Din hjerne kan helbrede dig

· marts 20, 2019
Din hjerne kan helbrede dig. Udfordr dig selv til at blive skulptøren af dette organ ved at opretholde positive relationer, reducere stress, spise sundt og vedtage en modstandsdygtig mental tilgang.

Din hjerne ændrer sig med hver ny tankegang, hver ny ting du lærer, og hver ny erfaring du erhverver dig. Det er derfor, at forståelsen for at din hjerne kan helbrede dig, kan åbne døren for at anvende nye værktøjer og mentale tilgange.

Dette plastiske, komplekse og fascinerende organ kan være vores allierede, når det kommer til forebyggelse og behandling af et utal af tilstande.

En af de største eksperter inden for cerebral plasticitet er utvivlsomt Dr. Álvaro Pascual-Leone. Han er en forsker, professor og associerede rektor fra Clinical and Translational Science Center ved Harvard Medical School. Desuden er han en af ​​de mest inspirerende forskere i den menneskelige hjerne og dens potentiale.

Vi er opmærksomme på, at udtrykket “din hjerne kan helbrede dig” kan føre til mere end én misforståelse. Lad os få noget på det rette: Dette organ vil ikke helbrede kroniske sygdomme. Det kan dog tillade os at forhindre dem i mange tilfælde og endda lindre deres indflydelse, hvis vi forbedrer vores vaner.

Ifølge professor Pascual-Leone skal vi først og fremmest forstå, at det er op til os at “forme” vores egen hjerne for at gøre den til en allieret i stedet for en fjende. At omgive os selv med omsorg og oprigtige mennesker, at være nysgerrig og modtagelig, at tænke positivt og reducere stresspåvirkningen vil utvivlsomt tillade os at forbedre vores sundhed og trivsel.

Hænder med en belyst hjerne, der repræsenterer, at din hjerne kan helbrede dig

Vi er skulptørerne af vores egen hjerne

Hjernen er fuld af komplekse konstellationer. Hver dag lærer vi mere om det kosmiske hav, der strækker sig ud over vores lille planet, og desuden er vi nu dygtige astronauter, der nyder at udforske og opdage relevante data om vores neurale netværk.

  • Vi ved for eksempel, at enhver oplevelse, tanke og adfærd kan ændre vores hjerne.
  • Vi har også opdaget en proces kaldet neurogenese, der klart viser, at vores centralnervesystem kan fortsætte med at generere nye neuroner.
  • Undersøgelser som den, der udføres af Drs. Chunmei Zhao og Fred H. Gage fra University of California, San Diego, viser præcis, hvor vigtig for denne proces er i forhold til forebyggelse og afhjælpning af virkningen af ​​sundhedsmæssige problemer som depression, hukommelsestab eller neurodegenerative sygdomme.

Dette er utvivlsomt et af de mest interessante områder inden for neurovidenskab, fordi vi indtil for nylig troede på, at vi kun kunne generere nye neuroner i de første år af vores liv.

Gener bestemmer ikke vores hjernekemi

Der er to aspekter, der altid bør tages i betragtning, når det kommer til neurobiologi: Genetik og epigenetik.

  • Disse faktorer vil altid afgøre, om vores hjerne har større eller mindre chance for at lide af visse sygdomme.
  • Men når det kommer til at forhindre dem, må vi altid have et aspekt i tankerne: Gener bestemmer ikke vores helbred 100%. Det er op til os at vedtage nye vaner og forbedre vores mentale tilgange.

At være autentiske skulptører af en sundere og mere plastisk hjerne hjælper os med at reducere virkningen af ​​mange fysiske og psykiske tilstande.

Pige med konstellationer i hendes hjerne

En plasthjerne er en sund, modstandsdygtig hjerne

Din hjerne kan helbrede dig, fordi den har en fantastisk evne, der kaldes plasticitet. Hvad betyder det egentligt?

  • Plasticitet er vores nervesystems evne til at modificere sig selv, for at reagere på vores miljø.
  • Derudover er det en evolutionær fordel, der hjælper os med at tilpasse os selv meget bedre til udfordringer og generelle vanskeligheder.
  • Når vi taler om neuroplasticitet, henviser vi til alle de ændringer i vores hjerne, der stammer fra erfaring.
  • Modstandsdygtighed er for eksempel et klart eksempel på neuroplasticitet, fordi det demonstrerer vores usædvanlige evne til at overvinde modgang ved at anvende nye strategier, og lære af dem.

Hvordan kan du “forme” hjernen, så din hjerne kan helbrede dig?

Vi ved allerede, at hjernens plasticitet er et centralt redskab til at håndtere udfordringer i vores miljø. Ligeledes har forskere opdaget, at aspekter såsom kognitive reserver gør, at vi bedre kan håndtere neurologiske tilstande.

Nøglerne til at være arkitekterne af vores egen hjerne er faktisk ret nemme at anvende. De er til stor gavn for vores hjerne, da de tillader den at generere nye forbindelser. De stimulerer, beskytter og optimerer.

Lad os se, hvilken neurolog Pascual-Leone råder:

Korrekte spisevaner

En varieret og afbalanceret kost er lig med sundhed. Vi bør stræbe efter at købe friske økologiske produkter og undgå at indtage for meget sukker og mættet fedt.

Vi bør også inkludere fødevarer med omega-3, magnesium, tryptofan, vitamin K og antioxidanter i vores kost.

Regelmæssig motion

En stillesiddende livsstil er et af de største fysiske og psykiske helbredsfjender. Derfor er det tilrådeligt at udføre en eller anden form for fysisk aktivitet. Bare at gå en halv time om dagen er nok.

En person løber

Meditation og positive tanker, så din hjerne kan helbrede

Videnskaben har studeret indflydelsen af ​​meditation på vores helbred i et stykke tid nu. Faktisk afslørede en undersøgelse fra Harvard University, at mindfulness kan hjælpe med at lindre angst og stress.

På den anden side vil din hjerne kunne helbrede dig, hvis du på et tidspunkt har formået at vedtage en positiv og modgangsdygtig tilgang til livet. Positive tanker forbedrer hjernens sundhed, reducerer spænding og forbedrer endda evnen til at lære nye ting.

Dyb og afslappet søvn

Der er mennesker, der sover i kun 6 timer og føler sig helt udhvilede om morgenen. Andre, på den anden side, skal sove ca. 9 timer hver nat. Men det vigtige er ikke antallet af timer, vi sover, men kvaliteten af ​​vores søvn. Undgå at undervurdere søvn, da det er vigtigt for en sund hjerne!

Positive relationer gør, at din hjerne kan helbrede dig

Vores hjerne har brug for social interaktion. At have et vigtigt støttesystem at stole på hjælper os med bedre at kunne håndtere depression, det styrker neurale forbindelser og det forbedrer den kognitive reserve.

Venskaber er lig med sundhed og kærlighed er lig med energi. Vi bør stræbe efter at opretholde relationer, der gør os lykkelige i stedet for bekymrede. Tro det eller ej, de gør os sundere dag for dag.

Afslutningsvis, når du ved, at din hjerne kan helbrede dig, så tøv ikke med at vedtage bedre vaner. Husk, at du kan være skulptøren af dette organ, der er i stand til at formidle dit velvære og endda forhindre udviklingen af ​​visse sygdomme.

Zhao, C., Deng, W., & Gage, F. H. (2008). Mechanisms and Functional Implications of Adult Neurogenesis. Cell. https://doi.org/10.1016/j.cell.2008.01.033