10-10-10 reglen for beslutningstagning

januar 30, 2019
Nogle gange involverer beslutninger tab eller at opgive visse ting. Men hvis du anvender denne metode rigtigt, vil du til sidst føle dig lettet. Når du har opdaget den bedste måde at vokse på, vil du være mere motiveret til at fokusere din energi på den.

10-10-10 reglen for beslutningstagning blev designet til at hjælpe folk med at træffe svære beslutninger. Vi taler om de beslutninger, hvor hvis du vælger A i stedet for B, kan ting enten gå godt eller skidt. I disse beslutninger ved du stort set ikke, hvad du skal gøre, og der er ikke nogen faktorer, der gør den ene mulighed mere tiltalende end den anden.

Nogle gange rækker det gamle for- og imod trick bare ikke til disse svære beslutninger. Da er det, 10-10-10 reglen til beslutningstagning kommer i spil. Suzy Welch opfandt denne metode. Hun er en journalist, der allerede var berømt på grund af hendes bestseller bøger.

Welch undersøgte grundigt hjernens aktivitet under beslutningsprocessen. Hun fandt ud af, at der er en meget vigtig og negativ faktor, der kommer i spil. Den hedder hyperbolsk diskontering og det betyder, at vi opfører os, som om fremtiden ikke eksisterede.

For eksempel spiser vi junkfood, som om det ikke har indflydelse på vores helbred. For at stoppe denne skævhed skabte Welch 10-10-10 reglen til beslutningstagning.

“Risikoen for en forkert beslutning er at foretrække frem for ubeslutsomhedens terror.”

-Maimonides-

Hvordan fungerer 10-10-10 reglen for beslutningstagning?

10-10-10 reglen starter med at stille dig selv et spørgsmål, der giver anledning til, at du skal tage en vanskelig beslutning. For det første skal du klart definere det problem, du vil løse, eller den beslutning, du skal træffe. For eksempel; “Skal jeg sige mit job op?”, “Er det tid til at få et barn mere?” eller “Skal jeg forlade mit land?”.

Jo mere specifik du er med spørgsmålet, jo lettere bliver det at træffe den rigtige beslutning. Det er bedre, når vi ved præcis, hvad den væsentlige del af et problem er eller kender de relevante variable.

Den næste ting at gøre er at indsamle nogle oplysninger. Du kan gøre dette ved at læse, have samtaler eller bruge enhver anden ressource, du har til din rådighed. Måler er at identificere de vigtigste muligheder, du har.

Dit Mål? At besvare disse tre enkle spørgsmål: Hvad er konsekvenserne af hver af mine muligheder om 10 minutter? Og om 10 måneder? Og om 10 år?Indsmling at information fra mange resourcer

De tre momenter i reglen for beslutningstagning

Tag ikke 10-10-10 reglen bogstaveligt. Du behøver ikke at spørge dig selv, hvad der sker om 10 minutter, 10 måneder eller 10 år ved hver eneste lille beslutning, du skal træffe. Dette er kun en måde til at forestille sig, hvordan metoden fungerer. Målet er at se på situationen med hensyn til, hvad der vil ske straks, senere i fremtiden og i det lange løb.

Det første moment refererer til konsekvenserne af en beslutning lige her og nu. Det andet moment giver dig mulighed for at reflektere over en tid, hvor beslutningen allerede er truffet, og de første virkelige konsekvenser begynder at manifestere sig. Det tredje moment har at gøre med en fjern fremtid og virkningerne af din beslutning efter, at meget længere tid er gået.

Suzy Welch kaldte det 10-10-10 reglen, fordi hun ønskede, at det skulle være en slags mantra. Det grundlæggende består imidlertid i at være opmærksom på det moment, du træffer beslutningen, momentet efter den er truffet, og det moment, hvor alt er blevet sagt og gjort.Kvinde flyver med papirsfly på bakke

Analysen

Når du har visualiseret de tre momenter efter 10-10-10 reglen til beslutningstagning, skal du foretage en yderligere analyse. De oplysninger, du har samlet, de muligheder du har og dine overbevisninger, mål, drømme og behov, skal indgå i denne analyse.

Welch påpeger, at du skal stille dig selv et andet spørgsmål: Hvad er den mulighed, der bedre hjælper mig med at tage kontrol over mit liv?

Svaret på dette spørgsmål er den endelige faktor, som vil hjælpe dig med at træffe en beslutning. Den mulighed, der passer bedst til den fremtid, du ønsker, er den mest hensigtsmæssige beslutning.

Ikke alle mennesker opnår et godt resultat med denne proces. Nogle gange involverer beslutninger tab eller at opgive visse ting. Men hvis du anvender denne metode rigtigt, vil du til sidst føle dig lettet. Når du har opdaget den bedste måde at vokse på, vil du være mere motiveret til at fokusere din energi på den.

Soediono, B. (1989). Hyperbolic Discounting. Journal of Chemical Information and Modeling. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Yoshida, W., & Seymour, B. (2014). Decisions about Decisions. Neuron. http://doi.org/10.1016/j.neuron.2014.01.030