Sådan kan du stoppe tvangstanker

01 januar, 2018

Som de rationelle væsener vi er, er det, at tænke, en aktivitet, der kommer til os naturligt. Vores tanker kan være vores bedste venner, men de kan også være vores værste fjender, som for eksempel med tvangstanker. Om de bliver problematiske eller ej, afhænger af, hvor opmærksomme vi er på dem, og hvordan vi forholder os til dem.

Hvis vi tænker på tanken som en handling af ræsonnement, forståelse og forestilling af en måde, der hjælper os med at træffe beslutninger og udføre handlinger på, kan vi konkludere, at det har en masse magt. Så stor magt, som vi vil give det. Men husk, tanker er ikke stabile. De behøver ikke altid at være rationelle eller give mening. Det er ikke tilfældet med tvangstanker.

Når du lægger for meget vægt på dine tanker i visse situationer, kan de være mere skadelige end hjælpsomme. Det er derfor, det er vigtigt, at være opmærksom og åbne dit sind for andre ting, der kan have indflydelse på dine tanker. Det kan være din følelsesmæssige tilstand, tidligere oplevelser eller andre individuelle omstændigheder, som indtagelse af alkohol.

Der er mange faktorer, der konstant interagerer med dine tanker. At være opmærksom på dem vil forhindre dig i at være besat af dem.

Tvangstanker: når tanker skaber angst

I visse situationer føles det, som om at du ikke kan stoppe med at tænke. Det er, som om de samme tanker bliver ved med at løbe gennem hovedet på dig. At være besat af de samme ting kan tage det meste af din tid og hjernekraft. At være optaget af noget, forudse en negativ situation og huske på tidligere begivenheder, kan åbne døren for angst.

Kæmpe hånd tager pige som symbol på tvangstanker

Denne angst kan få det til at føles, som om du mister kontrol. Du føler dig domineret af usikkerheden over noget, der ikke er sket, men det truer dig. Når du ikke er fokuseret på nutiden, føler du dig fortabt, desorienteret og distraheret fra det, der sker lige nu.

Det kan også føre til angst, når du prøver at finde en forklaring på alt omkring dig. Nogle mennesker er mere tilbøjelige til at bekymre sig og forsøge at finde forklaringer på alt, der sker. Disse mennesker skal gøre en stor indsats for at forblive rolige og blive i øjeblikket.

Fokusér på nutiden

Det bedste du kan gøre, er at prøve at fokusere al din opmærksomhed på nutiden, når dine tanker fremkalder angst. Når du er i øjeblikket, kan du tage kontrol over dine tvangstanker og fokusere på oplevelsen her og nu. På den måde kan du være mere opmærksom på dine omgivelser og få alt til at give mening på en anden måde.

Når dine tanker hober sig op, og du bliver overvældet af bekymring, er det en god øvelse at skrive ned og organisere disse idéer. Derefter kan du gemme, hvad du har skrevet, så du kan finde løsninger, når nye tanker kommer frem. På den måde gør du noget med de tanker, der plager dig. Du gør dem til beslutninger og løsninger.

At forstå og acceptere din tankegang vil forhindre dig i at føle dig desperat og som et offer. Når du forstår, at dine tanker er en del af dig, og at du kan bruge dem til din fordel, vil du stoppe med at komme i konflikt med dem, som egentlig er en konflikt med dig selv.

Jeg er ikke det, jeg tænker. Men det, jeg tænker, udgør en del af mig. Jeg har magten til at dirigere mine tanker i en bedre retning.

Kontrollér dine tanker

Anerkend, at du ikke er, hvad du tænker, men at dine tanker udgør en del af dig. Dette er en bedre måde at forstå tankegangens natur på. De udgør en del af dig og dine oplevelser. De er påvirket af din attitude og den måde, hvorpå du ser ting. Derfor er det en måde at løbe væk fra dig selv på, når du konstant klager over, hvad du tænker. 

Mand i bur i hjerne symboliserer tvangstanker

Du kan kontrollere, hvad du tænker. Især med øvelse og koncentration. Du kan lede dine tanker i en bedre retning. Eller du kan forblive forankret på den samme måde at tænke på og lade dig selv blive kontrolleret af alverdens muligheder, der endnu ikke er sket.

Din attitude bestemmer, hvordan du tænker og handler. Du kan forblive siddende i en verden af endeløse valg. Eller du kan foreslå en strategi for at lade en af disse muligheder tage form ved at tage en beslutning.

Selvom det er automatisk at tænke, betyder det ikke, at du ikke kan have en aktiv attitude overfor det. Hvis du forbliver siddende som publikum til dine tanker, vil du gå ud fra, at det er umuligt at kontrollere dem. Det er sådan, tvangstanker ender med at dominere dig. 

Hvis du fortæller dig selv, at du kontrollerer, hvad du tænker, har du allerede en mere aktiv og gavnlig attitude overfor dine tanker.