Meditation i barndommen – dyrkning af vores indre have fra en tidlig alder

· oktober 3, 2018

Meditation er en teknik til sundhed og velvære, der har stor indflydelse på alle: Mænd, kvinder, ældre, voksne og unge. Det gælder selvfølgelig også for meditation i barndommen. Det er ikke nok bare at passe på din krop. Det er også godt at tage sig af dit sind. Den teknik, vi fortæller om idag, er perfekt til det.

Meditation har en stor positiv indvirkning på den sunde vækst og udvikling hos små børn. Det er bevist, at børn, der mediterer, får bedre karakterer i skolen. Og denne teknik har flere positive psykologiske og følelsesmæssige fordele og implikationer. Udover at bidrage til børns trivsel forbedrer det også deres koncentration, afslapning, kreativitet og modstandsdygtighed.

“Hvis alle 8-årige i verden lærer meditation, vil vi eliminere vold i verden i løbet af en generation.”

-Dalai Lama-

Meditation beriger vores liv i voksenalderen på mange måder, ikke kun på et følelsesmæssigt og psykologisk niveau, men også på et fysisk. Ved meditation i barndommen sker der noget lignende med børn, men det giver også fordele for deres evne til at lære. I sidste ende er meditation en slags mental gymnastik eller træning. At praktisere det vil bevirke, at barnets koncentrationsevne forbliver fleksibel. Dette vil for eksempel gøre det lettere for dem at hente ny viden eller færdigheder.

Hvorfor er meditation i barndommen så vigtig?

Vi lever i en tid med “overstimulering”. TV, internet, interaktive spil, skemaer fulde af undervisende aktiviteter, mobiltelefoner… Alt det stress har også invaderet børns liv. Derfor må vi ikke glemme, at disse små børn har et umodent nervesystem. Det er svært for dem at behandle en masse stimuli på én gang.

Overstimulerede børn kan begynde at få problemer på det sociale område, problemer med sprog og motoriske færdigheder, samt selvfølgelig, vanskeligheder med at koncentrere sig. Disse ting kan alle medføre problemer med indlæring eller adfærd i fremtiden. Men gennem meditation kan de balancere og kompensere for de negative virkninger af overstimulation.

“Vi har brug for mere ro for at kompensere for det ekstremt stressende tempo i vores liv.”

-Vicente Simón-Meditation i barndommen fremmer indlæring

Tronick og Gianino (1986) fandt ud af, at børn er født med evnen til at berolige sig selv. Faktisk gør babyer det et par gange hvert minut. I denne forstand, kan meditation i barndommen hjælpe med at gøre, så børn ikke mister den, men ender med at bevare deres naturlige evne til at berolige sig selv. Det er en afgørende ting at holde fast i, når det kommer til deres følelsesmæssige regulering, lige så meget nu som i deres fremtid.

“Faglig læring er overvurderet i barndommen. I stedet for at lære geografi eller kemi er det vigtigere for et barn at lære at være glad, være optimist, innovatør, meditere og være taknemmelig.”

-Ramón Gallegos-

Hvad er meditation?

Meditation betyder at fokusere din opmærksomhed på noget specifikt. Dette kunne være en tanke, et objekt, et billede, din egen krop, dine tanker, en visualisering…

“Løb kan være meditation. Jogging, dans, svømning – alting kan være meditation. Min definition af meditation er: Når din krop, sind og sjæl fungerer sammen i rytme er det meditation.”

-Osho-

Meditation er meget enkelt at udføre. Du kan starte med at fokusere din opmærksomhed på din krops position, din vejrtrækning og din holdning. Dette skyldes, at meditation handler om at give din fulde opmærksomhed og bevidsthed, om alt hvad du er og alt hvad du føler. Det vil sige at være opmærksom på, hvad der foregår omkring dig på ethvert givet øjeblik.

“Meditation viser os, hvordan vi ignorerer distraktioner og fokuserer vores opmærksomhed der, hvor vi vil fokusere den.”

