7 gode grunde til at udøve Tai Chi

13 april, 2018

Tai Chi er blevet meget populært over hele verden de seneste par år. Det stammer fra det Kina, men i dag udfører millioner af mennesker det i alle dele af verden.

Tai Chi er en fysisk-spirituel praksis, men samtidig er det også en meditationsteknik. Det er en kampsport, men også en livsstil. Folk kalder det “meditation i bevægelse” og det har mange tilhængere, fordi der er mange mennesker, der har fundet store fordele for deres fysiske og mentale sundhed i det.

“Glat løber vandet, hvor bæken er dyb.”

William Shakespeare

Denne kampsport består grundlæggende af at lære og praktisere en række bevægelser eller “stillinger“. Du vedtager bestemte stillinger og bevæger dig derefter harmonisk til andre, indtil du er færdig med en sekvens. Stillingerne har poetiske navne som “den hvide trane spreder sine vinger” eller “dele den vilde hests mane.” Det gør meget for dig, og vi vil snakke om nogle få fordele nu.

1. Tai Chi giver dig livets energi

Tai Chi er tæt forbundet med taoismens filosofi. Derfor tales der om energi som “Qi” eller “Chi.” Det er en del af livets energi. Ifølge traditionel kinesisk medicin skal denne energi strømme frit gennem din krop og de rigtige veje. Hvis det ikke sker, dukker smerte og sygdom op, fordi din Qi er blokeret.

Kvinde dyrker tai chi foran sol

Tai Chi’s bevægelser er designet til at aktivere dit energiflow og frigøre blokeringer. Du vil føle det først i dine muskler, åndedrætssystem og kredsløbssystemet. Sådan beskytter det din krop mod sygdom.

2. Dit sind beroliges med Tai Chi

Som vi nævnte tidligere, er Tai Chi også en afslapningsteknik. Stillingerne er designet til at få spændte muskler til at slappe af. Det bruger vejrtrækningsteknikker, der fremmer en tilstand af fred og ro i dig.

Mental balance er en af ​​Tai Chi’s mål. Det hjælper med at balancere dine følelser, og det hjælper dig med at give dig en mere positiv holdning til livet. Folk, der udøver Tai Chi hver dag, er mindre tilbøjelige til at have angst.

3. Dine arme og ben bliver stærkere

Du laver stort set alle stillinger i Tai Chi stående. Dine led er grundlaget for hele øvelsen af ​​denne unikke kampsport. Dine ekstremiteter får mere ilt og dine muskler tones op. Dine arme og ben bliver meget stærkere. Det holder dig også fra at miste muskelmasse, som begynder at fremskyndes efter 40 års alderen.

Personer dyrker tai chi på strand

4. Det forbedrer respiratorisk og kardiovaskulær funktion

At dyrke enhver form for motion er en glimrende måde at styrke dine åndedræts- og kardiovaskulære systemer på. Tai Chi er ingen undtagelse. Men det har den ekstra fordel ved at være en blid, progressiv øvelse, der kombinerer både dynamisk og statisk bevægelse.

Forskning har vist, at din puls falder, mens du udøver Tai Chi, men blodcirkulationen øges. Den dybe vejrtrækning øger også din lungekapacitet.

5. Det hjælper på migræne, muskelsmerter og søvnløshed

Muskelsmerter kommer ofte fra dårlig kropsholdning eller opbygget spænding. De stillinger, du bruger i Tai Chi, hjælper med at forbedre din kropsholdning i det daglige liv og få dine muskler til at slappe af. Således mindskes muskelsmerte og migræne, blandt andet.

Fokus på fysisk og mental balance gør Tai Chi til en ideel praksis for alle med søvnløshed. Det hjælper dig med at kanalisere din angst, så det ikke bliver til vedvarende angst og problemer med at sove.

6. Tai Chi løsner dine led og beskytter dig mod fald

Som vi nævnte tidligere, spiller dine led en stor rolle i Tai Chi. Bevægelserne vil strække og løsne albuer, knæ, hofter og hænder. Dine led bliver mere fleksible og stærkere.

Silhuet af kvinde, der dyrker tai chi

Bevægelserne ændres efterhånden, som din styrke vokser. De bruger også en bred vifte af kropsbevægelser. Sammen medfører disse aspekter en reduceret risiko for fald og skader. Din krop bliver stærkere og det forbedrer din balance.

7. Det hjælper din hjerne til at arbejde bedre og sænker højt blodtryk

Det ser også ud til, at Tai Chi forbedrer din hukommelse på grund af det ekstra ilt, det sender til din hjerne. Ud over det, vil det forbedre din koncentration og mentale skarphed, da bevægelsessekvenserne kræver begge. Faktisk har forskning vist, at personer med højt blodtryk vil se forbedringer, hvis de dyrker Tai Chi.

Som du kan se, er Tai Chi en praksis med stort potentiale. Du kan udøve det, uanset hvor gammel du er, eller hvor du er. Vi anbefaler det især til folk, der ønsker at komme ind i meditation, men søger noget mere dynamisk end yoga eller andre afslapningsmetoder.