5 vaner til at forbedre din seksuelle sundhed

Udforsk fem anbefalede handlinger, som kan gøre en stor forskel, når det kommer til at nyde seksualitet fuldt ud.
5 vaner til at forbedre din seksuelle sundhed

Sidste ændring: 09 september, 2022

Sex er en del af menneskets natur, men der er stadig mange tabuer omkring det. Adgang til videnskabeligt støttet information sammen med et sind, der er åbent for at udrydde fordomme, kan gøre en stor forskel i at nyde seksuel sundhed. Læs med for at udforske nogle vaner, som du bør indføre regelmæssigt i din intimitet.

Der er flere medicinske anbefalinger og plejende handlinger, der kan hjælpe med at forbedre nydelsen ved sex. For at have tilfredsstillende intime relationer, som nævnt af Verdenssundhedsorganisationen (WHO), skal du være i en god fysisk, mental og følelsesmæssig tilstand med hensyn til seksualitet.

Plej og nyd dit sexliv med disse anbefalinger

Mental velvære og sexliv er tættere forbundet, end de lader til. For at kunne nyde sex fuldt ud skal du føle dig sikker med din partner og dig selv. På grund af det kan faktorer såsom mangel på kommunikation og dårligt selvværd afholde tingene fra at gå, som de burde.

Her er nogle vaner til at forbedre dit sexliv.

1. Få adgang til så meget information som muligt

Mand og kvinde kysser i seng

Rådgivning fra akademisk forskning og korrekte informationer er en afgørende faktor i at få en dybere forståelse af den menneskelige krop og den essentielle pleje af den. Seksualundervisning og specialiseret medicinsk pleje er essentielt for alle, uanset den seksuelle orientering og kønsidentitet.

Og selvom information om at dyrke sikker sex nu er let tilgængeligt på internettet, er der nogle personer, der på grund af manglende information ikke var i stand til at forebygge en seksuelt overført sygdom eller en uønsket graviditet. Så prøv at lede efter pålidelige kilder for at passe på både dit eget helbred og andres.

2. Motionér og spis en sund kost

Nogle studier har bekræftet, at stofskiftesygdomme såsom fedme og type 2 diabetes kan påvirke den mandlige reproduktion og sædkvalitet. Det er af stor bekymring, eftersom disse sygdomme, som er resultatet af dårlige kostvaner, en stillesiddende livsstil og stress, er de mest udbredte på verdensplan.

På grund af ovenstående er det vigtigt at følge en balanceret kost ledsaget af regelmæssig fysisk aktivitet for at forbedre seksuel lyst og sædkvalitet. Forskning har vist, at mænd, der regelmæssigt tager del i sportsaktiviteter, har et højere sædtal end stillesiddende personer.

3. Tilskynd til kommunikation og samtykke

God kommunikation er grundlaget for ethvert seksuelt partnerskab, hvad end det er fast eller tilfældigt. Så hav altid en åben dialog, og spørg den anden person, hvad han eller hun føler. Gennem spørgsmål og samtykke kan man nå nye niveauer af nydelse, men det er essentielt, at alle handlinger er baseret på samtykke og ikke er påtvunget.

For eksempel hvis du ønsker at bruge sexlegetøj såsom dildoer eller vibratorer midt i intimiteten for at opleve nye sensationer, bør du først spørge din partner, hvordan han eller hun har det med det. Husk, at sex kræver dyb kommunikation for at kunne foregå naturligt og sikkert gennem erotik.

4. Acceptér din krop og øg dit selvværd

Kvinde står med dildoer og appelsin foran underliv

Den menneskelige krop er et vidunderligt instrument, der giver os mulighed for at nyde de mange fornøjelser i livet. Når vi har et lavt selvværd eller ikke fuldt ud accepterer den særlige skønhed ved hver enkelt krop, kan det dog skabe følelsesmæssige sår, der ender med at påvirke den seksuelle lyst og mentale sundhed.

Onani og autoerotisme er handlinger, som i moderate mængder kan hjælpe os med at lære os selv bedre at kende og at vide, hvordan vores seksuelle nydelse kommer til udtryk. Derudover hjælper de os med at komme i kontakt med vores egen intimitet og at vide, hvordan vi kan acceptere vores krop på trods af dens fysiske uperfektheder.

5. Frem sikker sex

En af de bedste vaner til at forbedre sexlivet er at have sikre intime møder. Ved at være opmærksom på, at vi gør alt, hvad der er nødvendigt for at passe på vores fysiske og mentale velvære, har vi større sandsynlighed for at kunne nyde alt det, vi oplever, fuldt ud.

Det inkluderer, foruden tilstrækkelig hygiejne, at bruge præventionsmidler eller lægemidler for at undgå uønsket graviditet og seksuelt overførte sygdomme. Ingen er forpligtet til at passe på dig, så gør det selv.

Følg disse vaner for at forbedre din seksuelle sundhed

Før og efter at have begyndt dit sexliv er det vigtigt at søge de passende informationer for at kunne passe på dit fysiske og følelsesmæssige velvære. Det er dog også essentielt at have god kommunikation med din partner og fremme sikker sex for at kunne nyde sex fuldt ud. Så følg disse anbefalinger og prøv altid at passe på dit helbred.

Bibliografi

  • Gaskins AJ, Afeiche MC, Hauser R, Williams PL, Gillman MW, Tanrikut C, Petrozza JC, Chavarro JE. (2014). Paternal physical and sedentary activities in relation to semen quality and reproductive outcomes among couples from a fertility center. Hum Reprod. 2014 Nov;29(11):2575-82. doi: 10.1093/humrep/deu212. Epub 2014 Aug 27. PMID: 25164027; PMCID: PMC4191451.
  • Keuroghlian AS, Ard KL, Makadon HJ. (2017). Advancing health equity for lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people through sexual health education and LGBT-affirming health care environments. Sex Health. 2017 Feb;14(1):119-122. doi: 10.1071/SH16145. PMID: 28160786.
  • Osorio A, Lopez-del Burgo C, Ruiz-Canela M, Carlos S, de Irala J. (2015). Safe-sex belief and sexual risk behaviours among adolescents from three developing countries: a cross-sectional study. BMJ Open. 2015 Apr 27;5(4): e007826. doi: 10.1136/bmjopen-2015-007826. PMID: 25916489; PMCID: PMC4420939.
  • Pereira SC, Crisóstomo L, Sousa M, Oliveira PF, Alves MG. (2020). Metabolic diseases affect male reproduction and induce signatures in gametes that may compromise the offspring health. Environ Epigenet. 2020 Dec 8;6(1): dvaa019. doi: 10.1093/eep/dvaa019. PMID: 33324496; PMCID: PMC7722800.