-Golleman-Meditation styrker et barns selvværd

Du kan finde forskellige former for meditationsbaserede aktiviteter, der er gode til at praktisere med unge sind. De har alle samme formål, at fokusere din opmærksomhed på at berolige dit sind og komme ind i en anden tilstand af bevidsthed:

  • Kreative visualiseringer (enten baseret på synet, lyden, berøringen, lygten eller smagen).
  • Guidet meditation.
  • Aktiviteter rettet specifikt mod mindfulness.
  • Øvelser, der integrerer mindfulness i det daglige liv (lære at forblive opmærksom på de opgaver, du udfører i din dagligdag).
  • Ånderdrætskontrol.
  • Øvelser, der arbejder med kropslig bevidsthed ved at fokusere din opmærksomhed på forskellige dele af din krop.
  • Mantra meditation (gentagelse af lyde, stavelser, ord eller sætninger med det formål at forbedre din psykologiske tilstand).

Bevidst og korrekt vejrtrækning er det grundlæggende værktøj til at øve meditation, især for at opnå stadier med dyb opmærksomhed og koncentration.

Fordele ved meditation i barndommen

Her har vi lavet en lang liste over nogle af de fordele, som meditation har for børn, men der er nok mange flere:

  • Hjælper dem med at falde i søvn, og gør søvnen genoprettende.
  • Reducerer og hjælper med at slippe af med bekymringer og frygt, der er så almindelig i disse aldre.
  • Hjælper med at håndtere daglig stress.
  • Fremmer kreativ tænkning.
  • Hjælper dem med at styre deres frustration.
  • Forbedrer koncentrationen.
  • Styrker immunsystemet.
  • Øger hastigheden af sensorisk og kognitiv bearbejdning.
  • Hjælper med at forbedre deres selvopfattelse og selvværd.
  • Fremmer kontrol og løsner op for muskelsmerter eller fysisk ubehag, som er en normal del af denne fase af konstant vækst.
  • Muliggør selvtillid og selvsikkerhed.
  • Forbedrer fysisk og følelsesmæssig selvkontrol og selvregulering, som hjælper dem med at være mindre impulsive.
  • Hjælper dem med at behandle deres følelser ordentligt.
  • Øger akademisk præstation.
  • Lærer dem at være mere ansvarlige. Ikke kun med deres materielle ejendele, men også med deres følelser, liv og lykke.
  • Hjælper dem til at få forbindelse til en tilstand af fred, der vil fremme ikke-voldelige holdninger, når det kommer til socialisering.
  • Hjælper med at forme mennesker, der er mere kærlige og mere forbundet med deres omgivelser og andre mennesker.
  • Forbedrer sociale færdigheder. Det øger følelsen af empati og taknemmelighed.
  • Hjælper dem med at konfrontere deres daglige frustrationer og vanskeligheder. Meditation fremmer udviklingen af deres evne til at acceptere de ting, der sker.
  • Hjælper med at opbygge rammerne for en mere stabil modenhed.
  • Gør dem lykkeligere, hvilket forbedrer deres humør.

“Mediter gladeligt, ikke alvorligt. Når du går ind i meditationslokalet, skal du efterlade din alvor og dine sko ved døren. Gør meditation til noget sjovt.”

-Osho-Det er en gave at lære at meditere

En livslang gave…

Meditation i barndommen er en fantastisk gave at give. At lære et barn, hvordan man mediterer, er en måde at etablere et meget specielt bånd med dem på. Det er et bånd, de en dag vil kunne etablere sig med deres egne kære. Barndommen er tiden for læring, for fantasi… Og gennem meditation kan du forbedre de yngste børns mentale evner.

Ved at vise børn, hvordan man kan meditere, lægger vi grunden til en vane, som vil være nyttig for dem hele deres liv. På samme måde kan vi se, at lære de yngste børn at meditere, som en måde at hjælpe fremtidige generationer med at få en bedre følelse af balance og bevidsthed.

“Fred kommer indefra. Søg den ikke udenfor.”

-Buddha-