En modstandsdygtig personlighed: Jeg er her stadig!

· februar 14, 2019
Al modgang er omstændigheder, der sætter os på prøve. I sådanne situationer, kan man, til gavn for alle, udvikle en modstandsdygtig personlighed.

Der er folk, der har evnen til at overvinde store tilbageslag eller meget smertefulde og følelsesmæssige begivenheder. Man kan sige, at de har en meget modstandsdygtig personlighed. For at udvikle en modstandsdygtig personlighed er man nødt til at have en positiv tilgang til livet og aldrig give op.

Tabet af en elsket, fysisk eller psykisk misbrug, naturkatastrofer eller fiaskoer er omstændigheder, der tester en. Man kan udvikle evnen til at forblive stærk i svære situationer og at svømme mod strømmen. Det betyder, at man kan udvikle en modstandsdygtig personlighed.

Der er to typer modstandsdygtige personligheder. Først er der evnen til at beskytte ens identitet under intens pres fra destruktive betingelser. På den anden side er der evnen til at vedligeholde en positiv attitude igennem smertefulde situationer. Det er en dynamisk process, der handler om at tilpasse sig ugunstige miljøer og traumatiske oplevelser.

Hjernen og lidelse

Psykologisk lidelse ændrer hjernen. Når man er i konstant alarmberedskab, genererer man kortisolniveauer, der er unødvendige under normale omstændigheder.

For eksempel har vores alarmsystem brug for kortisol, til at forberede vores krop, i tilfælde af en nødsituation. Men når kortisolniveauet er overdrevent og konstant, forhindrer det vækst. Derudover kan det påvirke vores immunforsvar og koncentrationsevne.

Testosteron spiller en afgørende rolle i stressfulde situationer. Specifikt nedsætter fjendtlige situationer niveauet af testosteron betydeligt. Dette reducerer til gengæld et individs selvsikkerhed. Det leder til en manglende opmærksomhed og dræber samtidig individets kreativitet og får dem til at gentage mønstre af det, de allerede har levet.

En tegnet hjerne

Kan man kategorisere en modstandsdygtig personlighed?

I tilfælde af posttraumatisk stress kan man lave en gradvis skelnen mellem en ikke-modstandsdygtig og en modstandsdygtig personlighed. Som konsekvens heraf, er der mange grader imellem de to ekstremer.

For eksempel genaktiverer de folk, der ikke har en modstandsdygtig personlighed, minder om traumatiske oplevelser oftere og mere intenst, end dem, der har en modstandsdygtig personlighed. Dette sker tvangspræget og i form af påtrængende tanker. Disse minder aktiverer områder i hjernen som locus coeruleus, amygdala, hippocampus og neocortex.

Altså synes en modstandsdygtig personlighed at være resultatet af flere processer, der modvirker effekten af fjendtlige situationer. Dehydroepiandrosterone (DHEA) spiller en væsentlig rolle i dette. Navnlig er det ansvarlig for at reducere aktiviteten af kolestorol og hæmmer også for overflødig glukokortikoid og glutamat.

Det hjælper altså mod hjerteinfarkt og iskæmisk slagtilfælde. Eksperter har observeret, at individer med en større intellektuel kapacitet og kognitiv aktivitet, statistisk set, har højere niveauer af modstandsdygtighed. De synes i særdeleshed at kunne håndtere og bearbejde traumer nemmere.

Empati, selverkendelse, humoristisk sans, en positiv tilgang til situationer og et fokus på nuet, er nogle af de evner, en modstandsdygtig personlighed besidder. De er samtidig fleksible individer, der leder efter et meningsfuldt formål i deres liv. Endvidere har de gode sociale egenskaber og ved, hvordan de håndterer frustration og usikkerhed.

Man kan opbygge modstandsdygtighed

Vores følelser og den måde, vi håndterer situationer på, er ikke så eksternt betingede, som de er internt. Derfor er nøglen altid fortolkning. At opbygge en modstandsdygtighed er at forstå, at negative følelser blokerer os, mens positive følelser fører os mod forandring.

Det handler helt specifikt om at udvikle evnen til at have en positiv tilgang i ugunstige situationer. I mange tilfælde, har vi ikke kræfterne til at ændre på omstændighederne. Men man kan udvikle egenskaber, der muliggør en respons, der hjælper os med at klare vores vanskeligheder.

Der er mange måder at opnå dette på. Man kan omskrive historien, hjælpe andre, reducere ens stressniveau og være villig til at reorganisere sine overbevisninger og mål. At ændre på ens paradigmer, tillader en at se verden og sig selv anderledes.

En gul blomst i en farveløs hånd. Et billed på en modstandsdygtig personlighed.

På samme måde bør vi begynde at se konflikter som muligheder for at gro. At huske, hvordan vi tidligere overvandt forhindringer, hjælper os også med at opbygge en modstandsdygtighed.

Det kræver en stor del udholdenhed og selvtillid at være stærk. Når vi lærer fra fortiden og tillader os at opleve stærke følelser, lærer vi at håndtere dem intelligent.

  • Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient Individuals Use Positive Emotions to Bounce Back From Negative Emotional Experiences. Journal of Personality and Social Psychology. https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.2.320