At være dig selv: Hvad betyder det?

At være dig selv betyder ikke, at du skal påtvinge andre din måde at være på. Det betyder at arbejde på din bedste version af dig selv, den version, der giver dig mulighed for at føle dig fri, tilfreds og lykkelig.
At være dig selv: Hvad betyder det?

Sidste ændring: 19 juni, 2022

“Vær dig selv”. Det er det, du altid har fået at vide. Dine forældre, lærere, bedste venner og selv marketing- og reklameverdenen fortsætter med at understrege det. Du bærer måske endda en t-shirt, der reklamerer for sætningen. Men hvad betyder det egentlig at være dig selv?

I virkeligheden er vi blevet den slags mennesker, der ikke er i tvivl, når det gælder om at definere os selv på de sociale medier. Vi tyer dog til generiske og hule definitioner for at udtrykke, hvem vi burde være, men som sjældent beskriver, hvem vi virkelig er. Det er ofte, fordi vi ikke ved det. Desuden har vi en tendens til at være domineret af ydre betingning.

Vi vil gerne passe ind, så vi stræber efter at være en del af det miljø, der omgiver os. Vi har brug for at blive vellidt og accepteret, men dette behov tager vores autenticitet og endda vores psykologiske velvære fra os. I et samfund, der næsten altid er vant til at udpege dem, der tænker, føler og handler på en unik og anderledes måde, er det derfor ubeskriveligt vovet at være os selv og den, vi virkelig er.

“Bliv sådan, som du er, efter at have lært, hvad det er.”

-Pinda

Mand sidder alene og ser ud over sø

At være autentisk er en rejse, der varer hele livet, og som man skal investere kræfter i hver dag.

At være sig selv betyder…

I mange film, serier og bøger, der henvender sig til børn og unge, opfordres de til at opdage deres autentiske selv. Figurerne er helte og heltinder, der bryder med normen, lysende figurer, som på grund af deres unikke egenskaber altid går sejrrigt ud af det. Men når den unge læser kigger ud i verden, opdager han eller hun, at han eller hun er blevet snydt. De opdager nemlig, at virkeligheden er ekstremt anderledes.

Verden af i dag er et kongerige styret af selfies og filtre på de sociale medier. Det er ressourcer, der fra meget tidligt i livet opmuntrer de unge til at vise et falsk selv. Teenagere lærer, at hvis de ønsker at integrere sig, skal de efterligne andre.

Derfor bliver “vær dig selv” ikke andet end et tomt mandat, der ser godt ud som en sætning på Instagram, men som det er bedre ikke at omsætte i praksis. Det er her, problemerne opstår.

Når vi søger at opløse os selv i ydre konventioner uden at forbinde os med vores egen essens, lider vi. Derfor føler nutidens unge mennesker sig i stigende grad pressede, overvældet, ængstelige og tomme. De skaber karakterer og fortællinger, som de tvinger sig selv ind i, ligesom at tage for små sko på. Senere bliver skoen så ubehagelig, at der opstår angst, spiseforstyrrelser og selvskade.

At afsløre vores sande jeg er en reel udfordring i en verden, hvor det digitale er altoverskyggende. Hvor lykken afhænger af tilsyneladende uovertruffen skønhed og tiltrækningskraft set gennem filtre på de sociale medier. Det er på tide at foretage en forandring, starte en revolution og begynde at blive os selv. Lad os se, hvordan det kan gøres.

I en verden, der er domineret af det digitale, er folk blevet vant til at konstruere falske identiteter, som kun skaber ulykkelighed.

At være sig selv betyder at udforske, hvem du er, og acceptere dig selv

At være sig selv indebærer at vende blikket indad. Men du er så vant til at se på, beundre og endda efterligne andre, at du er blevet en social automat. Det er på tide at være lidt mere kortsynet og vende blikket mod det, der er tæt på dig: Dig selv.

Find ud af, hvad der definerer dig, og hvilke situationer, oplevelser og fornemmelser, der får dig til at føle dig godt tilpas. Vend det døve øre mod det, der forventes af dig, og lyt til din indre stemme. Den kan have mange ting at fortælle dig. Acceptér desuden hver og en af dine nuancer og særheder, for det er der, sandheden ligger. Det er dit autentiske jeg.

