Selvopfattelse og depression: Hvad er forbindelsen?

01 september, 2019
Din selvopfattelse er forbundet med depression, fordi din selv-snak svækker dit selvværd. Det kan åbne op for sorte huller med depression.
 

Ens selvopfattelse og depression er tæt forbundet. Når man lider af depression eller andre psykologiske tilstande, kan det ødelægge ens selvopfattelse, hvilket kan føre til lavt selvværd. Dit sind stopper aldrig med at investere tid og energi i dit eget billede af dig selv, hvilket svækker den endnu mere med konstant bekymring og en negativ, indvendig dialog.

Det er få kliniske tilstande, der er lige så komplekse som depression. Patienter oplever depression på vidt forskellige måder. Men der er almindelige faktorer, der manifesterer sig selv i de fleste kliniske tilfælde, som gør det muligt at genkende depression. Det er en velkendt fjende, der bruger dine tanker og mentale adfærd imod hinanden.

En nylig undersøgelse, der blev udgivet for ikke så længe siden, viser, at ens selvopfattelse er et nøglekomponent i denne form for psykologisk lidelse. Måden, du ser dig selv på, taler til dig selv på og behandler dig selv på ændrer faktisk din hjernes arkitektur.

Et eksempel: MR-scanninger viser, at folk med lavt selvværd faktisk har mindre gråt stof i forskellige områder i hjernen. Udover det, så kan din depression også blive mere resistent og vare i årevis, hvis du ikke er i stand til at forbedre din selvtillid og selvopfattelse.

“Der er sår, der aldrig viser sig på kroppen, som er dybere og mere smertefulde end noget andet, der bløder.”
-Laurell K. Hamilton-

Selvopfattelse og depression

Solnedgang i kvindes silhuet
 

Når man er deprimeret, lever man ikke i den samme realitet som personerne omkring en. Det er, fordi depression mest af alt er en isolerende kraft. Det kobler folk fra deres omgivelser og skubber dem gradvist indad. De ender med at sidde fast med et sind, der kører rundt, udmattede og i smerte.

Dette er den første vigtige ting at overveje. Når du er deprimeret, er der visse dele af din hjerne, som er forbundet med selvopfattelse, reflektering og selvværd, der er hyperaktive.

Din selvopfattelse er tæt forbundet med depression grundet det tankemønster, der angriber din identitet. Din egen selvkritik gør dig svag. Du tvinger dig selv til at fokusere på fortiden: Fejl, du har begået, smerte og tab, lidelse mv.

Stress er vejen til dårlig selvopfattelse og depression

University of Calgary i Canada udgav for nyligt en undersøgelse af Dr. Dencel Kopala. Hans forskning kaster lys over, hvordan negativ snak til en selv kan bidrage til depression. Ligeledes er det vigtigt at forstå, at din selvopfattelse har det med at blive slidt ned; især når du oplever perioder med mere stress. 

Hvis du ikke gør noget ved denne anspændthed og disse problemer, bliver dit sind vant til at fodre et negativt mønster. Derved bliver det mere og mere vanskeligt at føle optimisme, håb og at have det godt med sig selv.

Før end du ved det, har din selvtillid nået bunden. Det mest interessante ved det hele er måske, at det producerer fysiske forandringer i visse områder af hjernen.

 

Lavt selvværd og gråt stof i hjernen

En undersøgelse af Dr. Johannes Klakl fra University of Salzburg gav nogle fascinerende konklusioner om selv-koncept og hjernen. Undersøgelsen viste, at folk med lavt selvværd faktisk har mindre gråt stof. Det betyder, at de også er mere sårbare over for depression.

Disse patienter havde således svært ved at styre deres følelser. Det var også svært for dem at planlægge og træffe kreative og solide beslutninger for at overkomme deres depression og lidelse.

Vigtigheden af selv-snak i forbindelse med selvopfattelse og depression

Din selvopfattelse og depression kan blive ved med at fodre hinanden, hvilket kan være så voldsomt, at lavt selvværd og en stressende situation kan føre direkte til en depressiv tilstand. Det kan få dig ind i en ond cirkel, da selve depressionen har det med at angribe din i forvejen fragmenterede selvopfattelse.

De fleste terapeuter er enige om, at den måde, du taler til dig selv på, er nøglen til forbedring. Måden, du taler til dig selv på, beskriver dig selv på og opfatter dig selv på, kan enten styrke eller svække dit psykologiske helbred. 

Du fortjener at have det godt med dig selv og føle, at du er noget værd. Det er vigtigt at være opmærksom på din selv-snak, så du kan styrke din selvopfattelse og forhindre depression.

En sund (og spændende) måde at skabe kontakt med dine omgivelser

Kvinde ser solnedgangen på en mark og tænker over sammenhængen mellem selvopfattelse og depression
 

Det er på tide, at du skaber kontakt med nuet. Idéen er at bryde den cyklus med det negative tankemønster. Du kan for eksempel gøre dette ved at skabe kontakt med det, der er omkring dig. Led efter nye oplevelser og sensationer, der stimulerer din nysgerrighed. Tilbyd din hjerne noget andet i stedet for angst og negativitet.

En medfølende og intern dialog for bedre selvopfattelse

Din selvopfattelse er forbundet med depression, fordi din selv-snak svækker dit selvværd. Det kan åbne op for sorte huller med depression. Du skal lære, hvordan du taler til dig selv på en respektfuld måde. Din indvendige dialog skal altid være venlig, medfølende og modstandsdygtig.

Hvis du ikke behandler dig selv, som du fortjener at blive behandlet, er der ingen, der vil gøre det. Selvkærlighed og et sundt selvværd er de bedste forsvarsmekanismer mod de fleste humørsvingninger. Det er dét, du skal arbejde på, og du må aldrig tøve med at bede om professionel hjælp.

 
  • Fennell, M. J. V. (2004). Depression, low self-esteem and mindfulness. Behaviour Research and Therapy42(9), 1053–1067. https://doi.org/10.1016/j.brat.2004.03.002
  • Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin139(1), 213–240. https://doi.org/10.1037/a0028931
  • Orth, U., & Robins, RW (2013). Entendiendo el vínculo entre la baja autoestima y la depresión. Direcciones actuales en la ciencia psicológica , 22(6), 455–460. https://doi.org/10.1177/0963721413492763
  • Kopala-Sibley DC, Zuroff DC (2019) The self and depression: Four psychological theories and their potential neural correlates. 23(9) 33-230 DOI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30661243