500185361