At være dig selv betyder at tage risici

Når du endelig tør være dig selv, lægger du din frygt til side, samt disse følelser af skam og usikkerhed. Det gør nemlig mere ondt på dig at leve hele livet med at lukke munden på den, du virkelig er, end at afsløre det, du føler og har brug for. Men for at gøre det skal du have mod og store doser af selvkærlighed. Indsatsen vil være mere end det værd. Faktisk afhænger din lykke af det.

Guler Boyraz og kolleger fra Louisiana Tech University gennemførte en undersøgelse, der hævdede, at mennesker, der er mere autentiske, udviser lavere stressniveauer og større psykologisk velvære. Hvis du vil have et mere berigende liv, skal du derfor turde være dig selv, til enhver tid og i enhver situation.

Autenticitet kræver, at du deaktiverer dine negative indre fortællinger

Du er et produkt af din opvækst, dine erfaringer og den kultur, der omgiver dig. Det betyder, at du har integreret klart kontraproduktive tankemønstre og opfattelser.

Tænk f.eks. på de fortællinger i forbindelse med fysisk udseende, som du er blevet opdraget i (for tyk, for tynd, for kort, for høj…) samt kommentarer om værd og færdigheder (du er ikke det værd, du skal ikke engang tænke på at søge ind på det studie…).

Opdag de negative opfattelser i din indre dialog og omdan dem. Udskift dem med dine styrker. Kom i kontakt med dit potentiale, dine dyder, drømme og behov, og fokusér din opmærksomhed på disse mere positive områder.

Smilende mand repræsenterer behovet for at være dig selv

For at være dig selv må du acceptere dine styrker og svagheder. Du er dine styrker og også dine sårbarheder.

At være dig selv betyder altid at arbejde på den bedste version af dig

Din identitet og dit indre jeg er en polyedrisk dimension. De består af mange ansigter. Nogle er lysere og andre er lidt mere grålige. Du er ikke perfekt, og denne ufuldkommenhed integrerer og definerer også den, du er. At være dig selv betyder imidlertid, at du hver dag arbejder på at blive den bedste version af dig selv og sikrer, at du altid giver dit bedste.

Det indebærer også, at du aldrig påtvinger andre, hvem du er, hvad du vil, og hvad du kan lide. Respekt er nøglen. Autenticitet betyder at fejre, at alle har deres egen vision af verden, og at vi alle kan leve sammen.

Hvis du stræber efter at blive bedre hver dag, passer på dig selv og værdsætter dig selv og personerne omkring dig, vil din sameksistens være mere tilfredsstillende.

“Folk siger ofte, at denne eller denne person endnu ikke har fundet sig selv. Men selvet er ikke noget, man finder, det er noget, man skaber.”

-Thomas Szasz-

At fejre den, man er, betyder at dyrke sårbarhed

Et sidste element, som du bør dyrke mere for at være dig selv, er sårbarhed. Det er dog kompliceret. Der er trods alt aspekter af dig selv, som du ikke bryder dig om eller er bange for at afsløre for andre. Faktisk gør du det ikke, fordi du er bange for at blive kritiseret eller, endnu værre, misforstået.

For virkelig at fejre, hvem du er, er det en god idé at komme til orde. Afslør din frygt, fortidens sår, dine frustrerende drømme og selv dine kroniske sygdomme. Hvis vi alle gjorde det, ville vi måske opdage, hvor utrolig ens vi er. Mange masker, filtre og usandheder ville forsvinde, og vi ville omfavne os selv på en mere autentisk, enkel og meningsfuld måde.

Det er et forsøg værd. Ja, selv om det er en vanskelig opgave at være sig selv i en lidt useriøs verden, vil enhver indsats, du gør, være det værd.

Det kan interessere dig ...
Hvordan kan du være dig selv?
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Hvordan kan du være dig selv?

Hvis man ikke er sig selv, men i stedet prøver at opretholde en facade eller prøver at behage andre, så kan det være svært at opnå success i livet.



  • Boyraz, G., Waits. J.B. and Felix, V.A. (2014). Authenticity, life satisfaction and distress: A longitudinal analysis. Journal of Counseling Psychology, 61, 498–505.
  • Kifer, Y., Heller, D., Perunovic, W.Q.E. and Galinsky, A.D. (2013). The good life of the powerful: The experience of power and authenticity enhances subjective well-being. Psychological Science: Research, Theory, and Application in Psychology and Related Sciences, 24, 280–8