5 indledende symptomer på angst, der går ubemærket hen

· september 20, 2018

Mange gange går de første symptomer på angst ubemærket hen, fordi de er subtile, og symptomerne kan virke, som om de ikke har noget at gøre med angst. Neuroforskere har opdaget, at dette signal vises tidligt og tjener som en advarsel til, hvad der sker i vores hjerner.

Når angsten slår sig ned, er de overvejende følelser usikkerhed, frygt og en slags dyb indre afgrund. Med angst kommer fysiske, psykologiske, kognitive og følelsesmæssige symptomer. Derfor er angst en kompleks tilstand, hvorfra det er svært at undslippe.

Med alle disse problemer opdages den tidlige angst og jo hurtigere vil det være muligt at gribe ind, så du får større chance for at overvinde det. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på de første symptomer på angst. Dette er fem af dem:

Kolde fødder, et af de første symptomer på angst

Føddernes temperatur kan være en indikator for vores følelsesmæssige tilstand. Et af de første symptomer på angst kan være kolde fødder, gentagne gange og uden fysiologiske årsager, der forklarer hvorfor. Hvorfor betragtes kolde fødder som et symptom på angst? Hvordan er kolde fødder forbundet med en ængstelig tilstand?

Dette fænomen sker, når et menneske føler sig truet. Organerne i nærheden af ​​din torso modtager øget blodgennemstrømning. Dybest set mod hjertet og fordøjelsessystemet. Dette er kroppens måde at reagere på fare. Når dette sker, får ekstremiteterne, især fødderne, mindre blodgennemstrømning. Derfor falder temperaturen.

Kolde fødder er et af de første symptomer på angst

Kontinuerlig gabning

Et andet tidligt symptom på angst er gabning oftere end normalt. En undersøgelse fra Bournemouth University i England bekræfter dette. Ifølge forskningen gaber folk i tilstande af angst, frygt eller panik oftere.

Undersøgelsen viste, at der er et direkte forhold mellem antallet af gab og produktionen af ​​kortisol, stresshormonet. Jo mere du gaber, desto mere kortisol. Dette skyldes, at kortisol øger kropstemperaturen. Gabet arbejder på den anden side for at sænke temperaturen.

Mental tåge

Mental tåge er en tilstand, der gør koncentrationen vanskelig. Vi oplever det som en slags uvirkelighed. Dem, der lider af mental tåge, har svært ved at forbinde med nutidens øjeblikke og nemt sætte tanker sammen.

Mental tåge kan være et af de første symptomer på angst. Når du har mental tåge, er der så mange tanker i dit sind, at et slags slør dækker din tankegang. Derfor er det så svært at fokusere.

Hoved i sky symboliserer mental tåge som et af de første symptomer på angst

Tilbagevendende mareridt

Vi har alle haft et mareridt. Dette fænomen, der er forbundet med søvn, kan relateres til situationer, som vi har oplevet, og som har imponeret os dybt. Måske er vi ikke færdige med at bebarbejde disse oplevelser gennem disse situationer, og de vender tilbage til os i vores søvn. Men når dette bliver tilbagevendende, kan det være en manifestation af latent angst.

Drømme, og især mareridt, kan være en manifestation af vores underbevidsthed. Måske tænker vi ikke åbenlyst over disse situationer i løbet af dagen, men de overtager ubevidst vores liv. Således kan mareridt være et utvetydigt tegn på begyndende angst.

Metallisk smag i munden

University of Bristol (Storbritannien) gennemførte en undersøgelse om angst. Forskere opdagede, at ængstelige mennesker har en tendens til at have en skarpere opfattelse af salt og bitter smag. Ligeledes er det blevet konstateret, at et af de første symptomer på angst er en irriterende metallisk smag i munden.

Kvinde græder på grund af symptomer på angst

Dette skyldes, at angst er en potentiel stærk følelse, som i nogle mennesker stimulerer spredning af orale bakterier. Dette fører til blødende tandkød. Dette kan dog være meget lidt, og derfor er det ofte ikke synligt for det blotte øje. Det føles som den metalliske smag af blod i munden.

Angst, ligesom andre psykologiske forhold, omdanner sig til adfærd, der skaber mønstre. Uden at indse det, lærer vi disse mønstre og begynder at gentage dem. Med andre ord lærer vi disse angstfulde adfærdsmønstre og vedtager dem. Når det sker, bliver det svært udfordrende og kompliceret at forlade cirklen med angst.

Derfor er det meget vigtigt at opretholde en selvobserverende attitude. Opdag ændringer, nye symptomer, ubehag, uanset hvor små de er. Hvis vi kan identificere angsten, når den er i dens indledende faser, vil vi være bedre i stand til at konfrontere den.