5 nemme og nyttige yogastillinger for børn

· april 8, 2019
Yoga er en af de mest komplette træningsformer, der findes. Hvis dine børn starter i en tidlig alder, vil det bringe dem et stort skridt i den rigtige retning samtidig med at det vil hjælpe dem med at opnå færdigheder såsom styrke og evne til at fokusere.

De aktiviteter, vores børn laver, er meget vigtige. Svømning, håndbold, karate, male… der er utallige aktiviteter, der kan styrke vores små børns færdigheder. Det, du sikkert ikke er klar over, er, at yoga er en af de mest anbefalede aktiviteter, som kan hjælpe børn med at begynde at forstå, hvad “mig-tid” handler om. Der er særlige yogastillinger for børn.

Yoga stammer fra Indien som en form for mental og kropslig stimulation for over 3500 år siden. Europa blev klar over yoga omkring 17. århundrede, hvor arkæolog, John Marshall, fandt et frimærke med figurer i positioner ukendt for den vestlige verden.

Nu om dage er der mange forskellige typer yoga, som kan passe til den enkeltes behov. Nogle fokuserer på mental velvære, andre på den fysiske del. Der er nogle, der anser det for at være et rent religiøst ritual, og der er endog en terapeutisk gren af det.

Blandt disse typer er der yoga for børn. Læger anbefaler det meget, fordi det har mange fordele. De kan også øve yoga derhjemme, fordi disse øvelser kan hjælpe med deres psykomotoriske udvikling, styrke rygraden og fleksibiliteten. Det er helt vidunderligt!

5 yogastillinger for børn

Du skal ikke regne med, at dit barn er synderlig interesseret i yoga fra starten, men det er kun, fordi de aldrig har prøvet det før. Disse er yogastillinger for børn.

Hilsen til solen

Barnet skal stå med deres ben let spredte og forsøge at sænke kroppen med deres fødder parallelle til hinanden. Det er en af de mest anbefalede yogastillinger for børn, som lige er begyndt at dyrke yoga.

hilsen til solen er en af de anbefalede yogastillinger for børn

At udføre denne stilling er ikke så svært. Men du skal holde øje med dem, så de ikke strækker ryggen for meget baglæns eller bevæger sig for hurtigt. For mange børn er denne stilling sjov, fordi den er let at forstå. Men bliver de for ivrige, kan deres begejstring få dem til at tippe over.

“Jeg er en person, der søger, og det er jeg stadig, men jeg er holdt op med at stille spørgsmål til bøger og stjerner. Jeg er begyndt at lytte til læren fra min sjæl.”

-Rumi-

Stræk af lændehvirvel

Stræk af lændehvirvel er en stilling, som er god for fleksibiliteten. Barnet børe sidde med dets ben strakt fremad og forsøge at få fat i tæerne. De skal forsøge at fastholde denne stilling i nogle sekunder. Denne øvelse hjælper dem med at styrke deres led lidt efter lidt.

Rygsøjlen spiller en fundamental rolle i denne position. Børn vil nyde den meget, fordi de kan udnytte deres fantasi og forestillingsevne. Når de bliver i stand til at røre deres tæer med hænderne, kan de prøve, om de kan nå længere frem.

Træet, en af de anbefalede yogastillinger for børn

Til denne stilling skal barnet forestille sig, at det er et træ. De skal stå oprejst og forestille sig, deres rødder holder dem fast til jorden. Så skal de prøve at flytte den ene fod og sætte den til indersiden af det andet ben. De skal prøve at holde den der, så længe de kan.

Når de har fundet balancen, skal de løfte deres arme op over hovedet. De skal visualisere, at de er et stærkt træ, som ikke engang en storm kan vælte.

Mor og datter står på et ben på klippe

Kriger stillingen

For at udføre denne stilling skal barnet begynde med at flytte det ene ben frem og bøje det. De skal holde det andet ben strakt. Når barnet er i balance, skal de løfte deres arme over hovedet, som de gjorde i den tidligere øvelse.

Når de er kommet i stilling, skal barnet visualisere, at de er en stærk kriger. De skal tænke på, at ingen kan slå dem omkuld eller flytte dem. Det er en perfekt måde at styrke deres koncentration og styrke på samtidig med at de forbedrer deres balance meget.

Kobra stillingen

Kobra stillingen er en af de mest kendte yogastillinger for børn. De skal først ligge med hovedet nedad. Så skal de langsomt løfte den øverste del af deres krop ved hjælp af hænderne. Den nederste del af deres krop skal forblive lige og udstrakt.

kobra stillingen er en af de anbefalede yogastillinger for børn

Denne øvelse styrker rygsøjlen. Den hjælper også med at styrke de øverste led i kroppen som arme og hænder. Derfor vil de under udførelsen af denne øvelse sikkert føle sig tapre.

Yoga er en af de mest komplette træningsformer, der findes. Hvis dine børn starter i en tidlig alder, vil det bringe dem et stort skridt i den rigtige retning samtidig med at det vil hjælpe dem med at opnå færdigheder såsom styrke og evne til at fokusere.

Tving dem endelig ikke til at være med. Der er intet værre end et barn, der føler sig presset til at gøre noget bestemt. Ved at dyrke yoga vil dit barn føle sig komplet. Disse øvelser udstyrer børnene med nogle vigtige færdigheder for livet.