Følelse af skyld og dets forbindelse med angst

07 januar, 2021
Angst sætter enorme emotionelle spor, og ofte forårsager det en følelse af konstant skyld. Det skaber en følelse af, at alt, der sker for dig, er din egen skyld, og at din lidelse er en byrde for andre folk. Hvad bør du gøre under disse omstændigheder?

Følelse af skyld er et ret almindeligt symptom på angst. Dem, der lider af denne lidelse, drager ret skadelige konklusioner omkring dem selv. De bærer en byrde på deres skuldre, som de ikke er ansvarlige for. De forvrænger også situationer, hvilket får dem til at lide endnu mere.

Udtalelser som “Jeg gør tingene endnu værre”, “Jeg er sikker på, jeg har såret dem med min adfærd”, “Jeg lader min familie i stikken” eller “Min mor blev syg på grund af mig” er blot nogle få eksempler. De fleste af disse udtalelser følger dog en lignende linje.

Folk med angst er offer for en form for tunnelsyn, som deres angst fuldstændigt kontrollerer. De opfatter ofte angstlidelsen eller panikanfald som et tegn på, at de har gjort noget forkert.

Det er som en anomali, der er uden for deres kontrol. De begynder at fortvivle og undre sig over, hvordan de kan forårsage så meget skade på dem selv, og hvad der er galt med dem.

Selvbebrejdelse og følelsen af, at du skuffer eller sårer dem, der er tæt på dig, ender med at nære den onde cirkel af angst. Hvis vi også tilføjer faktorer, såsom at være overdrevent selvkrævende eller have en besættende tankegang, er det en tidsbombe for dit mentale helbred.

Lad os forsøge at forstå disse situationer lidt bedre.

Nedtrykt mand

Følelse af skyld

Der er logisk eller ulogisk (irrationel) skyld: 

  • Det førstnævnte er forbundet med specifikke fakta, der retfærdiggør den resulterende lidelse og skyldige bevidsthed. Dette vil være et resultat af at forårsage reel lidelse hos andre folk eller være ansvarlig for handlinger, der havde alvorlige konsekvenser.
  • Det sidstnævnte, ulogisk skyld, er forårsaget af angst og endda andre typer af psykiske lidelser. 

I tilfældet med følelser af skyld, der er forbundet med angst, er det meget almindeligt for dem at opstå hos folk, der altid bebrejder dem selv for at gøre eller føle bestemte ting. De føler sig endda skyldige over at tænke dem.

Det simple faktum at være opmærksom på et negativt mentalt bias eller at have et sind, der nogle gange lever i frygt eller usikkerhed, får skyggen af skyld til at bryde frem.

De ser, at de ikke kan kontrollere det, og at deres adfærd får dem omkring dem til at bekymre sig. Alt dette intensiverer denne ubehagelige og destruktive følelse yderligere. 

Følelse af skyld og skam i angst

Forskning, der for nyligt blev publiceret i magasinet PLOS ONE og udført på Karolinska Institute i Sverige, påstår, at angstlidelser ofte er relateret til følelser af skyld og skam.

Det er tydeligt, at det er to forskellige typer af følelser. De bliver dog begge udtrykt af en fælles udløser. Hvilken udløser? Den manglende evne til at være i stand til at kontrollere følelser og det efterfølgende ubehag, som dette skaber. 

Skyld indebærer, at du har det dårligt med noget, du har gjort, sagt eller oplevet. Skam på den anden side er mere skadeligt hos folk med angst eller andre former for lidelser. Det betyder, at man har det dårligt med, hvem man er som person.

Desuden opstår det, når man underestimerer eller underminerer sig selv, og på samme tid bebrejder sig selv for praktisk talt alt, der sker.

Hvordan kan man håndtere følelser af skyld, der er associeret med angst?

Den bedste metode til at berolige, udrede og formilde følelser af skyld eller skam er at fokusere på den udløser, der intensiverer og former dem: Angsten selv. 

I disse situationer er kognitiv adfærdsterapi (CBT) eller endda accept og forpligtigelsesterapi brugbart og effektivt.

Nogle brugbare råd

Ikke desto mindre er det altid brugbart at vide, hvordan man skal håndtere komplekse følelser, såsom skyld. Lad os tage et nærmere kig på nogle tips, der kan hjælpe dig:

  • Du føler skyld, når du laver en moralsk fordømmelse af din adfærd, følelser eller tanker. Du antager, at der er noget galt med dig. I dette tilfælde er du nødt til at være klar over én ting: Angst er ikke en defekt. Det er en psykisk tilstand, du kan og bør håndtere. Hvis du dedikerer dig selv til at håndtere det, vil du faktisk se positive ændringer.
  • Du er nødt til at stoppe med at dømme dig selv. Hvis du straffer dig selv med disse konstante følelser af skyld, vil din angst blive værre. Det er tid til at behandle dig selv venligt. På grund af dette kan faktorer, såsom styrkelse af dit selvværd og opbygning af selvtillid og gennemslagskraft virkelig hjælpe dig.
  • Skyld fodrer bekymring. Jo mere du fodrer dine bekymringer, jo større vil disse besættende og ofte ulogiske tanker blive. Du er nødt til at tie disse negative tanker og fokusere dine tanker på andre opgaver og mere belønnende aktiviteter.

Afslutningsvis skal du gøre enhver indsats for at befri dig selv fra de byrder, der nærer de ængstelige tanker i dit sind.

  • Hiedman Eric (2013) Shame and Guilt in Social Anxiety Disorder: Effects of Cognitive Behavior Therapy and Association with Social Anxiety and Depressive Symptoms. PLoS One. 2013; 8(4): e61713. 2013 Apr 19. doi: 10.1371/journal.pone.0061713