Seks tips til at leve med færre fortrydelser

Det er muligt at leve et liv uden fortrydelse og være retfærdig og venlig over for dig selv, hvis du følger disse tips.
Seks tips til at leve med færre fortrydelser

Sidste ændring: 17 november, 2021

Fortrydelse viser sig normalt, når der er en uoverensstemmelse mellem dine beslutninger og de konsekvenser, du forventede at få af dem. Med andre ord fortryder man, når noget ikke går efter planen, når man begår en fejl, og frem for alt når man går glip af visse muligheder. Vi vil give dig nogle tips til at leve med færre fortrydelser.

Du kan føle fortrydelse, når du kommer i tanke om, at du kunne have baseret dine beslutninger på strengere moralske kriterier. Eller at du burde have udført visse handlinger for at opfylde en slags social pligt. Du kan også opleve det, når du føler, at du ikke har været modig nok til at tage visse risici.

Det virker derfor uundgåeligt, at du vil opleve denne følelse på et tidspunkt i dit liv. Men hvis du tager tipsene i denne artikel i betragtning, vil du opdage, at det er muligt at leve med færre fortrydelser og mindre skyldfølelse i dit liv.

Seks tips til at leve med færre fortrydelser

1. Øv dig i selvkærlighed og selvaccept for at leve med færre fortrydelser

For det første kan det at lade dine følelser af fortrydelse blomstre betyde, at du dømmer dig selv for hårdt og stift. Alle begår jo trods alt fejl. Det er det, der gør os menneskelige. Prøv derfor at være lige så venlig over for dig selv, som du er over for andre. Lad desuden være med at gentage det, du ikke kan ændre.

Husk, at de beslutninger, du traf, var baseret på de oplysninger, du havde på det pågældende tidspunkt. Måske har du i dag mere erfaring og er i stand til at tænke klarere, og det får dig til at mene, at du skulle have handlet anderledes.

Husk dog på, at den person, du er i dag, er blevet dannet takket være netop de beslutninger, som du nu fortryder. At acceptere dig selv indebærer nemlig også at acceptere versioner af dit tidligere “jeg”.

Person holder hjerte i hænderne

2. Vær til stede

Skyldfølelse, der er afledt af fortrydelse, er begrænsende og bliver normalt ved med at være til stede over tid. Desuden er det normalt forbundet med en skadelig forbindelse med fortiden.

Faktisk har du en tendens til at tænke på den fremtid, du kunne have haft, hvis du blot havde truffet andre beslutninger. På den måde betyder fortrydelse, at du udelukker nutiden fra dit sind.

At finde sig selv igen sammen med glæden ved at leve i nutiden og nyde de enkle øjeblikke i hverdagen kan være nyttige tiltag til at bryde dit skadelige forhold til fortiden. Hvis du ikke gør dette, vil du faktisk i fremtiden fortryde, at du er gået glip af disse særlige øjeblikke i dit daglige liv.

3. Udtryk dine følelser

Hvis du lærer at udtrykke dine følelser, kan du dele med andre, hvordan dine følelser af fortrydelse har påvirket dig. Desuden kan det betyde, at du får den nødvendige støtte til at overvinde dine negative opfattelser, der er forbundet med din følelse af fiasko og skyld.

Desuden vil det at kunne udtrykke dine følelser og ønsker spare dig for fremtidige følelser af fortrydelse. Hvis du fortæller dine venner, familie eller partner, hvor meget du elsker dem, og hvor vigtige de er for dig, vil det hjælpe dig med at opretholde sundere og længerevarende forhold.

Desuden vil det at udtrykke din taknemmelighed gøre dig mere opmærksom på det, der omgiver dig. Så vil du slutte fred med dig selv og dine omgivelser.

Det er også vigtigt at kunne udtrykke din vrede eller afsky, men altid på en selvsikker og respektfuld måde. Ofte kommer dine følelser af beklagelse fra situationer, hvor du handlede ud fra, hvad andre forventede af dig, og ikke ud fra, hvad du selv ønskede. At lære at sige “nej” er en grundlæggende del af processen.

4. Lær at tage risici

Som vi allerede har nævnt, er en tilbagevendende årsag til den skyldfølelse, som fortrydelse skaber, at man har spildt muligheder af frygt for at tage risici. Frygten for at fejle betyder ofte, at man ikke gør noget. Det fører kun til konformitet, passivitet og apati.

Det er helt normalt at have en tendens til at undgå risici og altid vælge de sikreste veje. Der er dog tidspunkter, hvor det kan betale sig at kaste sig hovedkulds ud i en situation og tage en risiko. Nogle af dem kan endda give dig nye muligheder.

Det er også vigtigt at tage imod støtte og råd fra dine kære. De vil give dig et andet perspektiv og hjælpe dig med at træffe de rigtige beslutninger. Desuden bør du forsøge at fylde dit liv med berigende oplevelser som gode måltider, film og nye aktiviteter.

5. Værdsæt dine præstationer

Værdsæt dine præstationer, både de ekstraordinære og de daglige. Prøv at fokusere på det, du har gjort godt.

Det er meget sandsynligt, at hvis du sammenligner det, du fortryder, med det, du er stolt af, vil du indse, at du har truffet yderst kloge beslutninger på visse tidspunkter i dit liv. Selvfølgelig har du begået fejl, ligesom alle andre. Men selv disse fejl har gjort det muligt for dig at blive den, du er i dag.

En kvinde smiler

6. Glem ikke din humoristiske sans, hvis du vil leve med færre fortrydelser

Som det sidste skal du huske på, at mange af de ting, der går galt, i sidste ende bliver til sjove historier, eller i hvert fald ender med at lære dig noget. Hvis du er i stand til at grine af dine fejl, bliver du mere bevidst om dem. Det hjælper dig også med at overvinde dem.

Faktisk er positiv brug af humor forbundet med omgængelighed, hengivenhed og åbenhed over for nye oplevelser.

Det kan interessere dig ...
Calimero syndromet: At beklage sig som livsstil
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Calimero syndromet: At beklage sig som livsstil

Personer, som altid beklager sig, har ofte en dybereliggende smerte. Beklagelserne bliver en måde at blive set og hørt på. Det kaldes calimero synd...



  • Aidan Feeney, Eoin Travers, Eimear O’Connor, Sarah R. Beck & Teresa McCormack (2018) Knowing when to hold ‘em: regret and the relation between missed opportunities and risk taking in children, adolescents and adults, Cognition and Emotion, 32:3, 608-615, DOI: 10.1080/02699931.2017.1326373
  • Katherine Gasdaglis (2021) Moral regret and moral feeling(s), Inquiry, 64:4, 424-452, DOI: 10.1080/0020174X.2019.1592701