Mad, der kan forbedre hukommelsen

· januar 24, 2018

Hukommelsen kan forværres med tiden af mange grunde. Nogle gange er det alderen, sygdom eller simpelthen stress, der påvirker hukommelsens evne til at fungere ordentligt. I alle tilfælde er det altid muligt at gøre noget for at forhindre denne nedbrydning eller forhindre den i at få en alt for stor effekt på ens hukommelse. I dag vil vi kigge på typer af mad, der kan forbedre hukommelsen.

Det bedste, man kan gøre for at beskytte hukommelsen, er at passe på hjernen. Den helt normale slitage, der kommer med alderen, kan nedsættes med de rette forholdsregler, og det gælder også for effekterne af mange sygdomme. Som altid, så er forebyggelse nøglen i disse sager.

God kost er den afgørende faktor for at holde hjernen sund og korrekt fungerende. Visse typer mad bidrager direkte med at holde hukommelsen i god stand. Med dette i mente, hvorfor så ikke inkludere dem i hverdagens kost? Nu vil vi nævne nogle af de typer mad, der hjælper med at forbedre hukommelsen.

“Vi er vores hukommelse. Vi er det fantasimuseum af skiftende former, den bunke af ødelagte spejle.”

Jorge Luis Borges

Fisk kan forbedre hukommelsen

Fisk er rige på vidunderlige olier som omega-3 og omega-6. Disse fedtsyrer er essentielle for at nære og beskytte hjernen. Omega-3 danner en del af den grå hjernemasse og hjernens cellemembraner. Det er blevet påvist, at hyppig indtagelse af fiskeolie er forbundet med en forbedret indlæringsevne og et bedre humør.

Laks kan forbedre hukommelsen

Fisk, og især fede fisk, er også en fosforkilde, hvilket er endnu en vigtig kilde til neuronernes membraner. Alle disse komponenter beskytter mod nedbrydning af den kognitive evne og neurodegenerative lidelser. Disse olier bidrager generelt til hukommelsen og intelligensen. Det anbefales, at man spiser fisk mindst to gange om ugen.   

Tørrede frugter og nødder

Tørrede frugter og nødder er en anden fantastisk kilde til omega-3 og fosfor. De indeholder også B-vitamin, magnesium og E-vitamin. Dette betyder, at de kan hjælpe med at opretholde hjernens sundhed og forbedre hukommelsen. De er en rigtig lækkerbisken for hjernen.

Det er også vigtigt at nævne, at tørrede frugter og nødder er rige på antioxidanter. Disse antioxidanter hjælper med at forsinke aldringen af neuroner. De bekæmper frie radikaler, som skaber oxidativt stress. Så det er altså meget sundt at spise en håndfuld nødder hver dag.

Bær

Bær indeholder en masse ting, der er gode for vores helbred. Heriblandt antioxidanter, som vi forklarede ovenfor, der beskytter kroppen fra oxidation. På denne måde forebygger og modererer de effekterne af tidens gang på hjernen. De vedligeholder også hukommelsen og mindsker effekten af sygdomme som Alzheimers.

At spise bær hjælper også med kommunikationen mellem neuroner.  De har ligeledes en vigtig anti-inflammatorisk effekt, der forhindrer, at neuronerne bliver skadede. Eksperterne forslår, at hindbær er det bedste bær, da de har den højeste koncentration af antioxidanter.

Chokolade

Selvom mange foretrækker at holde sig fra chokolade på grund af dets høje indhold af kalorier, så er sandheden, at et indtag af chokolade giver flere fordele end ulemper. En af disse fordele er, at chokolade øger blodgennemstrømningen i visse dele af hjernen. Dette er takket være et af indholdsstofferne: flavanol.

Chokolade kan forbedre hukommelsen

Flavanol har meget positive effekter på hukommelsen, søvnløshed og aldringstegn. Udover dette, hjælper chokolade kredsløbssystemet. Men det er vigtigt at indtage chokoladen i dets mest naturlige form. Når det gennemgår forskellige processer, så mister det mange af sine sundhedsfordele.

Fuldkorn

Alle typer fuldkorn er fantastiske for helbredet og har en positiv effekt på hjernens funktioner. De indeholder høje koncentrationer af folinsyre og vitamin B6. Begge disse stoffer hjælper med at bevare hjernen og forbedre hukommelsen. Det høje fiberindhold i fuldkorn hjælper med at regulere blodsukkeret og kolesterol, hvilket også påvirker hjernens sundhed.

Fuldkorn hjælper vores hukommelse og koncentrationDerfor hjælper det os med at koncentrere os, når vi udfører intelligent arbejde. Som om det ikke var nok, så mindsker indtagelse af fuldkorn også stress. Det er ideelt at basere ens kost på fuldkorn. Cirka 50 % af kosten bør bestå af fuldkorn. Fuldkorn kan forbedre hukommelsen

Det bør være en bevidst og ansvarsfuld handling at spise. Vores generelle helbred og den måde, vi ældes på, afhænger i høj grad af de kostvaner, vi tillægger os. Og vores kostbare hukommelse bevares meget bedre med gode kostvaner.