Sådan vågner du op i bedre humør

 

Imens vi sover, kan vi ikke kontrollere vores følelser, hvilket betyder, at vi er nødt til at forsøge at få kontrol over dem, når vi vågner. Det er ligegyldigt, hvilken morgen det er; det, der betyder noget, er ens attitude til at gå dagens første udfordringer i møde.

Husk, at denne attitude kan sætte standarden for resten af din daghvilket betyder at morgenen er tidspunket, hvor du beslutter, om du vil færdiggøre alle de ting, du skal lave. Af denne årsag, vil vi give dig en række trin, du skal følge, for at konfrontere begyndelsen af hver dag med så stor entusiasme som muligt.

 
“Hver eneste morgen vågner jeg op med et brag. Det er som om, det faktum, at jeg er i live, pludselig opstår i mig; Jeg er en person i et eventyr, fuld af liv.”
-Jostein Gaarder-

Trin til at vågne op i bedre humør

Et dårligt humør er meget vanskeligt at omvende fuldstændig, eftersom det ikke kun påvirkes af en enkelt faktor. Men det, du kan gøre, er at overkomme det på den bedst mulige måde ved at vedtage nogle gode vaner.

  • Dit vækkeur er nøglen. Vi kender alle folk, der sætter vækkeuret to timer for tidligt, sover med den under puden, og sætter den på snooze hvert tiende minut. Vi skaber en rutine, men sommetider glemmer vi, at den har en funktion. En måde at anvende den fornuftigt på, så den ikke irriterer dig så meget, er at lægge dit vækkeur væk fra sengen, så du skal rejse dig op for at slukke for det.
  • Blink så meget, som du har behov for. Hvis det tager lang tid for dig at åbne øjnene om morgenen, er det nyttigt at blinke meget ofte.
  • Forbered alting, inden du går i seng. Hvis det er svært for dig at stå op, og det gør dig i dårligt humør at forberede alting halv-sovende, bør du gøre alting klart, inden du går i seng. På den måde kan du undgå at skynde dig og tænke så meget, lige når du står op.

  • Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Du bør ikke forlade hjemmet uden først at have spist morgenmad. Det er blevet bevist, at når du spiser god morgenmad med de nødvendige typer fødevarer og den nødvendige tid, bliver din dag langt mere produktiv, end hvis du ikke gør det.
  • Husk på de gode ting fra den forrige dag, og styrk din følelse af velvære. Hvis du spilder kaffen, hvis vækkeuret ikke ringer, hvis du kommer for sent på arbejdet, eller hvis noget sker, som gør dig bitter om morgenen, er det gavnligt at huske på, hvad der fik dig til at føle dig godt tilpas dagen før, og fokusere på det, så du ikke bliver negativ.
“Positive tanker påvirker alt, du foretager dig. De giver gode vibrationer til alting omkring dig.”
-Norman Vincent Peale-
 

Årsager til dårligt humør om morgenen

Det er velkendt, at der ikke kun er én årsag til dårligt humør om morgenen, og at det påvirker både mænd og kvinder. Du er ikke den eneste, der lider af det; det gør alle omkring dig også. Nogle af de primære årsager inkluderer:

  • Mangel på søvn: At sove er et basalt behov, og det er den hvile, den giver, også. Når du ikke sover nok (omkring 7 timer), vil du kunne mærke det, og det vil påvirke dit humør. For det meste påvirker dit arbejde, hvor meget du sover.

  • En persons naturlige personlighed: Nogle undersøgelser har demonstreret dette med metaforen om en ugle og en lærke for at adskille folk, som er langt mere aktive om morgenen end om aftenen, og omvendt.
  • At bekymre sig for meget: Jo større en byrde af ansvar, man har, desto mere bekymrer man sig. Dette forstyrrer søvnrytmen og forhindrer ofte en i at få nok søvn.
“Hvis det er godt at leve, er det bedre at drømme, og det allerbedste er at vågne op.”
-Antonio Machado-