Sådan kan du overvinde generthed skridt for skridt

09 januar, 2020
Hvis du oplever, at generthed hæmmer dig, så får du her nogle gode råd til at håndtere ubehaget.

Generthed kan forhindre dig i at nå dine mål og nyde det øjeblik, du er i. Det er en forhindring. Du er nødt til at overvinde generthed, så du kan vise alle, hvem du virkelig er.

At prøve at overvinde generthed kan føles som noget af en udfordring. Selvom det langtfra er en sygdom eller lidelse, så er generthed en følelsesmæssig tilstand, hvor du skammer dig lidt på det emotionelle plan, og det hæmmer din adfærd.

Generte personer holder sig ikke væk fra andre. Som regel nyder de andre menneskers selskab. De er heller ikke bange for andre. I virkeligheden er de bange for at føle sig udstillede og blive midtpunkt for opmærksomheden.

For at overvinde generthed er du nødt til at forstå, hvad det handler om. Det handler bestemt ikke om at være indadvendt. Ikke alle indadvendte personer er generte.

Kvinde i folkemængde har problemer med at overvinde generthed

Hvad er generthed?

Generthed har tre aspekter. Først og fremmest er der det biologiske aspekt. Ifølge denne, kunne tilstanden være genetisk betinget. Det kan også skyldes uregelmæssigheder i sekreterne fra de indre kirtler, især hypofysen og binyrerne.

For det andet er der det adfærdsmæssige aspekt, som hævder, at generthed er en tillært adfærd, og at den som regel starter i barndommen. Nogle gange har det at gøre med, hvordan et barn er vokset op, og om hvorvidt det følte sig anerkendt af sine jævnaldrende og de voksne omkring sig. Det kan også udvikle sig efter mishandling.

Endelig hævder psykoanalysen, at generthed er udtryk for en indre konflikt. Det hænger sammen med, at det ubevidste undtrykker et eller flere instinkter.

Hvis generte personer føler sig udstillede kan de tro, at de har gjort noget forkert og at de ikke kan forsvare sig selv. De kan også føle, at deres rygte er blevet plettet for evigt.

Børn med smileyer foran ansigter

Sådan kan du overvinde generthed skridt for skridt

Mindst halvdelen af befolkningen betragter sig selv som generte. Det er et almindeligt problem, som kan være ødelæggende, hvis det fører til ubehag eller smerte.

Her er nogle skridt, der kan hjælpe dig til at overkomme den tilstand:

  • Identificér din generthed. Den findes både i en universel og en situationsbestemt udgave. Den første type er tilstede konstant. Den anden opstår først, når du møder bestemte mennesker eller situationer. Find ud af, hvilken type du døjer med.
  • Find ud af, hvad der ligger bag. Prøv at huske de tidspunkter, hvor du har følt dig allermest pinlig. Hvad har de øjeblikke til fælles? Hvad er de mest afgørende faktorer, der gør, at du har skammet dig eller været flov? Hvem gjorde dig nervøs?

En praktisk guide

Hvis du føler, at din generthed afholder dig fra at nyde livet, så kan det være nyttigt at gå i terapi. Nu om dage findes der mange måder at overvinde generthed på.

På den anden side, hvis følelsen ikke er så invaliderende, kan du altid prøve at komme videre ved at følge de her strategier:

  • Acceptér din generthed. Du må forstå, at det bare er et personlighedstræk, som nogle mennesker endda synes er tiltrækkende.
  • Definér 10 udløsende situationer. Lav en liste over de 10 sociale situationer, du er mest bange for. Det gør ikke noget, hvis du synes, de er fjollede eller banale. Prøv at være præcis og kortfattet. Det kunne for eksempel være at fortælle en vittighed og ingen griner.
  • Få styr på din information. Gå fra den mest simple situation til en mere kompleks. For eksempel, mens en simpel situation ikke skræmmer dig så meget, kan en mere kompleks fuldstændig lamme dig.
Venner drikker drinks og smiler

Efter de skridt, så prøv at følge dette for at overvinde generthed:

  • Dominér dine situationer. Når først du har defineret de stressende situationer, så begynd at arbejde med dem, en efter en. Prøv at udsætte dig selv for lignende oplevelser, så du kan se din frygt i øjnene.
  • Opdag, når du bliver flov. Når du begynder at føle dig skamfuld eller flov, stop op et øjeblik. Læg mærke til, hvad du tænker og føler. Fortsæt ikke, før du forstår, hvad du føler i øjeblikket.
  • Husk at opmuntre dig selv. Bevar en korrekt kropsholdning og vær glad for hvert et fremskridt, du gør. Sammenlign ikke dig selv med andre, og læg vægt på dine bedste egenskaber.

I sig selv er generthed ikke et problem. Det bliver til et problem, når det fører til ubehagelige følelser, der holder dig væk fra det, du gerne vil.

  • Martin, M. A. (2012). Como superar la timidez y el miedo a hablar en público. Barcelona: AMAT.