Afslapning for kvinder med brystkræft

27 december, 2018
Når du står overfor et komplekst trin i sygdomsforløbet, kan du se bag frygten og angsten i din krop for at finde en tilstand af afslapning. Det kan hjælpe dig med at klare dig og arbejde igennem den fase, du går igennem.

Den terapeutiske proces, som kvinder med brystkræft står overfor, er lang. Psykologisk støtte er afgørende fra starten. I den forstand er psykologisk undervisning essentiel. At give os information om sygdommen og om de teknikker, vi kan bruge for at forbedre vore fysiske og mentale tilstand.

Det vil sige, at med intervention vil vi forsøge at forbedre vores velfærd på alle områder. Vi vil dedikere denne artikel til at tale om den betydning som afslapning kan have for kvinder med brystkræft.

Formålet med indarbejdelse af afslapningsteknikker i behandlingen er, at vi kan lære at kontrollere vores aktiverings-niveauer. Det gøres gennem modificeringen af vores forskellige fysiologiske tilstande.

Hvordan påvirker afslapning os fysiologisk og mentalt?

Det er nødvendigt at vide, at afslapningsteknikker har tendens til at øge det parasympatitsk nervesystems aktivering og nedsætte aktiveringen af det sympatiske nervesystem. Afslapning er en tilstand af hypo-aktivering præget af lav hjertefrekevens, perifær vasodilatation, vejrtrækning fra maven, lav muskelaktivering…

kvinde på stranden

Udover virkningerne på reduktionen af den fysiologiske aktivering har afslapningsteknikker imidlertid også andre kognitive effekter. Disse er for eksempel den subjektive følelse af afslapning, fokusering og kontrol af opmærksomhed, større selvkontrol eller en forøgelse af evnen til at diskriminere mellem fysiologiske reaktioner.

Det mentale aspekt

Som Aaron T. Beck nævner, med hensyn til det kognitive aspekt, er det vores sind, der fører os til visse overbevisninger om os selv, til fejl eller forvrængninger i vores tanker. Det kan gøre kampen mod brystkræft endnu sværere for os at håndtere.

Det kognitive aspekt er grundlæggende i behandlingen af brystkræft, da de tanker, vi har og som vi fodrer, vil enten skabe en positiv sindstilstand, eller på den anden side, vil give en endnu mere negativ opfattelse af vores sygdom. Positive tanker vil øge vores selvværd, vores ønske om at kæmpe videre, vores motivation og vores holdning til behandlingen, vi står overfor.

“Min kræftsygdom ændrede mit liv. Jeg er taknemmelig for en hver ny, sund dag jeg har. Det har hjulpet mig med at prioritere mit liv”.

-Olivia Newton John-

Hvornår kan kvinder med brystkræft bruge afslapning?

Afslapning hos kvinder med brystkræft kan hjælpe med at undgå kvalme og opkast som følge af kemoterapi og visse typer af strålebehandling (konditioneret og generaliseret til visse stimuli, der genererer ubehag).

På en eller anden måde forsøger vi at vende effekten af denne type af konditionering, der er almindelig hos patienter, som har haft adskillige behandlinger.

Desuden forbedrer afslapning den følelsesmæssige tilstand, som patienten står overfor, når de skal modtage tests og resultater. Endelig favoriserer afslapning selvkontrol og begrænser impulsiv adfærd, som ofte bliver fristende på grund af den frustration, som sygdommen kan generere.

Hvilken slags afslapning er der til rådighed?

Typen af afslapningsøvelser, der er bedst for forskellige situationer, afhænger af forskellige variabler, såsom de mentale prøvelser vi står overfor (såsom angst), såvel som den tid vi har til rådighed. Herunder vil vi se nærmere på nogle af de vigtigste afslapningsteknikker for kvinder med brystkræft.

  • Progressiv muskelafslapning (Jacobson): Formålet med dette er at identificere dit niveau af spænding og påbegynde afslapningsstrategier, hver gang du føler denne slags spænding i din krop.

Vi kan lære mere om, hvilke spændinger vi har, gennem forskellige øvelser. Det involverer spænding, frivilligt og intensivt, i forskellige områder af kroppen. Efterhånden som øvelserne skrider frem, reduceres gentagelserne for at undertrykke spændingsøvelserne.

  • Guidet visualisering: Denne teknik består af at lave en mental rejse gennem billeder, sensationer, situationer og/eller steder, der giver dig en følelse af velvære. På den måde fremkalder vi forskellige sansemæssige stimuli af de steder, hvor du kan slappe af.

“Kræft kan ikke fjerne alle mine fysiske kapaciteter. Det kan ikke røre mit hjerte. Det kan ikke røre mit sind. Det kan ikke røre min sjæl”.

-Jim Valvano-

kvinde med kræft

Hver dag har sit eget mål

Når du står overfor et komplekst trin i sygdomsforløbet, kan du se bag frygten og angsten i din krop for at finde en tilstand af afslapning. Det kan være en kemoterapi-behandling, strålebehandling, et besøg hos onkologen eller at vente på resultaterne. Det kan hjælpe dig med at klare dig og arbejde igennem den fase, du går igennem.

“Ingen kan fungere ordentligt uden lejlighedsvis at have fred og ro”.

-Christopher Paolini-

Alle mennesker, der har haft brystkræft eller har en ide om, hvad sygdommen gør ved en, forstår, at lidelsen i forbindelse med sygdommen næppe kan måles. Hvad en person føler, når der siges “du har kræft” er endeløse følelser, frygt, angst, bekymringer…

Hver dag har sit eget mål, trin for trin. Vi står overfor og overvinder vanskeligheder én af gangen. Det er uundgåeligt at tænke på fremtiden, og hvad der vil ske, når behandlingen er ovre. Man føler frygten for, at det ikke vil virke, at kræften fortsætter, eller at behandlingen ikke er nok.

Det er netop i lyset af denne angst, i lyset af disse tilhørende tanker og følelser, at afslapning kan hjælpe os med at komme igennem de svære aspekter ved kræft.

Marcom, P. K. (2017). Breast Cancer. In Genomic and Precision Medicine: Primary Care: Third Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800685-6.00010-2

Cancer Research UK. (2016). Breast cancer statistics | Cancer Research UK. https://doi.org/10.1124/mol.63.6.1437

UK, C. R. (2014). Breast cancer incidence statistics. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/17441692.2010.530289