Hvordan er følelsers effekt på ryggen?

29 juni, 2018

Platon sagde, at kroppen er sjælens fængsel. Nogle gange er det mindre af en ven end en meddeler, der fortæller dig, når noget gør ondt, at noget er forkert. Så hvis du nogensinde har spekuleret over følelsers effekt på ryggen, er der et ret klart svar. De kan forårsage kramper, spændinger og smerter, som medicin ikke altid kan lindre.

Rygsmerter er et af de mest almindelige problemer over hele verden, sammen med ​​hovedpine. Det anslås, at 1 ud af 10 mennesker ofte får det, og det er en af ​​de største grunde til, at folk tager sygedage fra arbejde.

Der er også mange forskellige ting, der kan føre til rygsmerter. Listen indebærer dårlig ergonomi på arbejdspladsen, brok, nyrerne, osteoporose, gigt, disk degeneration osv. Men der er en anden faktor, som de fleste mennesker overser.

Som du sandsynligvis gættede, taler vi om sind-kropsforbindelsen. Men vores specifikke fokus her er følelsers effekt på ryggen, som er en kompleks og fascinerende kombination af knogler, ledbånd, sener, muskler, invertebrale rum, led og nerver.

Ting, som stress og angst, forårsager små ændringer i alle disse fysiske strukturer. Lidt efter lidt fører de til betændelse, manglende koordinering og tidspunkter, der er så smertefulde, at de påvirker din livskvalitet.

fængsel i ryg

Hvordan er følelsers effekt på ryggen?

De måder, som følelser påvirker vores ryg på, er så forskellige, som de er interessante. Der er nogle specialister, der ikke har noget problem med at sige, at vores rygsøjle ikke kun understøtter vores fysiske vægt, det håndterer også vores følelser.

Vores ryg er som vores livs søjle, og det siger vi ikke i en åndelig forstand. Tænk bare på, hvad dens fulde formål er: at beskytte og omslutte vores delikate nervesystem.

At have lændesmerter, kramper eller – endnu værre – kroniske rygsmerter kan lamme dig fuldstændig. Det kan tvinge dig til at stoppe alt. Men den smerte er virkelig ligesom en loyal vagthund, der beskytter dit hus.

Når der er nogen form for fare, gør den. At stilne den med piller vil ikke hjælpe dig overhovedet, hvis du ikke ved, hvad der forårsager problemet. Du er nødt til at regne ud, hvad der truer din “krops søjle”, balancen i dit liv.

Tristhed, bekymring, stress og deres forhold til din ryg

Så mærkeligt som det kan lyde, er rygsmerter faktisk en af ​​de mest almindelige fysiske symptomer for personer med depression og angst. Derfor ser du så mange mennesker gå gennem endeløse behandlinger hos fysioterapeuter og rygspecialister. De kan ikke finde lettelse. De kan ikke finde en kur for deres tilbagevendende rygsmerter, i det mindste ikke, før de endelig får den rigtige diagnose fra en psykolog eller anden mental sundhedsekspert

Du må ikke glemme, at smerte virkelig er et neurologisk fænomen, som vores nervesystem sender gennem vores krop. Så når du er bekymret, bange, skuffet eller nede, betyder det, at der er en kemisk ubalance i din hjerne. For eksempel giver uregelmæssigheder med serotonin og noradrenalin dig en højere grad af smerteopfattelse.

smerte i ryg

Stress og angst fører også til højere mængder kortisol i dit blod. Det er vigtigt, fordi det er hormonet, som øger blodgennemstrømningen og muskelspændingen. Det starter også visse autoimmune processer, der kan angribe dine led, forøge dine nerver og endda reducere calcium i dine knogler.

Følelsesmæssige smerter og rygsmerter

Svømning, anti-inflammatoriske midler, muskelafslappende midler… Ingen af ​​disse ting virker, når dine rygproblemer virkelig kommer fra følelsesmæssig smerte. Der er endda en artikel i Psychology today om dette.

De siger, at følelsesmæssige problemer er et tegn på, at noget inde i dig er ødelagt, forkert. Det usynlige sår kommer normalt ud i form af rygsmerter, hovedpine, fordøjelsesproblemer mv.

Der er nogle steder, som Duke University Medical Center, der specialiserer sig i behandling af sådanne forhold. Dr. Benson Hoffman siger, at 80% af os oplever rygsmerter på et eller andet tidspunkt i vores liv.

Det er det mest almindelige problem hos mennesker. Han ønsker at vise, at vores følelsers effekt på ryggen, og at følelsesmæssige problemer, som sorg eller skuffelse, er centreret omkring den del af vores krop. Det er et meget fascinerende, øjenåbnende emne.

Sådan forebygges og behandles rygsmerter relateret til dine følelser

Brug et sekund på at forestille dig noget. Forestil dig, at du har en pilekogger på ryggen. Det er en pilekogge fyldt med pile, for at hjælpe dig med at slippe af med smerte, håndtere det bedre og forsvare dig selv fra alt, hvad der kan klæbe på dig og blive et problem.

  • En måde at sikre, at du har nok pile i din kogge, er ved at lave biofeedback-terapi. Det er en slags øvelse, der viser dig, hvordan du forbedrer dit helbred ved at blive mere opmærksom på ting som blodtryk, puls og muskelspænding. Det betyder grundlæggende at træne din hjerne til at arbejde for dig. Det gør du ved at være opmærksom på kropslige processer, som du aldrig har været opmærksom på før.
  • Kognitiv adfærdsterapi kan også være en stor hjælp. Det er en fantastisk måde at få mere kontrol over dine tanker, behandle dine følelser og opmuntre dig selv til at gøre bedre og sundere opførsel til en vane.
  • Det er ret klart, hvordan følelser påvirker vores ryg. Så der er ingen grund til ikke at prøve forskellige teknikker til at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. Den amerikanske kroniske smerteforening har endda nogle anbefalinger. Du kan gøre ting som at tilføje mere B-vitamin til din kost eller bruge noget, der kaldes “distraktionsteknikker.” Disse involverer dybest set at træne dig selv til at tænke på bestemte billeder, dufte eller sange, for at distrahere dig fra din smerte.
Kvinde med blomst på ryggen

Hvad venter du på?

Nu kender du følelsers effekt på ryggen. Så hvad med at lære at forhindre det? Pas på dine følelser, ligesom du gør med din kost, og glem aldrig bevægelse. Et legeme, der bevæger sig, og et sind, der ryddes op i en gang imellem, er hemmelighederne til et godt helbred. Så hvad venter du på? Kom igang!

Kilde: Psychology Today (www.psychologytoday.com), “Mind Your Body: Pain, Pain, Go Away.”